arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶

شاخص کل بورس 115 واحد افزایش یافت

در پایان معاملات امروز سه شنبه 12 اردیبهشت ماه 1396 ، شاخص کل بورس 115 واحد افزایش داشت و به رقم 79942 واحد رسید. در این راستا، نمادهای همراه با 71 واحد ، رانفور با 48 واحد ، فارس با 33 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و رمپنا با 47 واحد ، خپارس با 24 واحد ، فخاس با 24 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 228 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب»؛ مهدی نوروزی : در پایان معاملات امروز سه شنبه 12 اردیبهشت ماه  1396 ، شاخص کل بورس 115 واحد افزایش داشت و به رقم 79942 واحد رسید. در این راستا، نمادهای همراه با 71 واحد ، رانفور با 48 واحد ، فارس با 33 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و  رمپنا با 47 واحد ، خپارس با 24 واحد ، فخاس با 24 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 228 میلیارد تومان رسید.
در بازار فرابورس شاخص کل با 1 واحد افزایش به رقم 933 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 290 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی خپارس (پارس خودرو ) با رقم تقریبی 13 میلیارد تومان ، آپ ( آسان پرداخت پرشین ) با رقم تقریبی 9 میلیارد و 600 میلیون تومان ، خساپا ( سایپا ) با رقم تقریبی 6 میلیارد و 200 میلیون تومان ، اپرداز ( آتیه داده پرداز ) با رقم تقریبی 6 میلیارد تومان ، خصدرا ( صنعتی دریایی ایران ) بارقم تقریبی 5 میلیارد و 700 میلیون تومان ، خاور ( ایران خودرو دیزل ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 700 میلیون تومان است .

در بازار چه خبر بود ؟

در گروه خودرو وساخت قطعات ، نماد معاملاتی خپارس ( پارس خودرو ) که از ابتدای معاملات با صف فروش همراه بود ، با افزایش تقاضامواجه شد و ضمن جمع آوری صف فروش این نماد توانست حجم معاملات بیش از 130 میلیون برگه سهمی را در معاملات امروز خود ثبت نماید .
همچنین خپارس توانست بیشترین حجم معاملات امروز این گروه را به خود اختصاص دهد .
 نماد معاملاتی خاور ( ایران خودرو ) ، امروز بار دیگر با اقبال بازار بورس مواجه شد به نحوی که با حجم معاملات بیش از 56 میلیون برگه سهم در قیمت 1003 ريال صف خرید شد .

در گروه های دیگر بازار ، نمادهای معاملاتی اپرداز ( آتیه داده پرداز ) و آپ ( آسان پرداخت پرشین ) توانستند در قیمت های به ترتیب 23241 ريال و 25754 ريال صف خرید شوند .

اپرداز ( آتیه داده پرداز ) تنها در 27 روز معاملاتی  قیمت سهامش بیش از 116 درصد  و  آپ ( آسان پرداخت پرشین ) تنها در 33 روز معاملاتی قیمت سهامش بیش از 74 درصد رشد داشته اند .

نکته عجیب در خصوص نمادهای معاملاتی اپرداز و آپ ، بی تفاوتی قابل تامل  سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به معاملات و افزایش قیمت شدید سهام های مذکور در یک بازه ی کوتاه مدت است که تا این لحظه براساس اطلاعات موجود در سامانه کدال ، این افزایش قیمت شدید در یک بازه ی زمانی کوتاه مدت نمی تواند توجیه داشته باشد .

اینکه فرضا سازمان بورس و اوراق بهادار ، از روز بعد تازه دست به کار شود و بعد این رشد شدید قیمت تصمیماتی اتخاذ نماید که فرضا از رشد بیشتر قیمت سهام های مذکور جلوگیری کند ، چه توجیهی دارد زمانی که عده ای در قیمت های بسیار پایین تر سهم های مذکور را خریداری کردند و به هرنحوی توانستد قیمت این سهام ها  را در بازار سرمایه افزایش دهند و سودهای نجومی را در کوتاه مدت کسب کنند .

اینکه چرا بازار سرمایه با عدم مدیریت صحیح  این سازمان ، محلی برای جولان سفته بازان شده است ؟! و سوال مهمتر اینکه ، این بی تفاوتی سازمان بورس نسبت به سفته بازی در برخی از این سهم ها ، چه معنایی می تواند داشته باشد ؟!

همین بی تفاوتی سازمان مذکور در خصوص سفته بازی های متمادی در این بازار ، و اقدام های دیرهنگام پی در پی ، می تواند نوک اتهامات را به سوی خودش نشانه رود .

اگر سازمان بورس و اوراق بهادار واقعا می خواست  یکبار برای همیشه کاری انجام دهد به نظر می آید زمان آن هم اکنون است.

 چرا که اگر واقعا اراده ای در این خصوص وجود داشته باشد شناسایی کدهایی که در قیمت های پایین تر سهم های مذکور را خریداری کردند و در کوتاه مدت به  سودهای نجومی دست یافتند برای سازمان بورس و اوراق بهادار بسیار سهل وآسان است .

اقدامی که سازمان بورس و اوراق بهادار به ریاست شاپور محمدی  به نحو تامل برانگیزی از آن اجتناب می کند .

در پایان معاملات امروز ، نمادهای معاملاتی ثشرق ، قشکر ، کماسه ، شاوان به تابلوی معاملات بازگشتند و در مقابل نمادهای معاملاتی کتوکا ، شتوکا  سفاسی و کی بی سی جهت برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه صاحبان سهام و دالبر جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورت هاي مالي و عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه متوقف شدند.

نظرات بینندگان