arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۲۰۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۶

رئیس جمهور در دیدار با پوتین : در مسیر روابط مشترک ایران و روسیه هیچ مانعی وجود ندارد

روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه پس از بررسی راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک تهران و مسکو در عرصه‌های مختلف، تاکید کردند که در مسیر روابط مشترک هیچ مانعی وجود ندارد و دو کشور مصمم هستند سطح همکاری‌های خود را بیش از پیش گسترش دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه پس از بررسی راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک تهران و مسکو در عرصه‌های مختلف، تاکید کردند که در مسیر روابط مشترک هیچ مانعی وجود ندارد و دو کشور مصمم هستند سطح همکاری‌های خود را بیش از پیش گسترش دهند.
 
به گزارش انتخاب، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر سه‌شنبه (۸ فروردین) در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و روسیه تاکید کرد: روابط دو کشور وارد مرحله‌ای تازه شده و ما اکنون می توانیم در این مرحله از روابط پایدار و بلند مدت سخن بگوییم."
 
رییس‌جمهور اختصاص نخستین سفر خارجی خود را در سال جدید به روسیه، بیانگر اهمیتی برشمرد که تهران برای روابطش با همسایگان منطقه‌ای و به‌ویژه مسکو قائل است.
 
روحانی اظهار کرد: روابط ایران و روسیه گام به گام در حال توسعه و شتاب در همه حوزه‌ها، به نفع منافع دو ملت و همچنین منطقه است.
 
رییس جمهور با اشاره به هشت دیدار خود با رییس جمهوری روسیه طی ۳ و نیم سال گذشته، گفت: با هر ملاقاتی، تحرکی در روند روابط تهران - مسکو ایجاد شده و بی‌تردید این دیدار نیز تحرک تازه‌ای در روابط ایجاد خواهد کرد.
 
وی به موضوع همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بویژه در عرصه مبارزه با تروریسم اشاره کرد و افزود: ایران و روسیه در سال‌های اخیر و در همکاری‌های خود برای مبارزه با تروریسم و ثبات منطقه، تجربیات نو و موفقی داشتند و هدف نهایی ما کمک به صلح و ثبات و توسعه در منطقه است و این روابط دوجانبه، به زیان کشور ثالثی نخواهد بود.
 
رییس جمهوری روسیه نیز در این نشست گفت: "روسیه، جمهوری اسلامی ایران را شریک خوب و قابل اعتماد خود می‌داند."
 
ولادیمیر پوتین با اشاره به روابط دیرینه ایران و روسیه گفت: ما مصمم به توسعه همکاری‌ها در همه حوزه‌ها با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
 
وی به همکاری‌های دو کشور در عرصه مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد و اظهار کرد: در حوزه مسایل بین‌الملل و حل و فصل این مسایل، دو کشور همکاری خوب و مثمرثمری دارند و به این همکاری‌ها شتاب خواهند داد.
 
رییس جمهور روسیه همچنین از ایجاد جهش نه تنها در روابط اقتصادی بلکه در روابط میان دو ملت نیز ابراز خرسندی کرد و رشد ۷۰ درصدی بازدید جهانگردهای دو کشور را نتیجه تلاش‌های مشترک دو دولت برشمرد.
 
روسای جمهوری دو کشور همچنین پایبندی تغییرناپذیر طرف‌ها به مفاد «معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» مورخ ۲۲ اسفند ۱۳۷۹ شمسی برابر با ۱۲ مارس سال ۲۰۰۱ میلادی را که بیانگر سنت‌های دیرینه حُسن همجواری، دوستی و همکاری متقابل دو ملت ایران و روسیه و سیاست خارجی صلح جویانه دو کشور است، خاطر نشان کردند.
 
همچنین روحانی و پوتین، پایبندی خود را به برداشتن قدم‌های جدید برای ارتقای سطح روابط و گسترش عرصه‌های تعامل و مشارکت ایران و روسیه به‌منظور تنظیم و تحکیم همکاری‌های جامع راهبردی را مورد تاکید قرار دادند و گفتند که این امر به تامین سعادت ملت‌های دو کشور و ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی مساعدت خواهد کرد.
نظرات بینندگان