arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۳۸۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

تبعیض نژادی بانک‌های انگلیس علیه ایرانی‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک شرکت حقوقی مستقر در انگلیس می‌گوید شکایت‌های متعددی مبنی بر بسته شدن حساب‌های بانکی اتباع ایرانی در انگلیس، به دلیل تابعیتشان دریافت کرده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از فارس، یک شرکت حقوقی مستقر در انگلیس می‌گوید شکایت‌های متعددی مبنی بر بسته شدن حساب‌های بانکی اتباع ایرانی در انگلیس، به دلیل تابعیتشان دریافت کرده است.  
 
به نوشته روزنامه گاردین، این شکایت‌ها که بالغ بر 60 مورد هستند بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا افزایش یافته‌اند.  
 
مطابق این گزارش، شهروندان ایرانی که به صورت قانونی در انگلیس زندگی می‌کنند هنگام افتتاح حساب‌های بانکی بایستی فرایند مطولی را پشت سر بگذارند. اکنون، کسانی که موفق به افتتاح حساب شده‌اند شکایت می‌کنند که این حسابها ناگهان بسته شده‌اند.  
 
برخی از بانکها از توضیح درباره دلیل اقدام خود اجتناب کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر به تحریم‌های ضد ایرانی به عنوان دلیل اصلی بسته شدن این حساب‌ها اشاره کرده‌اند.  
 
شرکت «مشاوران حقوقی بلک‌استون» در حال حاضر وکالت گروهی از ایرانیانی را به عهده دارد که از بانکهای انگلیسی به اتهام تبعیض‌های نژادی شکایت کرده‌اند. این شرکت می‌گوید بسته شدن حساب ایرانی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که تمامی تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران بعد از حصول برجام رفع شده‌اند.
 
اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد، در ژانویه سال 2016 بعد از اعلام پایبندی کامل ایران به مفاد توافق هسته‌ای تمامی تحریم‌های وضع شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کردند.
 
دولت‌های کشورهای غربی حتی در زمان پابرجا بودن تحریم‌ها هم بارها مدعی شده بودند که این اقدامات تنبیهی شهروندان عادی ایران را شامل نخواهد شد، اما روزنامه گاردین نوشته ماهیت پیچیده نظام تحریم‌ها موجب شده که اتباع ایرانی که ارتباطی با دولت این کشور ندارند هم هدف قرار بگیرند.
 
رخساره وحید، مسئول میز ایران در شرکت مشاوران حقوقی بلک‌استون به گاردین می‌گوید ظرف دو تا سه ماه گذشته عده ایرانیانی که برای بسته شدن حساب‌های بانکی‌شان مراجعه کرده‌اند افزایش یافته است.
 
وی می‌افزاید: «در کل بیش از 60 پرونده مربوط به ایرانی‌هایی داریم که از بانک‌ها به دلیل تبعیض نژادی شکایت کرده‌اند.»
 
در ماه مه سال 2016 گروهی از ایرانی‌ها با راه‌اندازی کمپینی به نام «Unjustly Unbanked» خواستار اتمام تبعیض‌های نژادی بانک‌های انگلیسی علیه مشتریان ایرانی شده‌اند.
نظرات بینندگان