arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۶

یادداشت تفاهم همکاری سازمان ملی استاندارد ایران و خدمات فدرال تایید صلاحیت روسیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حضور روسای جمهور ایران و روسیه، اسناد همکاری‌های راهبردی بین دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، مالی و بانکی، حمل و نقل و شهرسازی، فناوری ارتباطات، نیرو، انرژی و استاندارد به امضاء رسید.
 
به گزارش انتخاب، مرکز ملی تایید صلاحیت ایران وابسته به سازمان ملی استاندارد ایران و خدمات فدرال تایید صلاحیت روسیه به منظور تسهیل تبادل کالا، خدمات و توسعه همکاری‌ها در زمینه تایید صلاحیت به تفاهم رسیدند.
 
به موجب این تفاهم‌نامه، همکاری و زمینه تبادل دانش و تجربیات میان دو طرف برای استقرار و برقراری سیستم تایید صلاحیت بر اساس استانداردهای بین‌المللی، توسعه خواهد یافت. همچنین به منظور ایجاد هماهنگی در مقررات و روند اجرای خدمات تاییدصلاحیت براساس فرآیندهای مجامع بین‌المللی، سازوکار مشاوره منظم  تشکیل خواهد شد.
 
به‌روز رسانی، مستندسازی و عملیاتی کردن سیستم تاییدصلاحیت، ارائه کمک‌های فنی روزآمد در کالیبراسیون و برقراری قابلیت ردیابی، تبادل تجربیات و اقدامات در استفاده از سیستم‌های الکترونیکی از مهمترین همکاری های فنی پیش بینی شده در این تفاهم نامه است.
 
بر اساس این گزارش، در این تفاهم‌نامه بر تبادل و بکارگیری دانش فنی و تجربیات در زمینه گواهی محصول از جمله استاندارد حلال و همچنین گواهی سیستم مدیریت، به ویژه در حوزه سیستم‌های مدیریت کیفیت و زیست‌محیطی، به روزرسانی ساختار سازمانی، قوانین و روشهای اجرایی و فرآیندهای تاییدصلاحیت منطبق بر ضوابط و الزامات مجامع بین‌المللی تاکید شده است.  
این یادداشت‌تفاهم شامل یک مقدمه و ۷ بند با اعتبار اجرایی ۵ ساله در حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و روسیه به امضای نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و رییس خدمات فدرال تاییدصلاحیت روسیه رسید.
 
انتظار می‌رود با امضای این تفاهم‌نامه و دیگر تفاهم‌نامه‌های امضا شده در این سفر، همکاری دولت‌های ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف، به ویژه در زمینه تجاری و مبادلات کالا و خدمات با جهش چشمگیری مواجه شود.
نظرات بینندگان