arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۰۶ بهمن ۱۳۸۹

بنیانگذار ویکی لیکس در تلاش براي تسريع انتشار اسناد محرمانه

جوليان آسانگ گفت، ويكي ليكس اميدوار است در تلاش براي تسريع انتشار گنجينه برجسته‌اش از يادداشت‌هات ديپلماتيك و محرمانه آمريكا، حمايت حدودا 60 سازمان خبري را جلب كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جوليان آسانگ گفت، ويكي ليكس اميدوار است در تلاش براي تسريع انتشار گنجينه برجسته‌اش از يادداشت‌هات ديپلماتيك و محرمانه آمريكا، حمايت حدودا 60 سازمان خبري را جلب كند.

به گزارش خبرگزاري انتخاب جوليان آسانگ، موسس سايت ويكي‌ليكس در گفت‌وگو با خبرگزاري آسويشتدپرس اعلام كرد كه سعي دارد، دامنه فعاليت‌هاي خود را از روزنامه‌هاي صاحب نام مثل نيويورك تايمز و گاردين كه سابقا در انتشار اسناد با وي همكاري كرده‌اند گسترش دهد و افزود كه قبلا با 20 شريك رسانه‌اي همكاري مي‌كرد و اميدوار است طي سه ماه آتي اين رقم را سه برابر كند.

ويكي ليكس حدود 2658 متن مكالمات محرمانه را منتشر كرده است و مدعي است اين تعداد تنها يك درصد از251287 متن مكالمات مربوط به وزارت خارجه امريكا است كه در دست دارد.

آسانگ گفت كه روزنامه تايمز، گاردين، روزنامه اسپانيايي ال پاييس، لوموند فرانسه و اشپيگل چاپ آلمان هنوز مي‌بايست ساير اسناد را منتشر كنند. با وجود اين آسانگ به اينكه چه تعداد از متن مكالمات هنوز بصورت فاش نشده باقي مانده، اشاره نكرد.

مقامات ارشد و رسمي آمريكا، ويكي‌ليكس را در روند انتشار اسنادش به نقض قانون متهم كرده‌اند، اما آسانگ گفته است كه به جز چند مورد استثنا- تاكنون از اين روند رضايت كامل داشته است.

موسس 39 ساله و استراليايي ويكي ليكس كه در حال حاضر در منزل ييلاقي يكي از حاميانش در شرق انگلستان ساكن است، همچنين با استردادش به سوئد در خصوص اتهامات خود مبني بر ارتكاب جرايم جنسي مبارزه مي‌كند.

جوليان آسانگ پيشتر از روند كند انتشار اسناد محرمانه ديپلماتيك اظهار نااميدي كرده بود و گفته بود انتشار فايل‌هاي ويژه داخلي در برخي از رسانه‌هاي محلي به اعلام سريع‌تر آنها كمك خواهد كرد.

تحويل دادن اسناد به يك روزنامه جناح چپي در كشوري با دولت جناح راستي و يا ارائه اين اسناد به روزنامه‌هاي محافظه كار در كشورهايي با دولت‌هاي متمايل به چپ، گاهي مي‌تواند به نفع آن چيزي باشد كه آسانگ آنرا "سه جناحي كردن سياست‌هاي يك كشور" ناميده بود.

برخي از سازمان‌هاي رسانه‌اي از جمله ان.آر.سي، هندلزبلاد و تلويزيون آر.تي. ال در هلند، افترن‌پستن در نروژ، داگنز نييتر در سوئد اعلام كرده‌اند كه اين اسناد را تحويل گرفته‌اند و يا بدست آورده‌اند.

موسس ويكي‌ليكس گفت از سازمان‌هاي خبري كه به تازگي دعوت به همكاري شده‌اند خواسته شده با همان قوانيني موافقت كنند كه روزنامه تايمز و ساير موسسات انتشاراتي پيشتر در چارچوب آنها كار خود را آغاز كردند.

از اين روزنامه‌ها خواسته شده اسرار و اسامي را حذف كنند كه ممكن است مضر بوده و جان مردم را به خطر بياندازد. اين تداركات آسانگ را قادر خواهد ساخت روند طاقت فرساي انتشار و چاپ اسناد را واگذار كند و وي را از انتقادات دور نگه دارد.
نظرات بینندگان