arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۷۵۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۹ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۶

رقابت شهرهای بزرگ اروپا برای جذب شرکت‌های خارج شده از لندن پس از برگزیت

بریتانیا سه روز قبل رسما روند خروج خود از اتحادیه اروپا را آغاز کرد و ایجاد تغییر در مرکز فعالیتهای بانکها و شرکتهای بزرگ از لندن به نقاط دیگر اروپا نگرانی هایی را ایجاد کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بریتانیا سه روز قبل رسما روند خروج خود از اتحادیه اروپا را آغاز کرد و ایجاد تغییر در مرکز فعالیتهای بانکها و شرکتهای بزرگ از لندن به نقاط دیگر اروپا نگرانی هایی را ایجاد کرده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، صادق خان شهردار لندن در سفر خود به پاریس نسبت به شکست در مذاکرات برکسیت هشدار داد. وی گفت: موضوعی را که خواهان آن نیستیم این است که شرکتها لندن و اروپا را ترک کنند و به نیویورک، سنگاپور، هنگ کنگ و یا سئول بروند. بنابراین خواهان حفظ شرکتهایمان هستم. این نهادها نه تنها درهایشان برروی تجارت و جذب استعدادها باز است بلکه ذهنیت بازی نسبت به دنیای بیرون خود دارند.
 
شهردار لندن از مقامات اروپایی خواسته تا بریتانیا را به دلیل برکسیت تنبیه نکنند. به اعتقاد وی نقل مکان بانکها و شرکتها به خارج از اروپا به ضرر همه تمام خواهد شد.
 
از سوی دیگر یک روز پس از آغاز روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا لویدز لندن چنین تصمیمی اتخاذ کرده که از تردید این نهاد نسبت به تبعات برکسیت حکایت دارد.
 
بدین ترتیب لویدز لندن حضور خود در بازار اتحادیه اروپا جایی که یازده درصد درآمد و فعالیتهای خود مربوط به آن است را حفظ خواهد کرد.
 
بانک جی پی مورگان نیز انتقال قسمتی از فعالیتها و نیروی کار خود را از لندن به دوبلین و یا نقاط دیگر اروپا در دست بررسی دارد.
 
رالف ویتزلر، کارشناس امور اقتصادی و مالی از فرانکفورت درباره انتقال فعالیتهای بانکها و شرکتها چنین می گوید: «تغییر محل فعالیتها اهمیت زیادی دارد، بویژه برای بانکهای آمریکایی و بانکهای بزرگ سوییسی که فعالیتهای کارگزاری در بازار بورس هم دارند. برای بانکهای تجاری بازرگانی انتقال فعالیتها پیچیدگی کمتری دارد. برای فعالیتهای مربوط به مدیریت سهام این نهادها روند تغییر مکان سریع خواهد بود. فشار بیشتر برروی بانکهای بزرگ سرمایه گذاری است.»
 
از سوی دیگر مقامات اروپایی تلویحا اعلام کرده اند پس از برکسیت برای فعالیت شرکتهای هواپیمایی بریتانیایی از جمله رایان ایر و یا ایزی جت، در اتحادیه اروپا استثنا قائل نخواهند شد.
 
کمپانی های ایزی جت، رایان ایر و حتی بریتیش ایرویز برای ادامه پروازهای خود در اتحادیه اروپا مجبور خواهند بود در مرکز اصلی فعالیتها تغییر ایجاد کنند.
 
پاریس و فرانکفورت دو شهری هستند که برای جذب بانکها و شرکتهایی که در مرکز تجاری لندن موسوم به «سیتی» فعالیت داشتند و اکنون می خواهند مرکز فعالیت خود را منتقل کنند، با یکدیگر رقابت دارند. حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی بریتانیا از فعالیتهای مرکز تجاری لندن تامین می شود.
 
بازار بورس لندن در برابر آغاز روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از خود مقاومت نشان داد و ارزش سهام در این بازار با افزایش ۰.۴۱ درصدی روبرو بود.
 
در همین حال اما اکثر بازارهای بورس اروپایی نیز با گرایشی مشابه به آغاز روند برکسیت واکنش منفی نشان نداند.
 
جیمز هیوز، کارشناس و تحلیلگر بازار بورس می‌گوید: مسلما مبهم بودن امور خطرات اقتصادی و ریسک در بازار بورس را درپی خواهد داشت. نمی دانیم سرانجام چه خواهد شد. اهمیتی ندارد اگر سیاستمداران اتحادیه اروپا و یا بریتانیا به ما بگویند چه چیزی در انتظار ما خواهد بود. یا اینکه چه موضوعی را پیش بینی می کنند. و یا توافق چه می تواند باشد. ما پاسخی نداریم. و از نقطه نظر بازار این تردید، مشکل آفرین است.
 
ارزش سهام در بازار بورس فرانکفورت رشدی معادل ۰.۴۴ درصد داشته است. این افزایش ارزش سهام در بازار بورس پاریس ۰.۴۵ درصد گزارش شده است.
 
در همین حال افزایش قیمت میوه، سبزیجات و مواد غذایی وارداتی یکی از تبعات برکسیت که قدرت خرید مردم بریتانیا را تهدید می کند. ارزیابی ها نشان می دهد سقوط ارزش پوند در برابر دلار آمریکا می تواند قیمت این اقلام را تا هشت درصد افزایش دهد.
 
با این وجود فیلیپ هاموند، وزیر دارایی بریتانیا به آینده خوش بین است و می‌گوید ما مصمم هستیم تا با اتحادیه اروپا نسبت به روابط آینده مان به بهترین توافق دست یابیم. این یکی از اهداف ما جهت ساختن آینده برای بریتانیا است. تضمین آینده در مبادلات بین المللی، همکاریهای بازرگانی و برای پیشبرد برنامه های اصلاحات اقتصادی و شرکتها.
 
واردات مواد غذایی بریتانیا در سال ۲۰۱۶ به رقم ۵۵ میلیارد یورو رسیده است. ۷۱ درصد واردات این بخش از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.
نظرات بینندگان