arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۲ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵

لاریجانی: مشاجرات سیاسی بی‌در و دروازه کمتر شده است/بعد از برجام فضای سرمایه‌گذاری فراهم شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نقش‌آفرینی ایران در منطقه از هوشمندی خاصی برخوردار است و خیلی وقت‌ها این تناقض‌های سایش برانگیز وجود دارد برای توسعه کشور مفید است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نقش‌آفرینی ایران در منطقه از هوشمندی خاصی برخوردار است و خیلی وقت‌ها این تناقض‌های سایش برانگیز وجود دارد برای توسعه کشور مفید است.
 
به گزارش انتخاب، علی لاریجانی که در جلسه شورای اداری استان سمنان حضور داشت، در سخنانی اظهار کرد: در مجموع شرایط کشور برای آینده را امیدوار کننده می بینم. نمی‌خواهم لفاظی کنم ما از گردنه‌هایی عبور کردیم. کشور از مختصات خوبی برخوردار است.
 
وی تصریح کرد: برای کشور نعمتی است که از یک رهبری هوشمند و پارسا بهره‌مند است در واقع رهبری و ولایت فقیه لنگرگاه کشور ماست. در سال‌های پس از انقلاب نیز که من در محضرشان بودم برداشتم این بود که در تلاطم‌های داخلی این لنگرگاه است که کشور را حفظ می‌کند و در مسائل استراتژیک نیز راهبری ایشان یک نعمت است.
 
اهم اظهارات رییس مجلس را بخوانید؛
 
*مشاجراتی که در گذشته در ابعاد اقتصادی و سیاسی در کشور بود که بعضا ناهنجار هم بود، امروز شاهد نیستیم. بلوغ خوبی حاکم است. اوایل پیروزی انقلاب یک عده می گفتند راستی هستند یعنی به دنبال فضای باز بازار آزاد بودند و عده ای دیگر چپ یا سوسیالیست‌ها که ما امروز این مرزها را نمی بینیم. آن‌هایی که گرایش چپ داشتند امروز می‌گویند اقتصاد باید مردمی و آزاد شود.
 
* زمانی مشاجرات سیاسی بی در و دروازه در کشور بود. حالا کمتر شده است. نمی گویم هیچی نیست اما ماهیت صحنه سیاست را که بببینم خیلی کمتر شده است.
 
* در کشور در همه قوا و حتی در رسانه‌ها وفاق وجود دارد،  نقش‌آفرینی ایران در منطقه از هوشمندی خاصی برخوردار است. نکته دیگری که احساس می شود که برای توسعه و آبادانی کشور همه جریان‌های مختلف هم‌موضع هستند و رهبری معظم هم بارها این را تاکید کرده‌اند.
 
*کشور نمی‌تواند توسعه داشته باشد مگر اینکه از ظرفیت نیروی انسانی و منابع کشور استفاده شود و با توجه به چنین ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، نشان می‌دهد که باید امیدوار باشیم کشور آینده خوبی داشته باشد.
 
*اگر باور داریم که در سطح ملی باید اولویت‌های کشور را جدی گرفته و حواشی را کمتر کنیم. بنده فکر می‌کنم که فرصت خوبی وجود دارد که از ظرفیت‌ها استفاده کنیم زیرا درصحنه‌های بین‌المللی گاه حرف‌های گستاخانه‌ای زده می‌شود ولی با رفتار متین و تصمیمات آراسته‌ای که در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی گرفته می‌شود فکر می کنم ایران از این مسیر عبور خواهد کرد.
 
*حجم زیاد سرمایه گذاری‌های عمرانی در کشور وجود دارد که در مقابل منابع کمی برای آن‌ها است و بنده بعید می دانم که در سال‌های آینده جست زیادی داشته باشیم. احتمالا بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کار عمرانی زخمی داریم که سال‌های زیادی طول می‌کشد تا این پروژه‌های عمرانی کلنگ زده تمام شود. خیلی از این پروژه‌ها از جنسی هستند که باید به دست مردم انجام شود.
 
*{ساز و کارهای جدیدی در بودجه ۹۶ دیده شده است}: اجازه داده‌ایم که مسئولین طرح‌های عمرانی را واگذار کنند. اگر مبلغی هم در ردیف بودجه گذاشته‌ایم کم است، این مبالغ قابل جابه‌جایی می باشند. مابقی را بانک‌ها می توانند وام دهند و بنده توصیه می‌کنم حتما این موضوع را در استان پیگیری کنید.
 
*باید پروژه‌های عمرانی زودتر به نتیجه رسیده و مقدار زیادی از نقدینگی کشور هم به سمت سرمایه گذای سوق یابد،  بیش از هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور است که اگر به سمت تولید برود، آبادانی در کشور ایجاد می‌کند.
 
*سهم بودجه استانی را توانستیم ۳۰ درصد در نظر بگیریم. مدیران استانی قطعا مسائل ریز استان را بهتر می‌فهمند لذا این امکان را به شورای برنامه‌ریزی استان بدهیم که بتوانند در این مورد به خوبی تصمیمی‌گیری کنند. مخصوصا اینکه در شرایط فعلی طرح آمایش اصیل مدون شده نداریم.
 
*پس از توافق هسته‌ای فضایی برای سرمایه گذاری در کشور به وجود آمد که بنده با اطلاعی که مربوط به حدودا دو هفته پیش می‌شود داریم این است که ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشور محقق شده و یکی از استان‌ها نیز توانسته سه میلیارد دلار را از این رهگذر فراهم کند.
 
*یکی از مسائل کشور ما این بود که چون نفتی و گازی هستیم، کمتر به معادن توجه کرده‌ایم در حالی که معادن خوبی به ویژه در استان سمنان وجود دارد و ما در قانون برنامه ششم توجه خاصی به استخراج و معادن شده است تا از کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، حمایت‌های ویژه‌ای برای سرمایه گذاری انجام شود.
 
* قانون خوبی نوشته می‌شود اما به موقع برای پیگیری اقدام نمی‌شود، به عنوان مثال قانون رفع موانع تولید خوب است اما همه ابعاد آن پیاده نشده است.
 
*در برنامه ششم دولت ها را موظف کرده‌ایم که در حواشی روستاها سرمایه‌گذاری کنند که کمک‌حال اقتصاد روستا و جوانان باشد.
 
*{خطاب به استاندار سمنان}: ستادی را تشکیل دهند تا برای هر روستا شناسنامه‌ای برای ظرفیت‌های آن روستا و سرمایه گذاری‌هایی که انجام می شود وجود داشته باشد تا پس از آن بدانیم که برای هر روستا چه کاری انجام شده است.
 
*به نظر می‌رسد باید فرصت دهیم که هر بار یک استان با حضور در مجلس، وضعیت استان، چالش‌ها و مزیت‌های آن را برای نمایندگان ترسیم کند تا زمانی که به طور کلی می خواهیم تصمیم‌گیری کنیم، همه ابعاد استان مربوطه را در نظر داشته باشیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان