arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۸۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۵

دفاع 'ترزا می' از یکپارچگی بریتانیا همزمان با حمله به ملی‌گراهای اسکاتلندی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 'ترزا می' نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس روز جمعه در سخنانی ملی‌گرایانه در گلاسکو، ضمن دفاع از وحدت و یکپارچگی کشورش، 'نیکلا استرجن'سر وزیر اسکاتلند را به دلیل آنچه آن را 'استفاده ابزاری او از برگزیت برای پیشبرد نظرات استقلال‌طلبانه‌اش خواند'، مورد حمله قرار داد.

به گزارش انتخاب، 'ترزا می' در سخنانی در اجلاس حزب محافظه‌کار اسکاتلند در شهر گلاسکو، بیان داشت که 'ما ( بریتانیا) متشکل از چهار ملیت ( انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی ) اما با یک قلب واحد هستیم . '
 
رهبر حزب محافظه کار همچنین عنوان کرد که کشور بریتانیا بر مبنای 'منطق و حقایق' شکل‌ گرفته و این اتحادیه میراثی 'گران‌بها' شمرده می‌شود.
 
نخست‌وزیر انگلیس در سخنانش 'نیکلا استرجن' سر وزیر ملی‌گرای اسکاتلند را متهم کرد که علاوه بر 'بازی سیاسی با مساله برگزیت'، به دنبال در هم پیچاندن حقیقت به‌منظور رسیدن به استقلال است.
 
وی با بیان اینکه 'سیاست یک بازی نیست'، خطاب به استرجن گفت:' داشتن دیدگاه ناسیونالیستی صرف که تمرکز آن بر روی استقلال به هر قیمتی است، سبب می‌شود که اسکاتلند در مدت کوتاهی به حراج گذاشته شود.'
 
'ترزا می' اضافه کرد: 'مردم اسکاتلند سزاوار آن هستند که وزیر اول آنها، اولویتش افزایش استانداردهای آموزش، بالا بردن سطح خدمات بهداشتی، ایجاد اصلاحات قضایی و کمک به رونق اقتصادی و بهبود زندگی مردم باشد.'
 
وی گفت: به‌ جای این مساله، دولت محلی حزب ملی اسکاتلند، اولویتش مساله استقلال و استفاده از ساختار دولتی برای پیشبرد اهداف سیاسی است و همین مساله سبب شده است که در زمینهٔ پیشبرد خدمات عمومی دچار غفلت شود.
 
این یکی از شدیدترین حملات 'ترزا می' از زمان درست گرفتن قدرت در ماه جولای 2016 میلادی، به خانم نیکلا استرجن وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی اسکاتلند شمرده می شود.
 
اظهارات وی علیه 'نیکلا استرجن' پس ‌از آن صورت می‌گیرد که وزیر اول اسکاتلند در یادداشتی که روز سه‌شنبه گذشته منتشر شد، بار دیگر به نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس در مورد برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال هشدار داد.
 
وی در این یادداشت که در روزنامه تایمز منتشر شد گفت: حزب ملی اسکاتلند که در سال گذشته میلادی موفق شد با پشت سر گذاشتن احزاب محافظه‌کار و کارگر، اکثریت کرسی‌های پارلمان محلی ( هالیرود) را به دست آورد، در مانیفست خود اعلام کرده است که اسکاتلند در صورتی‌ که اسکاتلندی‌ها رأی به ادامه حضور در اتحادیه اروپا دادند اما بریتانیا خواستار خروج از این اتحادیه شد، این حق را خواهد داشت که بار دیگر همه‌پرسی استقلال را برگزار کند.
 
رهبر حزب ملی اسکاتلند افزود: به 'ترزا می' پیشنهاد همکاری دادم تا این امکان به اسکاتلند داده شود که به‌طور مجزا با اتحادیه اروپا توافق کند اما همواره نخست‌وزیری انگلیس از پذیرش این خواسته امتناع کرده و روش خود را برای برگزیت در پیش‌گرفته است.
 
استرجن گفت که هیچ شواهدی دال بر اینکه 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس به دنبال رسیدن به تفاهمی با او در این زمینه باشد، دیده نمی‌شود.
 
در حال حاضر منابع انگلیسی می گویند، دولت 'ترزا می' نگران از آن است که دولت‌های محلی اسکاتلند و ایرلندشمالی، به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، درصدد استقلال از این کشور برآیند.
 
روزنامه تایمز اخیرا در گزارشی نوشت: نخست‌وزیری انگلیس (داونینگ استریت) خود را آماده درخواست استقلال از سوی دولت محلی اسکاتلند به دنبال فعال کردن ماده پنجاه پیمان لیسبون که سرآغاز روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شمرده می‌شود، کرده است .
 
این روزنامه افزود: در حال حاضر ایرلند شمالی نیز با بحران سیاسی مواجه است و انجام انتخابات محلی در این منطقه نیز احتمالا قادر به حل این بحران نیست.
 
تارنمای نشریه انگلیسی'کوریر' نیز اخیرا در گزارشی نوشته بود بر اساس اطلاعات دریافتی، دولت انگلیس خودش را برای درخواست 'نیکلا استرجن' وزیر اول اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی دوم استقلال در ماه آگوست آینده آماده می کند.
 
این نشریه افزود: محافظه کاران می گویند که آنها خواهان 'آرامش و خونسردی' در صورت اعلام وزیر اول اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی دوم هستند.
 
هر چند مقامات دولت انگلیس، در واکنش به گزارش های منتشر شده در مورد آماده شدن دولت محلی اسکاتلند برای برگزاری مجدد همه پرسی استقلال، گفته اند لندن اعتقادی به لزوم برگزاری مجدد این همه پرسی ندارد.
 
اولین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در روز 18 سپتامبر 2014میلادی (27 شهریور 1393) برگزار شد که در جریان آن 55درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و 45 درصد به ترک انگلیس رأی دادندکه این نتیجه منجر به استعفای 'الکس سالموند' از رهبری حزب ملی‌گرای اسکاتلند و سر وزیری اسکاتلند شد.
 
متقاضیان برگزاری همه‌پرسی در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده است.
 
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
 
در این‌همه پرسی از میان اجزای تشکیل‌دهنده بریتانیا شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها به ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا رأی دادند.
 
در این‌همه پرسی 62 درصد از اسکاتلندی‌ها خواهان ادامه حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا بودند و تنها 38 درصدشان بر برگزیت تأکید داشتند.
 
نیکلا استرجن از زمان برگزاری همه‌پرسی 23 ژوئن، بارها اعلام کرده است که گزینه برگزاری همه‌پرسی جدید در خصوص استقلال از انگلیس، همچنان «روی میز» است .
 
سر وزیر اسکاتلند هشدار داده است که خروج سخت بریتانیا از اتحادیه اروپا ( برگزیت سخت) که به معنای خارج شدن از بازار واحد اروپایی است، راه را برای حرکت به سمت استقلال از بریتانیا فراهم خواهد ساخت .
 
استرجن در همین حال در گفت‌وگو با شبکه 'بی‌بی‌سی' گفته است درصورتی ‌که دولت انگلیس مسیر خروج نرم از اتحادیه اروپا که دربرگیرنده ادامه حضور در بازار واحد اروپایی است، برگزیند، مساله استقلال از بریتانیا حداقل در کوتاه‌مدت به کنار گذاشته خواهد شد.
 
«ترزا می» نخست ‌وزیر انگلیس اعلام کرده است که قصد دارد ماده 50 پیمان لیسبون را تا پیش از پایان مارس 2017 فعال سازد که این مساله آغازگر روند مذاکرات درباره خروج کامل بریتانیا از این اتحادیه خواهد بود.
 
اما 'ترزا می' برای فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون نیازمند رای مثبت پارلمان انگلیس به لایحه برگزیت است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان