arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶

افزایش شاخص کل بورس همسو با افزایش عرضه ها در بازار

در پایان معاملات امروز شنبه 9 اردیبهشت ماه 1396 ، شاخص کل بورس 158 واحد افزایش داشت و به رقم 79755 واحد رسید. در این راستا، نمادهای شپنا با 59 واحد ، شتران با 46 واحد ، رانفور با 40 واحد ، بیشترین تاثیرمثبت و رمپنا با 40 واحد ، آپ با 29 واحد ، فخوز با 30 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 215 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب»؛ مهدی نوروزی : در پایان معاملات امروز شنبه 9 اردیبهشت ماه  1396 ، شاخص کل بورس 158 واحد افزایش داشت و به رقم 79755 واحد رسید. در این راستا، نمادهای شپنا با 59 واحد ، شتران با 46 واحد ، رانفور با 40 واحد ، بیشترین تاثیرمثبت و  رمپنا با 40 واحد ، آپ با 29 واحد ، فخوز با 30 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 215 میلیارد تومان رسید.

در بازار فرابورس شاخص کل با 1 واحد کاهش به رقم 921 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 298 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی شبندر ( پالایشگاه نفت بندرعباس ) با رقم تقریبی 22 میلیارد و 800 میلیون تومان ، اپرداز ( آتیه داده پرداز ) با رقم تقریبی 15 میلیارد و 600 میلیون تومان ، شتران ( پالایشگاه نفت تهران ) با رقم تقریبی 8 میلیارد و 600 میلیون تومان ، چکاپا ( گروه صنایع کاغذ پارس ) با رقم تقریبی 8 میلیارد و 600 میلیون تومان ، کیسون ( شرکت کیسون ) بارقم تقریبی 8 میلیارد و 400 میلیون تومان ، خساپا ( سایپا ) با رقم تقریبی 7 میلیارد و 600 میلیون تومان است .

در بازار چه خبر بود ؟

معاملات امروز بازار بورس در شرایطی آغاز شد که در ابتدای صبح نمادهای پالایشگاهی پیشرو بازار شدند و عموما تا صف های خرید قیمت نیز پیش رفتند ولی در ادامه با غلبه عرضه  بر تقاضا از شدت روند صعودی آنها کاسته شد .

در این بین بیشترین حجم معاملات پالایشگاهی ها به ترتیب متعلق به نمادهای شبندر با بیش از 43 میلیون برگه سهم ، شتران با بیش از 31 میلیون برگه سهم و شپنا با بیش از 19 میلیون برگه سهم است .

در گروه خودروسازان تک سهم های خکاوه ( سایپا دیزل ) و خاور ( ایران خودرو دیزل ) توانستند به ترتیب با حجم معاملات بیش از 33 میلیون برگه سهمی و 32 میلیون برگه سهمی به صف خرید برسند.

در گروه رایانه و فناوری اطلاعات ، نمادهای این گروه عمدتا با کاهش قیمت  مواجه بودند که از این بین  نمادهای معاملاتی مداران ( داده پردازی ) در قیمت 4142 ريال ، آپ ( آسان پرداخت پرشین ) در قیمت 25401 ريال ، مرقام  ( ایارن ارقام ) در قیمت 6526 ريال ، رتاپ ( تجارت الکترونیک پارسیان ) در قیمت 4018 ريال صف فروش شدند .

در بازار معاملات پایه فرابورس ، بار دیگر شاهد افزایش تقاضا در نمادهای این گروه بودیم که از این بین نمادهای معاملاتی خصدرا ( صنعتی دریایی ایران ) و لکما ( کارخانجات مخابراتی ایران ) به ترتیب  در قیمت های  9911 ريال و 777 ريال صف خرید شدند .

از نکات جالب امروز ، بازگشایی نماد معاملاتی خفنر ( فنرسازی خاور ) است که پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه بدون تقسيم سود نقدی با رشد بیش از 40 درصدی قیمت آن هم تنها در 1 روز معاملاتی مواجه شد .

خفنر ( فنرسازی خاور ) در شرایطی در قیمت 3886 ريال بازگشایی شد که نسبت قیمت به درآمد هر سهم این شرکت به عدد تامل برانگیز 92 رسید .

از مهمترین کارکردهای بازار سرمایه شفافیت اطلاعاتی ، ارائه ی به موقع اطلاعات به سرمایه گذاران و تصویب و اجرای قوانینی ضد پولشویی است تا بستر لازم برای تامین مالی بلند مدت بنگاه های اقتصادی فراهم شود و نهایتا رشد اقتصادی مناسبی را برای کشور به ارمغان آورد.
با نگاهی اجمالی به کارنامه ی تنها  1 ماه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در معاملات نمادهایی مانند خصدرا ( صنعتی دریایی ایران ) ، کترام ( تکسرام ) ، لکما ( کارخانجات مخابراتی ایران ) ، اپرداز ( آتیه داده پرداز ) ، آپ ( آسان پرداخت پرشین )  گواه این امر است که در دوران ریاست فعلی سازمان بورس و اوراق بهادار تا حدود زیادی از این اهداف منحرف شده اند.

در پایان معاملات امروز ، نمادهای معاملاتی خفنر و وتوکا  به تابلوی معاملات بازگشتند و در مقابل نمادهای معاملاتی غفارس جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه صاحبان سهام  و کوثر ( بیمه کوثر ) جهت برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق العاده صاحبان سهام  متوقف شدند.

نظرات بینندگان