arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶

ادعای نشریه آمریکایی: برجام، 14 ایرانی را آزاد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در گزارش چند روز پیش مجله آمریکایی پولیتیکو گفته شده که دولت اوباما در ماه ژانویه در خلال توافق هسته‌ای در حالی مبادله زندانیان را کلید زده که در همین حال جرایم ۱۴ نفر که به نظر علیه امنیت ملی آمریکا اقداماتی را کرده بودند برداشته شده است. در این مقاله با افراد مرتبط با دولت مصاحبه شده و بازبینی کلی درباره آمار و اسناد دادگاه در این زمینه صورت گرفته است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، مجله آمریکایی پولیتیکو نوشت:‌ دولت اوباما در ماه ژانویه در خلال توافق هسته‌ای در حالی مبادله زندانیان را کلید زده که در همین حال جرایم ۱۴ نفر که به نظر علیه امنیت ملی آمریکا اقداماتی را کرده بودند برداشته شده است.
 
مبادله زندانیان با ایران در دولت اوباما شامل لغو پیگرد قانونی علیه چند پناهجوی ایرانی بوده است. برخی از اینها کسانی بودند که فراهم کننده تجهیزات هسته‌ای بودند.
 
بازرسی‌های پولیتکو که روز دوشنبه هفته گذشته منتشر شد نشان می‌دهد در پاییز سال ۲۰۱۴ در خلال توافق هسته‌ای دولت اوباما از چندین قرار بازجویی و تعقیب ایرانیان عقب نشینی کرده است.
 
در این گزارش به مصاحبه با براخی عوامل از سطوح مختلف دولت وقت آمریکا اشاره شده است. از میان ۷ نفر از افرادی که در این مبادله آزاد شده‌اند در وزارت دادگشتری دولت اوباما به تهدید علیه امنیت ملی آمریکا محکوم شده بودند.
 
علاوه بر این ۷ نفر، در گزارش پولیتیکو گفته شده که وزارت دادگستری اتهامات و حکم بازداشت ۱۴ نفر از افراد دیگر را نیز کاهش داده است.
 
نام و جزییات جرائم این مجرمان که تاکنون علنی نشده بود، در این گزارش افشا شده و مشخص شده که بسیاری از این‌ها به جرائم بین‌المللی متهم شده بودند.
 
برای مثال ادعا شده سه تن از این افراد کسی بوده که یک هواپیمای بویینگ را برای یک ایرلاین ایرانی که از حزب الله  حمایت می‌کرده لیزینگ کرده بود.
 
از این گذشته این مجله مدعی شده یکی دیگر از این افراد سعی کرده که تعداد زیادی اسلحه برای ایران خریداری کرده تا به این کشور ارسال کند.
 
هچنین ادعا شده یکی از این زندانیان به نام سید ابوالفضل شهاب جمیل بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ به جرم ارسال هزاران قطعه و تجهیزات ساخت آمریکا مرتبط با برنامه هسته‌ای به ایران از طریق چین دستگیر شده بود.
 
این مقاله از قول یکی از مقامات دولت اوباما بدون نام بردن از این مقام مسئول گفته تخفیف و بخشیدن جرائم این زندانیان در نتیجه یک ضرورت بود و آن دستیابی به توافقی بوده که به باور آنها توانایی ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را از بین برده است.
 
این زندانیان در ژانویه ۲۰۱۶ مبادله شدند و با این کار اجرایی شدن توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها قابلیت اجرا پیدا کرد. در ازای آزادی این زندانیان ۵ آمریکایی نیز توسط ایران آزاد شدند.
 
در آن زمان دولت اوباما هفت ایرانی آزاد شده را شهروند آمریکایی خطاب کرد که به جرم نقض تحریم‌های هسته‌ای یا نقش محدودیت‌های تجاری دستگیر یا متهم شده بودند.
 
پولیتیکو گزارش داده که بسیاری از عوامل مجرب و بازرسان امروز می‌گویند که آنها به پرونده‌های مرتبط با منع گسترش سلاح هسته‌ای تمایلی نداشتند.
 
«لی زلدین» نماینده نیویورک و یکی از جمهوری‌خواهان یهودی در مجلس نمایندگان گفته که این گزارش درباره مبادله زندانی‌ها نشان داد که سیاست خارجی دولت اوباما به طور فاجعه‌باری افتضاح بوده است. مقامات ارشد از دولت اوباما در گزارش پولیتیکو گفته‌اند که مبادله زندانی‌ها یک معامله برای آمریکا بوده و طی آن وزارت دادگستری و اف بی آی آمریکا ۲۱ ایرانی را بازرسی کردند.
نظرات بینندگان