arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶

یارانه ۱۵۰ هزار تومانی با بازار ارز چه می‌کند؟

رییس اسبق کانون صرافان گفت: اما در شرایط حاضر به نظرم اصلا سه برابر کردن یارانه‌ها شدنی نیست و اگر کسی کمر به نابودی اقتصاد کشور بسته باشد، تبعات آن بسیار خطرناک خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس اسبق کانون صرافان گفت: اما در شرایط حاضر به نظرم اصلا سه برابر کردن یارانه‌ها شدنی نیست و اگر کسی کمر به نابودی اقتصاد کشور بسته باشد، تبعات آن بسیار خطرناک خواهد بود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین، اصغر سمیعی درباره بار تورمی شعار افزایش یارانه به 150 هزار تومان اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم این‌که این کار، یعنی سه برابر کردن یارانه عملی هست یا خیر، جای سوال دارد. بعد باید ببینیم به فرض عملی بودن، آیا کار صحیحی هست یا خیر و در وهله آخر اینکه چه تبعاتی برای اقتصاد کشور دارد.
 
وی افزود: به طور معمول کاندیداها در همه جای دنیا سعی می‌کنند با دادن وعده‌هایی، رای بیشتری به دست آورند؛ خیلی هم کاری ندارن به این‌که عملی هست یا نه.
 
رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: شما بهتر از می‌دانید که این وعده یا باید عمل نشود و در حد یک وعده باقی بماند و یا باید امیدوار بود که ناگهان از راه‌های بی‌گمان، درآمدهای بزرگ برای کشور نازل شود، یا با استقراض از بانک مرکزی و چاپ کردن اسکناس، این پرداخت‌ها انجام شود.
 
سمیعی با بیان این‌که هر کدام از این اتفاقات، تبعات خود را دارد و نتیجه‌اش یکسان نیست، عنوان کرد: آقایانی که می‌گویند فلان مقدار کار ایجاد می‌کنیم، خودشان می‌دانند که برای ایجاد یک شغل حداقل 50 هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز است و باید بگویند با دادن ماهانه حدود 4 میلیارد دلار یارانه، بعد با کدام پول می‌خواهند شغل ایجاد کنند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که بار تورمی افزایش یارانه‌ها روی بازار ارز چه خواهد بود؟ متذکر شد: راجع به قیمت ارز هم باید بگویم همین حالا هم قیمت واقعی نیست؛ چه برسد به این‌که با چاپ اسکناس و بالا رفتن نرخ تورم، پول ملی از این هم ضعیف‌تر شود. در کل بستگی به این دارد که از چه محلی یارانه‌ها پرداخت شود.
 
رییس اسبق کانون صرافان ادامه داد: اگر نفت 250 دلار شود و صادرات ما هم دو برابر شود، ممکن است دلار را ارزان‌تر هم فروخت؛ هر چند که در آن صورت هم کاری غلط است.
 
سمیعی گفت: اما در شرایط حاضر به نظرم اصلا سه برابر کردن یارانه‌ها شدنی نیست و اگر کسی کمر به نابودی اقتصاد کشور بسته باشد، تبعات آن بسیار خطرناک خواهد بود.
 
وی خاطرنشان کرد: در کل تغییر قیمت ارز بستگی به خیلی از عوامل دارد؛ از جمله درآمدهای نفتی، تصمیم مسوولان اقتصادی کشور، بازی توازن ارزهای خارجی با یکدیگر، واقعی شدن یا نشدن علامت‌ها و... .
 
رییس اسبق کانون صرافان متذکر شد: مسلما با شرایط حاضر اگر کسی بخواهد یارانه را بیشتر کند، یا باید پول چاپ کند یا از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف و مهم بکاهد که آن هم در درازمدت تبعات منفی خودش را خواهد داشت و اگر پول چاپ کند، به همان مقدار باعث تورم و گرانی خواهد شد.
 
سمیعی عنوان کرد: الان بعد از 34 سال برای اولین‌بار تراز بازرگانی ایران مثبت است، نرخ تورم کاهش چشم‌گیر داشته و به حدود 10 درصد رسیده و تلاطمات بازار ارز محدود شده است.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر تلاش در جهت تعاملات بین‌المللی انجام شده و ادامه دارد و فروش نفت هم وضعیت بهتری پیدا کرده است؛ این‌ها نشانه‌های خوبی است.
نظرات بینندگان