arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۰۶ بهمن ۱۳۸۹

کاهش قیمت طلا

افت قیمت طلا در 25 روز اول سال 2011 با کاهش بیش از 96 دلاری نزدیک به 7 درصد از ارزش خود را از دست داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بهای طلا به پایین‌ترین ميزان 10 هفته اخیر سقوط کرد. 

قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری تا غروب روز گذشته به محدوده 1325 دلار رسيد که نسبت به نرخ 1342 دلار پایان معاملات هفته قبل در بازار نیویورک، در حدود 17 دلار کاهش نشان می‌دهد.روز دوشنبه قیمت طلا تا 5/1334 دلار افت کرده بود. 

افت قیمت طلا در 25 روز اول سال 2011 با کاهش بیش از 96 دلاری نزدیک به 7 درصد از ارزش خود را از دست داده است. 

در همین مدت قیمت سکه بهار آزادی با افت به حد 356 هزار تومان روز دوشنبه تقریبا 4/2 درصد کاهش قیمت داشته و 10 هزار تومان ارزان شده است.در این مدت (11دی تاکنون) دلار آمریکا پس از نوسان به حد 25 روز قبل خود (1075 تومان) رسیده است. 

از جمله عوامل تاثیرگذار بر افت ارزش طلا طی دو روز اخیر به تقویت داده‌های اقتصادی اروپا و همزمان انتظار کاهش بیشتر قیمت طلا برای خرید در بازارهای آسیایی اشاره شده است. 

در حالی که رشد بازار سهام در اروپا و آمریکا به فروش طلا در این مناطق منجر شده است، رشد شاخص صنعتی ماه نوامبر در اروپا، سفته‌بازي برای افزایش احتمالی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، کاهش ارزش دلار آمریکا تا سطح 3653/1 به ازای هر یورو و تشدید سیاست‌های انقباضی مالی در چین از جمله دیگر این عوامل عنوان شده است. 

به نظر می‌رسد بازار کالا‌های سرمایه‌ای با کاهش تقاضا مواجه شود. به گفته برخی تحلیل گران انتظار می‌رود شاخص بورس‌ها در سال 2011 افزایش یابد. به گفته اين تحليل‌گران، نوسانات موجود به معنی یکی از عوامل وجود ریسک در بازار دارایی‌ها است که علامت مثبتی برای بازار‌های غیرکالایی است. 

بحران مالی در اروپا، وجود بدهی در بخش مسکن و درآمد خانوارها در آمریکا می‌تواند دوباره بازارهای مالی را مشتعل کند.به نظر مي‌رسد هرآنچه که تاکنون موجب بالا رفتن شاخص‌ها در بازار‌ها شده، در سال 2011 نیز می‌تواند به رشد بازار‌ها دامن بزند. تزریق محرک‌هاي اقتصادی توسط فدرال رزرو، تثبیت نرخ بهره در حد صفر تا 25 صدم درصد طی دو سال گذشته در آمریکا و سیاست پولی موسوم به تسهیل مقداری quantative easing قدم‌هاي بلندتری برای رونق اقتصادی در آمریکا به حساب می‌آیند که احتمالا در سال 2011 نشانه‌های بیشتری از خود نشان خواهد داد. در عین حال قیمت و تقاضا برای نقره و پلاتین با رشد اقتصادی افزایش خواهد داشت که خود به افزایش قیمت طلا کمک خواهد کرد.از صندوق بین المللی پول نیز خبر می‌رسد که نرخ رشد اقتصادی در جهان از سطح 75/4 پایین تر خواهد آمد. 

بازار داخلی
با افت قیمت طلا در بازارهای جهانی انتظار می‌رود امروز قیمت انواع سکه و طلا به روند کاهشی خود ادامه دهد. روز دوشنبه سکه بهار آزادی 356 هزارتومان فروخته شد که البته 1000 تومان نسبت به روز قبل افزایش داشت. سکه طرح قدیم،نیم سکه و ربع سکه بدون تغییر به ترتیب 410 هزار تومان،179 هزار تومان و 91 هزار تومان فروخته شدند. در بازار ارز نیز یورو با 4 تومان افت به نرخ 1452 تومان رسید.

دلار آمریکا نیز 5 تومان ارزان شد و 1075 تومان عرضه شد. 

خبرگزاري فارس نیز به نقل از رويتر نوشت: ميزان توليدات صنعتي اروپا طي ماه نوامبر افزايش داشته تا اميدواري‌ها در خصوص وضعيت اقتصادي اروپا در سال 2011 افزايش يابد. بهبود شرايط اقتصادي منطقه يورو و گمانه‌زني سرمايه‌گذاران در خصوص افزايش نرخ بهره بانكي اروپا نيز موجب شد تا ارزش يورو در برابر دلار به بالاترين حد خود در دو ماه اخير برسد. 

به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، گرچه قيمت طلا طي روزهاي اخير كاهش داشته، ولي مردم هنوز براي خريد طلا به بازار مي‌آيند و عرضه كافي براي تامين تقاضا وجود ندارد.
نظرات بینندگان