arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۲۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۳ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۵

آلمان: گولن پشت صحنه کودتای ترکیه نبود/ آنکارا موفق به قانع کردن ما نشده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان اطلاعات خارجی آلمان (BND) گفت که دولت ترکیه نتوانسته است آلمان را متقاعد کند که 'فتح الله گولن' مبلغ مذهبی ترکیه ای ساکن آمریکا، پشت صحنه کودتای نافرجام تابستان گذشته ترکیه بوده است.
 
به گزارش انتخاب ،‌ 'برونو کاهل' (Bruno Kahl) در گفت وگویی با مجله آلمانی اشپیگل که روز شنبه منتشر شد، گفت: ترکیه در تمام سطوح تلاش کرده است ما نسبت به این مساله متقاعد کند اما تا کنون موفق به این کار نشده است.
 
رئیس سازمان اطلاعات خارجی آلمان در پاسخ به این سوال که آیا جنبش گولن یک سازمان افراطی یا تروریستی است، گفت: این جنبش یک انجمن مدنی است که هدفش ارائه آموزش های بیشتر دینی و سکولار است.
 
به گزارش ایرنا، کاهل در عین حال تاکید کرد که گمان نمی کند دولت ترکیه در پشت صحنه کودتا بوده است. وی افزود: دولت ترکیه پیش از روز کودتا پاکسازی هایی در ارتش آغاز کرده بود و از این رو بخش هایی از ارتش فکر کرده که قبل از رسیدن پاکسازی به آنها باید کودتا کنند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و دولت ترکیه ، گولن را متهم کرده اند که در پشت صحنه کودتای نافرجام 15 ژوییه سال گذشته میلادی بوده که در آن بیش از 240 تن کشته شدند. دولت ترکیه همچنین از آمریکا خواستار استرداد گولن شده است. گولن هر گونه دخالتی در کودتای ترکیه را تکذیب کرده است.
 
** هشدار درباره افزایش تهدید روسیه
رئیس سازمان جاسوسی خارجی آلمان ، همچنین درباره افزایش تهدید روسیه علیه آلمان و اروپا هشدار داد و گفت: روسیه نیروی رزمی خود را در مرزهای غربی مضاعف کرده و نمی توان تمام آن را به عنوان تدابیر دفاعی در برابر غرب دانست.
سازمان های اطلاعاتی آمریکا مدعی شده اند، روسیه با حملات سایبری برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا تلاش کرده اما روسیه این کار را تکذیب می کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان