arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶

بغداد: ترکیه در امور داخلی عراق دخالت نکند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت عراق ضمن ابراز شگفتی از اظهارات رئیس جمهور ترکیه در مورد نیروهای الحشد الشعبی، تاکید کرد که این نیروها در چارچوب تشکیلات ملی و در راستای عمل به فتوای آیت الله سیستانی فعالیت می کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، دولت عراق در بیانیه ای تاکید کرد: عراق کشوری با حاکمیت و تمامیت ارضی است و الحشد الشعبی طبق قانون، وابسته و تحت کنترل دولت عراق است، نیروهای الحشد الشعبی وابسته به عراق و ملت آن هستند و به هیچ کشور دیگری وابستگی ندارند و از دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح پیروی می کنند.

در این بیانیه آمده است، قانون اساسی عراق حمل سلاح در خارج از مرزهای کشور را منع کرده است و به گروه های شبه نظامی اجازه فعالیت نمی دهد و همانطور که می دانیم ملت عراق با مصیبت های ناشی از تروریسم دست و پنجه نرم کرده و تا کنون در راه مبارزه با آن هزینه های زیادی داده است و اکنون در مراحل آخر نابودی گروه تروریستی داعش قرار دارد.

بغداد بار دیگر از ترکیه خواست که در امور داخلی عراق دخالت نکند و در جنگ با داعش که چالشی برای کل منطقه و جهان به شمار می رود، از این کشور حمایت کند.

شایان ذکر است اردوغان مدعی شده بود: نیروهای حشدالشعبی چه کسانی هستند؟ چه کسانی از آن‌ها حمایت می‌کنند؟ پارلمان عراق حشدالشعبی را تایید کرده است، ولی آن‌ها یک گروه تروریستی هستند و باید دید که چه کسانی پشت این گروه قرار دارند.

این در حالی است که منابع وابسته به وزارت خارجه عراق از احضار سفیر ترکیه در بغداد به سبب مواضع خصمانه رئیس جمهور ترکیه ضد حشد شعبی عراق خبر دادند.

احمد جمال سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد: وزارت خارجه عراق سفیر ترکیه در بغداد را احضار و مراتب اعتراض رسمی درباره سخنان اخیر رئیس جمهور ترکیه در قبال الحشد الشعبی را به وی ابلاغ کرده است.

نظرات بینندگان