arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۶

نخست‌وزیر چین: فعالیت‌ها در دریای چین جنوبی اهداف غیر نظامی دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست‌وزیر چین امروز (جمعه) تاکید کرد، پکن قصد نظامی‌سازی دریای مورد مناقشه چین جنوبی را ندارد. او تاکید کرد که هدف از استقرار تجهیزات دفاعی در جزایر مصنوعی "عمدتا" غیر نظامی است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین در کنفرانس خبری مشترک با مالکوم ترنبول، همتای استرالیایی خود گفت: حتی اگر تعداد سامانه‌های دفاعی و یا تاسیسات نظامی در جزایر مصنوعی دریای چین جنوبی باشد، هدف آن حفظ آزادی کشتی‌رانی است. چرا که بدون وجود چنین آزادی‌، یا بدون ثبات در دریای چین جنوبی، طرف چینی اولین طرفی خواهد بود که متحمل ضرر می‌شود.

این دریا محل مناقشات منطقه‌ای روز افزون است. پکن بر حاکمیت آبهای غنی از منابع آن تاکید می‌کند اما کشورهای دیگری نیز روی آن ادعا دارند. اکثر کشورهای جهان هم آب‌های مورد مناقشه را بخشی از آب‌های بین‌المللی در نظر می‌گیرند.  

نخست‌وزیر چین که به استرالیا سفر کرده است، گفت: پکن هرگز قصد نظامی‌سازی در دریای چین جنوبی را ندارد. استقرار سامانه‌ها دفاعی و یا حتی ساخت باند پرواز عمدتا با نیت استفاده غیر نظامی ایجاد شده است. آن دسته از کشتی‌هایی هم که در آبهای چین جنوبی تردد می‌کنند از شرکای تجاری با پکن هستند. بنابراین تصور این مساله بسیار ساده است که منافع چین در آنجا تا چه حد می‌تواند به خطر بیفتد.
نظرات بینندگان