arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۶

واکنش چین به فرمان عجیب ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با صدور فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تغییر بخش عمده سیاست‌های آب و هوایی در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، چین در واکنش به این فرمان بر پایبندی خود به سیاست های مربوط به مقابله با گرمایش جو زمین تاکید کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ با صدور فرمانی سیاستگذاری مقام سلفش «باراک اوباما» را پیرامون مبارزه با تغییرات جوی که بر لزوم کاسته شدن از سوخت های فسیلی تاکید دارد، منسوخ اعلام کرد.
 
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در تازه ترین اظهاراتش فرمان جدید «ترامپ» را مورد نکوهش قرار داد و گفت که چین همراه با سایر کشورهای اروپایی به تعهداتی که قبلا در این زمینه صورت گرفته، پایبند است.
 
فرمان رئیس جمهوری آمریکا در واقع به شکل عملی یکی از مفاد توافق سال 2015 پاریس را زیر پا گذاشت که هدف آن کاستن از افزایش دمای جو زمین است که سال 2016 و برای سومین سال پیاپی به یک رکورد تاریخی رسید.
 
سخنگوی دولت چین گفت که در زمینه تغییرات جوی با دولت باراک اوباما همکاری نزدیکی داشته و ضرورت دارد همه کشورها در زمینه محیط زیست خود را مسئول بدانند.
 
«هوا» بر اساس گزارش روز پنجشنبه تارنمای چاینا ارگ همچنین یادآور شد: همه کشورها باید با زمانه حرکت کنند. فارغ از اینکه سیاست کشورهای دیگر در زمینه محیط زیست چه باشد.
 
او تصریح کرد که سیاست‌های چین به عنوان یک کشور بزرگ در حال توسعه و مسئول در زمینه محیط زیست تغییر نمی کند.
 
واکنش چین به اقدام اخیر ترامپ در حالی صورت می گیرد که بسیاری از کشورهای جهان نیز با سیاست وی مخالفت کرده و می‌گویند تغییر جهت سرمایه‌گذاری از سوخت‌های فسیلی به سمت منابع انرژی ناآلاینده مثل انرژی باد و خورشیدی که هم‌اکنون در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود، باعث کاهش آلودگی هوا شده و فواید گوناگونی دارد.
 
دونالد ترامپ در مواردی پدیده گرمایش زمین را یک نظریه جعلی توصیف کرده و چندی پیش در یک پست توئیتری نوشته بود: «مفهوم گرمایش زمین ساخته و پرداخته چینی‌ها است تا از این طریق صنایع آمریکا را غیررقابتی کنند».
 
توافق پاریس در دسامبر 2015 (آذر 94) به دست آمد و 195 کشور برای اولین بار در یک تلاش جمعی موافقت کردند انتشار گازهای گلخانه ای خود را بکاهند بویژه آنکه در این طرح کشورهای چین و هند نیز پذیرفتند با دستور کار این توافق همسو شوند.
 
معاهده پاریس به هر کشوری اجازه می‌دهد تا در زمینه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای برای خود اهداف مشخصی تعیین کند و در صورت عدم اجرای این اهداف هیچ گونه مجازاتی اعمال نمی‌شود.
 
نیویورک تایمز پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود: «ترامپ رئیس جمهوری است که همه اشخاصی که در کابینه و دولت او را احاطه کرده اند، تماما افرادی هستند که کمترین اطلاعی از موضوع گرم شدن کره زمین و عواقب شوم آن ندارند. او شخصیتی است که در بسیاری از موارد تمام موفقیت سیاسیش را مرهون سخاوتمندی های شرکتهای نفت و گاز و زغال سنگ می داند.»
 
تاختن ترامپ به سمت سیاست گذاری هایی که اوباما در مورد تغییرات جوی انجام داده بود از موقعی شروع شد که او در «دیترویت» اعلام کرد که استانداردهای بهره وری سوخت برای خودروها و کامیونها را منسوخ خواهد کرد.
نظرات بینندگان