arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۶
المانیتور:

محسن هاشمی جای قالیباف را در شهرداری تهران می گیرد؟ / شورای شهر آینده تهران خالی از ورزشکاران و هنرمندان خواهد بود / آیا نتایج انتخابات 7 اسفند در تهران، در انتخابات شورای شهر تکرار می شود؟

رقابت برای شورای شهر قدرتمند تهران همواره جنجالی بوده است. در طول یک دهه اخیر، اصولگرایان اکثریت را در شورا در دست داشته اند، اما امسال اعتدال گرایان و اصلاح طلبان مصمم هستند که قدرت را با تکیه بر ضعف های شورای فعلی در دست بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: کاندیداها اخیرا در انتخابات شوراهای شهر که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، ثبت نام کردند.

به گزارش انتخاب،  رقابت برای شورای شهر قدرتمند تهران همواره جنجالی بوده است. در طول یک دهه اخیر، اصولگرایان اکثریت را در شورا در دست داشته اند، اما امسال اعتدال گرایان و اصلاح طلبان مصمم هستند که قدرت را با تکیه بر ضعف های شورای فعلی در دست بگیرند.

شورای شهر تهران شهردار را نیز انتخاب می کند. شهرداری تهران، ثروتمندترین و پر نفوذترین در بین دیگر شهرداری ها است. برای مثال، شهرداری تهران بودجه ای بالغ بر 5.73 میلیارد دلار در سال 2015 دریافت کرد، درحالیکه بودجه ی دومین شهر بزرگ ایران که تبریز است تنها 924 میلیارد دلار بود. باید یاداوری کرد که در دهه گذشته از شهرداری تهران بعنوان سکوی پرتابی جهت کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری استفاده شده است.

شورای شهر در ماه های اخیر به دلیل اتفاقاتی که ناشی از سومدیریت شهرداری تهران بود، تحت فشار فزاینده ای قرار داشت.

در ماه اگوست، اخباری مبنی بر بذل و بخشش های غیرقانونی شهرداری تهران منتشر شد. اعتدالگرایان و اصلاح طلبان نتوانستند قالیباف را در مورد ماجرای واگذاری املاک تحت فشار قرار دهند چراکه اکثریت شورا در دست اصولگرایان بود.

همچنین، در ژانویه، نخستین ساختمان مدرن ایران فروریخت.  این فاجعه که منجر به درگذشت بیش از 20 اتش نشان شد، باعث خشم  افکار عمومی شد، چراکه برخی رسانه ها گزارش دادند که این اتفاق در حالی رخ داد که قالیباف در قم مشغول رایزنی های انتخاباتی بود.

از سوی دیگر، حضور ورزشکاران در شورای شهر با مخالفت رسانه ها و مردم مواجه شده است، چراکه برخی از این ورزشکاران که روزگاری قهرمانی ملی بودند امروز متهم به حمایت از جناح ها در قبال دریافت امتیاز هستند. با این حال، ورزشکاران و هنرمندان همچنان مشتاقند که شانس خود را امتحان کنند، اما شواهد نشان می دهد که  شورای شهر آتی تهران خالی از ورزشکاران و هنرمندان است.

به نظر می اید به طور کلی شاهد رقابت جدی بین ائتلاف اعتدالگرایان - اصلاح طلبان و اصولگرایان خواهیم بود. اعتدالگرایان و اصلاح طلبان معتقدند که نتایج انتخابات هفتم اسفند که منجر به پیروزی قاطعانه آنها در تهران شد، دوباره تکرار خواهد شد.

باتوجه به اینکه شورای شهر تهران وظیفه ی انتخاب شهردار را دارد،  شهردار بعدی ممکن است اعتدالگرا یا اصلاح طلب باشد.  در همین راستا، گزارش هایی مبنی بر  اینکه محسن هاشمی فرزند بزرگ آیت الله هاشمی از گزینه های محتمل برای هدایت شهدراری تهران وجود دارد. باید منتظر ماند تا دید چه اتفاقی خواهد افتاد.
نظرات بینندگان