arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۳ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶

روسیه: غرب با تحریف وقایع سوریه مانع حل سیاسی بحران می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از رویکرد کشورهای غربی در مساله سوریه، گفت: غرب در حل سیاسی مساله سوریه کارشکنی و بیشتر رویدادهای این کشور را تحریف می کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، ریابکوف گفت: تحریف وقایع سوریه در کشورهای غربی روزمره شده و این وضعیت مربوط به حادثه شیمیایی خان شیخون نیز می شود.

ریابکوف روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه کامرسانت چاپ مسکو گفت: روسیه تاکید دارد که گروه ناظران سازمان منع تسلیحات شیمیایی به محل حادثه در خان شیخون و پایگاه الشعیرات عازم شوند و در این نقاط تحقیق کند.

وی افزود: هدف این است که در تحقیقات حادثه خان شیخون نوعی توازن برقرار شود، زیرا در زمان حاضر سطح اعتماد بین روسیه و برخی کشورهای غربی به پایین ترین سطح و حتی نقطه صفر رسیده است. 

وی با انتقاد از رویکرد کشورهای غربی در باره حادثه شیخون اظهار کرد: غرب در مخالفت با اصرار روسیه برای اعزام ناظران به خان شیخون و پایگاه الشعیرات، آن را کارشکنی در فعالیت سازمان منع تسلیحات شیمیایی قلمداد می کند.

ریابکوف گفت: مخالف تحقیقات گروه ناظران سازمان منع تسلیحات شیمیایی در محل حادثه در خان شیخون نیستیم، اما می خواهیم درست کار کنند. 

وی ادامه داد: مخالفیم که گروه ناظران بین المللی در خدمت منافع سیاسی و ژئوپلیتیکی برخی کشورها باشند، بلکه این گروه باید برای روشن شدن وقایع و رفع ابهام ها تلاش کند.

مقام روس افزود: متاسفانه نشست اخیر هیات اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی نگرانی ما را در این باره تشدید کرده است. باید تاکید کرد که ادامه تلاش های دیپلماتیک کنونی تنها راه حل مسائل پیش آمده پس از حادثه شیمیایی خان شیخون است.

ریابکوف در ادامه مصاحبه در باره دیدار اخیر رکس تیلرسون از مسکو و پیشنهاد وی برای حل مساله سوریه نیز گفت: پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا تا اندازه زیادی ادامه همان سیاست گذشته این کشور است، البته برخی نکات جدید دارد، اما تغییرات اساسی با آنچه که شرکای آمریکایی در گذشته گفته اند، وجود نداشت.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: به نوبه خود برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه تلاش می کنیم که در چارچوب رسیدن به این هدف، روند مذاکرات سوری آستانه و ژنو بکار گرفته می شود. 

15 فرودین ماه مصادف با 4 آوریل منابع وابسته به گروه های مسلح ضدسوری از وقوع حمله شیمیایی در شهر خان شیخون واقع در جنوب استان ادلب خبر دادند و بدون ارائه دلیل و مدرکی، سوریه را متهم به پرتاب بمب شیمیایی کردند. 

رسانه ها به استناد منابع خبری ضددولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کردند.

دمشق نیز با رد این ادعا، ضمن اشاره به نابودی تمامی جنگ افزارهای شیمیایی خود بنا به تائید کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی، این اقدام را دسیسه جویی برای انجام حمله خارجی به سوریه خواند و همراه روسیه و ایران خواستار انجام کارشناسی دقیق و بی طرفانه شد.

نظرات بینندگان