arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۷۶۸۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۶

ظریف در دیدار با همتای روس خود: باید حقیقت درباره حمله شیمیایی مشخص شود تا از اقدامات یک‌جانبه در آینده جلوگیری شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیران خارجه ایران و روسیه در دیداری جداگانه در مسکو آخرین تحولات و مسایل دو جانبه را بررسی کردند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که صبح روز جمعه به منظور شرکت در نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، روسیه و سوریه به مسکو رفته است در دیداری دو جانبه با همتای روس خود در مسکو دیدار کرد.
 
محمدجواد ظریف در دیدار با همتای روس خود ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت روسیه در خصوص حمله تروریستی سنت‌پترزبورگ اعلام کرد: مبارزه با خطر تروریسم تنها از طریق توسعه همکاری‌های بین‌المللی میسر می‌شود.
 
وی حمله شیمیایی را بهانه‌ای برای تجاوز به سوریه دانست و افزود: باید در این خصوص حقیقت مشخص شود تا از اقدامات یک‌جانبه در آینده جلوگیری به عمل آید.
 
هم‌چنین سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر ظریف و هیات همراه در روسیه، از اعلام همدردی دولت و ملت ایران برای حادثه تروریستی سنت‌پترزبورگ تشکر و قدردانی کرد.
 
لاوروف با اشاره به همکاری‌های مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم به ویژه در سوریه اظهار کرد: این همکاری‌ها هم‌زمان با تلاش‌های سیاسی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه ادامه دارد.
 
در ادامه این دیدار ظریف گفت: گسترش تاسف‌بار اقدامات تروریستی و خشونت‌بار در منطقه و جهان دلیل محکمی بر همکاری‌های ما و همه کسانی است که از تروریسم استفاده ابزاری نمی‌کنند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: پاسخ به تحرکات تروریست‌ها تنها با همکاری بین‌المللی و پایبندی به راهکارهای سیاسی در مناطق بحرانی امکان پذیر است.
 
ظریف در ادامه با اشاره به حمله شیمیایی در خان شیخون سوریه و محکومیت مجدد هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی تصریح کرد: در عین حال استفاده از بهانه حمله شیمیایی برای اقدام یک‌جانبه و غیر قانونی علیه سوریه هم محکوم است و لازم است بی‌طرفانه به این موضوع رسیدگی شود تا حقیقت روشن گردد. ظریف تاکید کرد بحران سوریه باید از طریق گفت‌وگو و راهکارهای سیاسی حل و فصل شود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین گفت: همکاری‌های ایران و روسیه برای صلح‌سازی و یافتن راه‌کارهای سیاسی در منطقه، محدود به سوریه نیست و هم‌زمان دیپلمات‌های ارشد دو کشور در  نشست منطقه‌ای با موضوع افغانستان در مسکو حضور دارند.
 
سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران به روسیه و توافقات انجام شده میان روسای جمهور دو کشور و دیگر مسائل دو جانبه از دیگر محورهای گفتگو و رایزنی‌های ظریف و لاوروف بود.
 
قرار است نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه بعد از ظهر روز جمعه به وقت مسکو در محل وزارت امور خارجه روسیه برگزار  شود.‌
نظرات بینندگان