arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵

نشست خبری مشترک روسای جمهور ترکیه و روسیه

روسای جمهور ترکیه و روسیه نشست خبری مشترک برگزار کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روسای جمهور ترکیه و روسیه نشست خبری مشترک برگزار کردند.
 
به گزارش انتخاب، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» در مسکو نشست خبری مشترک برگزار کردند.
 
پوتین با بیان اینکه ترکیه و روسیه شرکای مهمی هستند گفت درباره مسائل منطقه و راهکارهای برطرف کردن آنها با اردوغان گفت‌وگو کرده و مهم است دو کشور در این زمینه‌های همکاری داشته باشند.
 
وی با اشاره به بررسی بحران سوریه تاکید کرد اقدامات بین‌المللی علیه تروریسم باید متحد شده و روسیه و ترکیه نیز نقش مهمی در آن دارند.
 
رئیس جمهور روسیه با اشاره به لزوم مذاکرات مستقیم میان معارضان و دولت سوریه در مذاکرات «آستانه» گفت بعد از هماهنگی اقدامات ترکیه، روسیه و ایران می‌توان آتش‌بس را در سوریه حفظ کرده و وضعیت را بهبود بخشید.
 
اردوغان نیز در این نشست خبری ضمن تشکر از پوتین و ابراز تمایل به بهبود هرچه بیشتر روابط روسیه و ترکیه، گفت اقدامات سال گذشته را در دیدارشان بررسی کرده و مصمم هستند اتفاقاتی را که به دوستی دو کشور ضربه زده، برطرف کنند.
 
رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه مکانیزم‌های ممکن برای پایان دادن به بحران سوریه را با پوتین بررسی کرده، افزود عملیات سپر فرات مناطق وسیعی را در شمال سوریه از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی کرده است.
 
وی با اشاره به وضعیت انسانی در سوریه تاکید کرد همکاری ترکیه و روسیه می‌تواند به زندگی راحت بسیاری از مردم سوری کمک کند و مذاکرات آستانه بسیار موفق بود.
 
اردوغان با مهم خواندن لزوم همکاری تمام طرفین درگیر در بحران سوریه، اضافه کرد گروه‌های تروریستی از جمله «جبهة النصره» و شبه نظامیان کُرد نباید در مذاکرات دخیل شوند.
 
رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه خواهند داشت، تصریح کرد اعتماد دو طرفه می‌تواند به تداوم همکاری‌های ما کمک کند.
 
وی اضافه کرد منافع مشترک و روابط نزدیک وقتی وارد همکاری می‌شود ممکن است برخی منابع را ناراحت کند اما نباید به تروریسم اجازه دهیم روابط دوطرفه ما را مسموم کنند.
 
در ادامه روسای جمهور ترکیه و روسیه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
 
پوتین در پاسخ به سوالی درباره نحوه رخ دادن عملیات «منبج» و «رقه» گفت سطوح بالایی از همکاری میان مقامات نظامی ترکیه و روسیه وجود دارد و به تبع همکاری با طرف ایرانی می‌توان آتش‌بس را حفظ کرد و سیاست‌ها ما هیچ تغییری نخواهد کرد.
 
اردوغان نیز در پاسخ به سوال بالا افزود ترکیه و روسیه در تمام ابزارها و روش‌ها همکاری داشته و ما بعنوان دولت‌ها و سیاستمداران مسئول زندگی صلح‌آمیز مردم منطقه هستیم.
منبع: فارس
نظرات بینندگان