arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰۵۷۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵

برنی سندرز: ایام ترسناکی برای آمریکا و دنیا/ترامپ یک دروغ‌گوی بالفطره است

«برنی سندرز» سناتور برجسته حزب دمکرات و یکی از نامزدهای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در اظهاراتی بابیان اینکه دونالد ترامپ خواهان حکومت تمام عیار و استبدادی بر آمریکاست، او را یک 'دروغ گوی الفطره' ( پاتولوژیکی - مرضی ) توصیف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«برنی سندرز» سناتور برجسته حزب دمکرات و یکی از نامزدهای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در اظهاراتی بابیان اینکه دونالد ترامپ خواهان حکومت تمام عیار و استبدادی بر آمریکاست، او را یک 'دروغ گوی الفطره' ( پاتولوژیکی - مرضی ) توصیف کرد.
 
به گزارش انتخاب، روزنامه گاردین روز شنبه در گزارشی نوشت: ده روز پیش که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اولین سخنرانی‌اش را در کنگره ایراد و برای یک‌بار به متن سخنرانی‌اش پایبند بود، رسانه‌ها به دلیل اینکه او مانند یک سیاستمدار و رئیس‌جمهور ظاهر شد، تقدیر کردند. اما یک نفر که در ردیف جلو نشسته بود دیدگاهی متفاوت داشت.
 
این روزنامه انگلیسی افزود: «برنی سندرز» با هر جمله که خوانده می‌شد، بیشتر مات و مبهوت می‌شد. زمانی که ترامپ درباره محیط ‌زیست سخن گفت، این سناتور 75 ساله بلندبلند شروع به خندیدن کرد، زیرا همان روز رئیس‌جمهوری آمریکا فرمانی را صادر کرده بود که حرص سازمان محیط ‌زیست این کشور را درآورده بود، و حالا او در برابر قانون‌گذاران کنگره خواستار حمایت از هوا و آب تمیز شده بود.
 
این روزنامه انگلیسی در ادامه از زبان خبرنگارش که با 'برنی سندرز' گفت‌وگو کرده است، نوشت: «سندرز» که به‌سختی می‌توانست احساساتش را کنترل کند گفت: ریاکاری او (ترامپ) غیرقابل‌باور بود. او درباره حمایت از هوا و آب پاک صحبت می‌کرد و همان روز فرمانی را صادر کرده بود که منجر به افزایش آلودگی خواهد شد.
گاردین افزود: ساختمان دفتر کار «برنی سندرز» در واشنگتن قدیمی و دست ‌نخورده است. تصاویری که روی دیوار نصب‌ شده از خانه‌اش در منطقه «ورمونت» است.
این روزنامه انگلیسی نوشت: سندرز با یک ژاکت معمولی وارد اتاق شد. موهایش را شانه‌زده بود و زمانی که کار مصاحبه شروع شد به‌دقت به سوالات پاسخ می‌داد.
 
گاردین افزود: «برنی سندرز» امروز به‌عنوان یکی از پایه‌های مهم در عرصه سیاست آمریکا به شمار می‌رود. اما حرکات بدنش بیانگر یک نارضایتی در باطن اوست: زمانی که صحبت می‌کند، چهره‌اش مچاله می‌شود، شانه‌های قوزدارند و مانند کسی است که دائماً به او سوزن می‌زنند.
 
سندرز در این مصاحبه گفت: «این روزها، ایام ترسناکی برای مردم آمریکاست و تمام دنیاست. ما یک رئیس‌جمهوری داریم که یک دروغ‌گوی الفطره (پاتولوژیکی) است. ترامپ دائماً دروغ می‌گوید. دروغ می‌گوید چون می‌خواهد که پایه‌های دمکراسی در آمریکا را تضعیف کند.»
وی بیان داشت: 'نگاه کنید، زمانی که ترامپ به رسانه‌ها حمله می‌کند و می‌گوید «هر چیزی که آن‌ها می‌گویند دروغ است» و یا زمانی که یکی از قضات منتصب از سوی جورج بوش را «به‌اصطلاح قاضی» می‌خواند برای رسیدن به یک نتیجه است، آن اینکه تنها فردی که در آمریکا مدافع حقوق مردم است و راست می‌گوید اوست و تنها کسی که می‌تواند کار درست را انجام دهد، رئیس‌جمهوری آمریکا، یعنی «دونالد ترامپ» است. این در حالی است که چنین چیزی در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است.'
 
گاردین نوشت: زمانی که نظر سندرز را درباره عاقبت ترامپ پرسیدم ،گفت: او در نهایت می‌خواهد رهبر جامعه‌ای باشد که به‌طور قابل‌توجهی به سمت استبداد پیش رفته باشد. جامعه‌ای که قدرت رئیس‌جمهورش فوق‌العاده و حتی فراتر از قانون است.
سندرز در پاسخ به این سؤال که اگر به‌عنوان نامزد حزب دمکرات انتخاب‌شده بود آیا می‌توانست بر ترامپ پیروز شود یا نه؟ گفت: به نظر من این سؤال ارزش فکر کردن ندارد. پاسخ این است که چه کسی می‌داند، شاید آری شاید هم نه.
این روزنامه انگلیسی افزود: سندرز در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه بااینکه آیا نتیجه انتخابات را پیش‌بینی می‌کرد یا مثل همه شوکه شده بود گفت:« من انتظارش را نداشتم اما شوکه نشدم. زمانی که شب قبل از اعلام نتایج به خواب رفتم گمان می‌کردم که کلینتون پیروز می‌شد اما این ‌طور نبود که فکر کنم ترامپ هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد. من هرگز این‌طور فکر نمی‌کردم.»
 
گاردین نوشت: این سناتور آمریکایی در ادامه بیان داشت: یکی از دلایلی که ترامپ پیروز شد، مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند و نامزدهای دست راستی در اروپا در جریان انتخابات محبوبیت پیدا کرده‌اند، این است که اقتصاد جهانی مدت‌هاست که به نفع بنگاه‌های چندملیتی و قشر تحصیل‌کرده بوده و میلیون‌ها نفر در این کشور و اقصی نقاط جهان احساس می‌کنند که از قافله عقب‌مانده‌اند.
این روزنامه انگلیسی افزود: سندرز در پاسخ به سؤالی در رابطه با آینده و جایگاه حزب دمکرات آمریکا گفت: طی 30 الی 40 سال گذشته حزب دمکرات از حزب حامی قشر کارگر - اعم از سفیدپوست، سیاه‌پوست، مهاجر - به قشری که توسط نخبگان لیبرال مدیریت و کمتر به نیاز جامعه می‌پردازد بدل گشته است. به همین خاطر من خودم را شخصیتی پیش رو و کمتر لیبرال می‌پندارم.
سندرز در پاسخ به این سؤال که آیا روند مشابهی را برای حزب کارگر در انگلیس تصور می‌کند، گفت: من نمی‌خواهم بیشتر از آن چیزی که هستم خودم را نشان دهم، به همین خاطر نمی‌توانم گمانه‌زنی کنم.
 
این روزنامه انگلیسی افزود: این سناتور آمریکایی با این ‌حال بیان داشت که دیدگاه «تونی بلر» نخست‌وزیر پیشین انگلیس در رابطه با حزب کارگر مشابه دیدگاه سران کنونی حزب دمکرات است.
سندرز گفت: ازاین‌ رو، جرمی کوربین (رهبر کنونی حزب کارگر) فاصله موجود میان نخبگان سیاسی حزبش را با قشر عادی جامعه درک و بر لزوم برقراری ارتباط با قشر کارگر و جوانان تأکید کرد.
گاردین بابیان اینکه «سندرز تلاش می‌کند تا مردم آمریکا علیه سیاست‌های ترامپ هدایت کند» به نقل از وی نوشت: 'کار من این است که مشارکت مردم را در امور سیاسی افزایش دهم. ما در این کار موفق بوده‌ایم و افراد بیشتری به سمت موضوعات سیاسی روی آورده‌اند.
میلیون‌ها آمریکایی فعالانه اعتراضشان را به دولت اعلام کرده و جمهوری خواهان را در موضع دفاعی قرار داده است. جمهوری‌خواهان اکنون می‌ترسند که در مکان‌های عمومی جلسه بگذارند و این به نظر من یعنی مردم آماده مقابله کردن در برابر دولت هستند.'
 
سندرز افزود: 'آن‌ها بایستی تاریخ این کشور را به نمایش بگذارند و درک کنند که روزگار دشواری را سپری می‌کنیم. آن‌ها اما بایستی متوجه باشند که در لحظات بحران این مردم بوده‌اند که ایستادگی کرده و جنگیده‌اند. بنابراین نومیدی اصلاً گزینه مناسبی نیست.'
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان