arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶

افزایش شاخص کل بورس / رشد سوال برانگیز برخی سهام ها همچنان ادامه دارد!

در پایان معاملات امروز دوشنبه 4 اردیبهشت ماه 1396 ، شاخص کل بورس 35 واحد افزایش داشت و به رقم 79425 واحد رسید. در این راستا، نمادهای تاپیکو با 63 واحد ، فولاد با 37 واحد ، اخابر با 25 واحد ، بیشترین تاثیرمثبت و شپنا با 33 واحد ، خودرو با 27 واحد ، شتران با 22 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 320 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب»؛ مهدی نوروزی : در پایان معاملات امروز دوشنبه 4 اردیبهشت ماه 1396 ، شاخص کل بورس 35 واحد افزایش داشت و به رقم 79425 واحد رسید. در این راستا، نمادهای تاپیکو با 63 واحد ، فولاد با 37 واحد ، اخابر با 25 واحد ، بیشترین تاثیرمثبت و شپنا با 33 واحد ، خودرو با 27 واحد ، شتران با 22 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 320 میلیارد تومان رسید.
در بازار فرابورس شاخص کل با 1 واحد افزایش به رقم 913 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 192 میلیارد تومان رسید.
 
بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی وبیمه ( سرمایه گذاری صنعت بیمه ) با رقم تقریبی 9 میلیارد و 200 میلیون تومان ، خساپا ( سایپا ) با رقم تقریبی 7 میلیارد و 700 میلیون تومان ، کیسون ( شرکت کیسون ) با رقم تقریبی 6 میلیارد و 600 میلیون تومان ، شپاکسا ( پاکسان ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 900 میلیون تومان ، آپ ( آسان پرداخت پرشین ) بارقم تقریبی 5 میلیارد و 100 میلیون تومان ، رتاپ ( تجارت الکترونیک پارسیان ) با رقم تقریبی 5 میلیارد تومان است .
 
بازار چه خبر بود ؟
در گروه رایانه و فناوری اطلاعات ، نماد معاملاتی آپ ( آسان پرداخت پرشین ) با حجم معاملات بیش از 2 میلیون برگه سهمی و ثبت ارزش معاملاتی بیش از 5 میلیارد تومان در قیمت 26074 ریال صف خرید شد.
 
در این راستا نماد معاملاتی مداران ( داده پردازی ایران ) نیز توانست با حجم معاملات بیش از 8 میلیون برگه سهمی در قیمت 4360 ریال به صف خرید قیمتی برسد .
نماد معاملاتی اپرداز ( آتیه داده پرداز ) با ارائه اطلاعات تکمیلی با تشکیل صف خرید سنگینی در قیمت 19840 ریال بازگشایی شد .
 
اپرداز که تنها در 22 روز معاملاتی قیمت سهامش بیش از 80 درصد رشد داشت ، در 28 اسفند سال گذشته به دلیل آنچه ابهام در ارائه اطلاعات عنوان شده بود توسط ناظر بازار متوقف شد .
 
بر اساس اطلاعاتی که از سوی شرکت آتیه داده پرداز بر روی سامانه کدال قرار گرفته است ، این شرکت با فرض عدم افزایش سرمایه به ازای هرسهم  1444 ریال سود خالص شناسایی می کند و در صورت انجام افزایش سرمایه 1495 ریال به ازای هر سهم سود خالص پیش بینی کرده است .
 
با توجه به این مفروضات گفته شده ، چنین رشد خیره کننده ای در بازه ی زمانی کوتاه بر اساس کدامیک از مدل های ارزشیابی سهام در بازار های مالی استوار است ؟!
از سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان ناظر انتظار می رود که در راستای وظایف نظارتی این سازمان و جلوگیری از دستکاری احتمالی قیمت ، تمهیدات لازم را اتخاذ نماید .
 
این موضوعات مهم از این دست ، در صورت بی توجهی سبب می شود سرمایه سرمایه گذاران به سمت سهم هایی با سرمایه پایین سرازیر شود و در آخر آنچه برای بازار بورس به ارمغان می آورد ، گرایش  به سمت نوسان گیری در کوتاه مدت  ، سفته بازی و اجتناب از سرمایه گذاری در این بازار شده که در بلند مدت خروج نقدینگی از این بازار را به همراه دارد .
موضوعی که در صورت تحقق باعث بی ثباتی بازار سرمایه شده و تامین مالی بلند مدت بنگاه های اقتصادی را دچار مشکل اساسی می کند .
 
موضوعی که نشانه هایی از آن در بازار بورس دیده می شود .
در گروه لاستیک و پلاستیک ، نماد معاملاتی پسهند ( صنایع لاستیک سهند ) با حجم معاملات بیش از 6 میلیون و 800 هزار برگه سهمی در قیمت 3303 ریال صف خرید شد .
نماد معاملاتی پلاسک ( پلاسکو کار ) با  ثبت حجم معاملات بیش از 8 میلیون برگه سهمی در قیمت های منفی معامله می شد .
نماد معاملاتی پکویر ( کویر تایر ) از ابتدای صبح با  صف خرید پرحجمی در قیمت 3850 ریال همراه شد و حجم معاملاتش فقط به اندازه ی حجم مبنا بود .   
 
در بازار پایه فرابورس عموما ، نمادهای این بازار با کاهش قیمت و تشکیل صف های فروش همراه شدند ، اگرچه برخی از نمادهای این گروه با تشکیل صف های خرید به افزایش قیمت سهام خود در این بازار ادامه دادند.
در این بین نمادهای معاملاتی خصدرا ( صنعتی دریایی ایران ) در قیمت 9495 ریال ، کیسون ( شرکت کیسون ) در قیمت 2301 ریال ، لکما ( کارخانجات مخابراتی ایران ) در قیمت 756 ریال صف های فروش پرحجمی را تشکیل دادند .
 
در مقابل نمادهای معاملاتی سفارود ( کارخانه فارسیت درود ) در قیمت 493 ریال ، حاریا ( کشتیرانی آریا ) در قیمت 173 ریال صف های خرید پرحجمی داشتند.
 
در گروه مواد و محصولات دارویی ، شاهد افزایش قیمت ها در اکثر نمادهای این گروه بودیم.
در این راستا ، دسانکو ( داروسازی سبحان انکولوژی ) در قیمت 3368 ریال ، پخش ( پخش البرز ) در قیمت 2938 ریال ، دکوثر ( داروسازی کوثر ) در قیمت 1822 ریال ، کی بی سی ( شرکت کی بی سی ) در قیمت 4482 ریال ، دبالک ( مواد اولیه دارویی البرز بالک ) در قیمت 3346 ریال ، دلر ( داروسازی اکسیر ) در قیمت 5472 ریال ، دفرا ( فرآورده‌هاي‌ تزريقي‌ ايران‌) در قیمت 10911 ریال ، دتولید ( داروسازی تولید دارو ) در قیمت 6389 ریال ، دروز ( داروسازی روز دارو ) در قیمت 2080 ریال ، دلقما ( دارویی لقمان ) در قیمت 4926 ریال ، دیران ( ایران دارو ) در قیمت 3613 ریال ، دارو ( کارخانجات دارو پخش ) در قیمت 5734 ریال  به صف خرید قیمتی رسیدند .
 
در گروه های دیگر بازار ، در نماد معاملاتی ثفارس ( عمران و توسعه فارس ) ، حجم معاملاتی این نماد به بیش از 11 میلیون برگه سهم رسید و نهایتا در قیمت 3166 ریال صف خرید پرحجمی را تشکیل داد .
 
در معاملات امروز ثفارس ، بیش از 7 میلیون برگه سهمی توسط کدهای حقوقی به فروش رسید و درمقابل عموما کدهای حقیقی ، خریدار سهام این شرکت بودند .
نماد معاملاتی وگستر ( گسترش سرمایه گذاری ایرانیان ) با حجم معاملات بیش از 8 میلیون برگه سهمی در قیمت 2316 ریال صف خرید پرحجمی راتشکیل داد .
 
در پایان معاملات امروز ، نمادهای معاملاتی غپینو ، دعبید ، اپرداز به تابلوی معاملات بازگشتند .
نظرات بینندگان