arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶

قالیباف با متهم حمله به سفارت عربستان چه سر و سری دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق نوشت:«چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند؟»؛ این سؤال خیلی از ایرانی‌ها بود که عصر جمعه در نخستین مناظره انتخابات از زبان «اسحاق جهانگیری» تکرار شد؛ مخاطب آن هم مشخص بود: «باقر قالیباف»، شهردار تهران و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری.
 
هرچند «قالیباف» در این مورد توضیحی نداد، ولی عکس‌های «حسن کردمیهن و قالیباف» در کنار یکدیگر به‌سرعت در فضای مجازی بازنشر شد؛ همان شخصی که یکی از سوله‌های مدیریت بحران شهرداری را برای برگزاری کلاس جودو در اختیار گرفت و از حامیان سرسخت قالیباف است.
 
جهانگیری در ادامه مناظره از تأثیرگذاری این حمله بر زندگی مردم مشهد سخن گفت: «چه کسانی باعث شدند ٧٠٠ هزار شیعه که می‌آمدند و زندگی مردم مشهد می‌چرخید به هم خورد. بله ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم. دولت حمله کرد آقای قالیباف؟ چه کسانی حمله کردند؟». اما معاون‌اول رئيس‌جمهوری در جمله پایانی این قسمت صحبت‌هایش کدی داد که ضربه نهایی را به «قالیباف» که مبهوت نشسته بود، وارد کرد: «آنها الان در ستادهای کدام کاندیدا حضور دارند؟ کدام کاندیداها از آنها دفاع می‌کردند و پول می‌دادند؟».
 
کردمیهن: سردار صداقت و صافی‌ها؛ محمد‌باقر قالیباف
کدهایی را که جهانگیری در مناظره داده بود، برخی دیگر هم قبلا گفته بودند؛ اما شاید هنوز باشند افرادی که نمی‌دانند چه کسانی پشت‌پرده حمله به سفارت عربستان در تهران قرار دارند. ٤ دی ٩٤، یعنی حدود ٢٠ روز پس از حمله ١٢ دی معترضان به اعدام شیخ نمر، روحانی عربستانی به دست حکومت این کشور بود که «محمدرضا محسنی‌ثانی»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در گفت‌وگو با «ایلنا»، به نقش شخصی به نام «حسن کردمیهن» در حمله به سفارت اشاره کرد و از بازداشت او خبر داد: «آقای کردمیهن که برای مدتی در کشور سوریه به‌ سر می‌برد، پس از ورود به ایران از سوی مقام‌های انتظامی در فرودگاه بازداشت شدند». «حسن کردمیهن» از حامیان سفت و سخت «قالیباف» در انتخابات ریاست‌جمهوری ١٣٩٢ بود. ١٥ خرداد ١٣٩٢ سایت «فردا نیوز» (از رسانه‌های نزدیک به قالیباف)، همایشی به نام «آب و آینه» را پوشش داد که روز قبلش در کرج برگزار شده بود. در این همایش که برای حمایت از «قالیباف» برگزار شده بود، «حسن کردمیهن» و «عبدالرضا هلالی» مداح، در حمایت از شهردار تهران سخنرانی کردند. حجت‌الاسلام «کردمیهن» در حمایت از قالیباف گفته بود: «امروز با مرور کارنامه قالیباف در عرصه مدیریت کلان کشوری، می‌توان به‌جرئت گفت قالیباف رئیس‌جمهوری در تراز نظام مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران است».
او که به‌شدت از قالیباف حمایت می‌کرد، گفته بود «افتخار می‌کنم که اگر با لباس رسول‌الله برای کسی تبلیغ می‌کنم، برای کسی تبلیغ می‌کنم که تعهد و التزامش را به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی در ٣٥ سال سربازی ولایت اثبات کرده است». کردمیهن در سخنرانی‌اش، خود را فردی معرفی کرد که «دو دهه خاک فرهنگ را خورده است و مدیریت یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌ها فرهنگی کشور را عهده‌دار است». او در حمایت از قالیباف گفته بود: «میان مدیران اجرائی کشور در فهم مسائل فرهنگی، مثل قالیباف سراغ ندارم. قالیباف واقعا دغدغه فرهنگ را دارد و برای فرهنگ می‌سوزد و این بی‌نظیر است». او در ادامه «قالیباف» را «سردار صداقت و صافی‌ها» لقب داد. کردمیهن افزوده بود: «البرزی‌ها در انتظار قدوم سردار صداقت و صافی‌ها محمد‌باقر قالیباف سر از پا نمی‌شناسند و آماده‌اند تا استقبال ویژه از ایشان به عمل بیاورند».
 
بدهکار  ولی  طلبکار
«کردمیهن» مرداد ماه ٩٥ و در شرایطی که روند قضائی متهمان حمله به سفارت عربستان در جریان بود، نامه‌ای به اصطلاح سرگشاده خطاب به «حسن روحانی»، رئيس‌جمهوری نوشت؛ نامه‌ای که در آن با لحنی طلب‌کارانه، از رئيس‌جمهوری درخواست کرد دستگاه دیپلماسی به خاطر آنچه «بی‌عزت‌کردن ملت ایران»‌ مي‌ناميد، محاکمه شود. این حامی قالیباف در انتخابات ١٣٩٢، در نامه‌اش نقش خود را در حمله به سفارت عربستان این‌گونه توضیح داده بود: «بعد از ظهر روز دوم ژانویه؛ بنده برای دقایقی به نِت دسترسی پیدا کردم و دیدم در گروه‌های مختلف، همه مشغولِ مباحثه هستند و در صوتی کمتر از ١٠ ثانیه (چون بیش از آن اساسا فرصت نداشتم) به دوستانم گفتم: «چهارتا آدم با غیرت بلند شوید یک کاری بکنید»، چند ساعت بعد دوباره به نِت دسترسی پیدا کردم و متوجه شدم بعضی‌ها مصمم هستند که آن شب برای تجمع و ابراز انزجار به سفارت عربستان بروند (که صد البته کار بسیار درستی بود)، لذا با توجه به تجربیات قبلی؛ به ایشان یادآوری کردم که حالا که می‌خواهید بروید آماده کتک‌خوردن باشید؛ چرا‌که قطعاً نیروی انتظامی بیشترین تدابیر را اندیشیده است و یگان‌های امداد و ویژه و سایر ظرفیت‌های انتظامی حتماً امشب با تجمع‌کنندگان برخورد جدی خواهند کرد؛ بنابراین نوجوان‌ها را با خود نبرید که آنها تحمل کتک‌خوردن را ندارند و ممکن است به نظام بدبین شوند، اگر می‌خواهید بروید آماده کتک‌خوردن باشید و بدانید که شما با نیروی انتظامی جنگ ندارید و آنها باید وظایف خود را انجام بدهند و انجام خواهند داد...این تمام آن چیزی است که من قبل از وقوع حادثه گفتم و هیچ چیزدیگری وجود ندارد! برای چند ساعت آنلاین نبودم و وقتی به زینبیه رسیدم و آنلاین شدم، دیدم تصاویری از داخل سفارت و آتش‌سوزی و اینها، همراه با صوت‌هايی از بعضی افراد برایم ارسال شده که جان کلام همه‌شان این بود که «ما شعارهایمان را داده‌ایم و می‌خواهیم برویم، ولی برخی از افراد میدانی تشویق به ماندن می‌کنند!!» و کلیپی که صدایی از بلندگوی آتش‌نشانی پخش می‌شد که به نیروهای انتظامی می‌گفت: به‌هیچ‌وجه کسی را نزنید و...». این نامه با واکنش سخنگوی وزارت خارجه روبه‌رو شد: «حمله به اماکن دیپلماتیک خلاف قانون، غیراخلاقی، مذموم و مردود است و با هیچ بهانه‌ای قابل توجیه نیست».
 
بهرام قاسمی ضمن ابراز ناخرسندی از حمله این افراد خودسر و ناآگاه به اماکن دیپلماتیک که پرونده آنان نزد محاکم قضائی مفتوح است، اقدامات آنان را در راستای خواست دشمنان کشور به‌ویژه رژیم سرکوبگر و تروریست‌پرور آل‌سعود خواند.
پنجم بهمن ماه ١٣٩٤ محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائيه درخصوص فردی که در ارتباط با سفارت عربستان بازداشت شد، گفت: «این فرد ١٠ سال قبل دانشجوی اخراجی در یکی از استان‌های شمالی کشور بوده». «فردانیوز» در توضیح مصاحبه‌ای با «کردمیهن» او را مهندس مکانیک از دانشگاه گیلان معرفی کرده بود. او در این مصاحبه گفته بود: «چهره فرهنگی قالیباف واقعا مظلوم واقع شده است».
برخی مسئولان به او کمک می‌کردند
 
یکم بهمن ماه ١٣٩٤، یعنی مدتی پس از حمله به سفارت و بازداشت متهمان حمله به سفارت، «حسین ذوالفقاری» معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور، حرکت عوامل حمله به سفارت عربستان را سازماندهی‌شده توصیف کرده و گفته بود: «این افراد سازماندهی‌شده آمدند و بیش از ١٠ سال است که در کرج و تهران و با محور فعالیت‌هایی در زمینه امور خیریه و فعالیت‌های مذهبی فعالیت دارند. از مسئولان نیز عده‌ای دانسته و ندانسته از آنها حمایت کرده‌اند».او فرد سازمان‌دهنده حمله را شخصی عنوان کرد که در خارج از کشور بوده. ذوالفقاری همچنین افزوده بود که «شخص بیرونی که لیدری این ماجرا را بر عهده داشت به داخل منتقل شده و تحت بازجویی قرار گرفته است».
 
در خبری که سال ١٣٩٢ سایت نزدیک به قالیباف (فردانیوز) منتشر کرده بود، «حسن کردمیهن» به عنوان مدیر مؤسسه فرهنگی دینی بهشت تهران معرفی شده بود. از طرفی در وب‌سایت مؤسسه فرهنگی دینی «نور معرفت» کرج هم نام این روحانی حامی قالیباف دیده می‌شود. این وب‌سایت اخبار مربوط به «کردمیهن» را منتشر می‌کند و محلی شده برای دفاع از «حسن کردمیهن». سایت نور معرفت پس از انتشار نامه «کردمیهن» خطاب به رئيس‌جمهوری و واکنش وزارت خارجه، واکنشی از قول فردی بدون نام و با سمت «سخنگوی اتحادیه مؤسسات امام رضایی» منتشر کرد. این فرد در جوابیه‌اش نوشته بود: «ایشان (کردمیهن) در آن ایام در کشور سوریه و مشغول به مجاهدت فرهنگی بوده و اساسا در پرونده ایشان هیچ مطلبی مبنی بر حمله و حضور در شب حادثه و آمریت وجود ندارد». او در ادامه با لحنی مدعی آورده بود: «بچه‌های انقلابی را هم‌راستا و در جهت منافع دشمنان و رژیم سعودی می‌دانید، خود، تهمتی بزرگ و نابخشودنی است. ای کاش مدعی‌العموم بیداری باشد تا این نسبت‌دادن‌های بی‌پروا را مورد محاکمه قرار دهد».
 
خانه جودو  در سوله شهرداری
اما مهر ماه ٩٥، با نزدیک‌شدن به ایام ماه محرم، اطلاعیه‌ای از قول «کردمیهن» روی وب‌سایت «نور معرفت» منتشر شد که حاکی از تعطیلی جلسات عزاداری «هيئت‌الرضا(ع)» داشت. طبق آنچه در این اطلاعیه آمده، متن نگاشته‌شده برای «سؤالات و شبهات و بعضا شایعاتی» بود که در پس تعطیلی هیئت‌الرضا(ع) پدید آمده بود. طبق اطلاعیه «کردمیهن»، «علت اصلی عدم برپایی روضه فقط و فقط نبودن مکانی که پاسخ‌گوی خیل عظیم عزاداران حسینی باشد بوده است». او در این اطلاعیه آورده بود: «برنامه‌های مؤسسه نور معرفت با تعطیلی هیئت‌الرضا در بیش از ٣٢ نقطه شهر (کرج) توسط هیئت‌های اقماری خواهران و برادران برگزار خواهد شد». او در این اطلاعیه همچنین آدرس هیئت‌های محل سخنرانی خود را در تهران کرج درج کرده بود؛ یکی در کرج و یکی در تهران. کردمیهن آدرس هیئت تهران را خانه جودوی «علی‌ حیدر» در محله بخارایی تهران ذکر کرده بود؛ «حسن کردمیهن» خود یکی از  استادان این خانه جودو است. اسفند سال گذشته «شرق» در گزارشی فاش كرد محل خانه جودوی «علی حیدر» یکی از سوله‌های مدیریت بحران شهرداری تهران است.
 
در این گزارش آمده بود: «این سوله مدیریت بحران که در منطقه ١٦ به عنوان یکی از محلات محروم تهران واقع است، سال‌هاست در اختیار حسن کردمیهن قرار دارد». یکی از اعضای شورایاری محله باغ آذری منطقه ١٦، در این رابطه به «شرق» گفته بود: «ما بارها در جلسات علنی و غیرعلنی به آقایان درباره این سوله و استفاده افراد خاص، تذکر دادیم و خواستیم این سوله را برای مردم بگذارند؛ اما توجه نکردند. آقای کردمیهن که حالا چندسالی است معروف شده، از حدود پنج سال قبل این سوله مدیریت بحران را با گروهی که همراهش هستند، براي محل تجمع و تمرین کلاس ورزشی جودو و حالا هم فوتسال گذاشته‌اند».

حالا با تمام این اوصاف، گفته‌های جهانگیری در مناظره روز جمعه پیوند قالیباف و کردمیهن را بیش‌از‌پیش آشکار کرد؛ شخصی که مورد تفقد شهردار تهران قرار دارد.
نظرات بینندگان