arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۶ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶

بادهای تغییر به نفع «برگزیتی ها » می وزد

روز پنجشنبه و تنها پنج هفته پیش از انتخابات سراسری زودهنگام بریتانیا، رأی‌دهندگان در انگلیس، ولز و اسکاتلند برای شرکت در انتخابات محلی پای صندوق‌های رأی رفتند؛ انتخاباتی که تکلیف شهردارهای برخی از مهم‌ترین شهرهای بریتانیا را مشخص می‌کند و محکی است برای سنجش اقبال عمومی از احزاب اصلی بریتانیا در انتخابات آتی این کشور.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روز پنجشنبه و تنها پنج هفته پیش از انتخابات سراسری زودهنگام بریتانیا، رأی‌دهندگان در انگلیس، ولز و اسکاتلند برای شرکت در انتخابات محلی پای صندوق‌های رأی رفتند؛ انتخاباتی که تکلیف شهردارهای برخی از مهم‌ترین شهرهای بریتانیا را مشخص می‌کند و محکی است برای سنجش اقبال عمومی از احزاب اصلی بریتانیا در انتخابات آتی این کشور.
 
به گزارش انتخاب به نقل از شرق، براساس گزارش‌ها در انگلیس و ولز، محافظه‌کاران با اقبال زیادی مواجه شدند که به گفته ناظران پاداش موضع سفت و سخت دولت می ‌درباره خروج از اتحادیه اروپا بوده است. با این ‌حال اوضاع برای حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین خراب بود و این حزب که اصلی‌ترین حزب مخالف است، کنترل برخی از حوزه‌ها و روی‌هم‌رفته صد کرسی شوراها را از دست داده است؛ از جمله شکست در شورای گلاسکو پس از ٤٠ سال. از دیگر سو حزب یوکیپ نیز که مانند حزب محافظه‌کار ضداتحادیه اروپا و هوادار پروپاقرص برگزیت است هم به‌طور کامل آرای خود را از دست داد.
 
متلاشی‌شدن این حزب اگرچه اعضای این حزب را شگفت‌زده کرد اما آن‌طور که رهبر یوکیپ گفته اگر متلاشی‌شدن این حزب به قیمت قوی‌ترشدن حزب محافظه‌کار در پیشبرد برنامه‌های برگزیت می‌شود، قربانی‌شدن ارزشمندی به شمار می‌رود.نتیجه انتخابات محلی چشم‌انداز شومی را پیش‌روی حزب کارگر گذاشته و به نظر می‌رسد محافظه‌کاران با بهره‌گیری از کاهش حمایت عمومی از حزب یوکیپ، آرای خود را در انتخابات عمومی آتی افزایش دهند. براساس نتایجی که تا نیمه‌های روز گذشته منتشر شد، محافظه‌کاران توانستند بیش از ١١٠ کرسی شورای انگلیس را از آن خود کنند.
 
این در حالی است که حزب کارگر ٤٧ کرسی خود را در این منطقه از دست داد. روی‌هم‌رفته محافظه‌کاران ١٩٨ کرسی جدید را به‌دست آوردند و حزب کارگر هم کنترل سه شورا و ١٤٣ کرسی را از دست داد. حزب محافظه‌کار برخلاف گذشته، کنترل پنج شورا را از آن خود کرد. اما تعجب‌برانگیزترین نتایج مربوط به دو حوزه شمال انگلستان بود که حزب کارگر به‌طور سنتی کنترل کامل این شوراها را برعهده داشت اما این‌بار این حزب محافظه‌کار بود که اکثریت آرا را از آن خود کرد. در ولز هم محافظه‌کاران ٥٠ کرسی را به دست‌ آوردند و مستقل‌ها ٢١ کرسی را. این در حالی است که حزب کارگر ٧٤ کرسی را از دست داد اما همچنان اکثریت مطلق را در این منطقه دارد. نتایج اخیر بهترین شب محافظه‌کاران از سال ٢٠٠٨ به این سو را رقم زد؛ یعنی زمانی که این حزب توانست پس از بیش از یک دهه و در میانه بحران مالی در برابر حزب کارگر پیروز شود. به نظر می‌رسد دیوید کامرون که با برگزاری همه‌پرسی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فعالیت سیاسی خود را نابود کرد، در نهایت به دو نتیجه کلیدی دلخواهش رسید: متحدکردن حزب محافظه‌کار که سال‌ها بر سر اتحادیه اروپا چنددسته شده بود و دیگری از دور خارج‌کردن حزب یوکیپ. با این‌ همه به باور برخی از تحلیلگران این استراتژی در بلندمدت بی‌خطر هم نخواهد بود چراکه این احتمال وجود دارد که با چرخش حزب محافظه‌کار به رهبری می‌ به سوی راست برای کسب آرای حزب یوکیپ، محافظه‌کارها آرای طرفداران لیبرال و مترقی خود را از دست دهند.
 
در این انتخابات به‌طور کلی تکلیف چهار‌هزار و ٨٥١ کرسی در ٨٨ شورای محلی روشن شد. از این تعداد کرسی، دوهزار و ٣٧٠ کرسی (٣٤ شورا) متعلق به انگلیس، ‌هزار و ٢٢٧ کرسی (٣٢ شورای محلی) مربوط به اسکاتلند و ‌هزارو ٢٥٤ کرسی (٢٢ شورای محلی) متعلق به ولز است. در این انتخابات شش شهردار کلان‌شهر از جمله در منچستر و لیورپول و کمبریج برگزیده می‌شوند. نتیجه این انتخابات تا حدود زیادی وزن احزاب سیاسی بریتانیا را در انتخابات سراسری هشتم ژوئن برای کسب ٦٥٠ کرسی مجلس عوام، مشخص خواهد کرد.
 
مجلس عوام حدود ١٥ روز پیش، با ٥٢٢ رأی موافق در برابر ١٣ رأی مخالف، موافقتش را با پیشنهاد غیرمنتظره ترزا می ‌نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در هشتم ژوئن آینده اعلام کرد. هم‌اکنون از ٦٥٠ کرسی مجلس عوام، حزب محافظه‌کار ٣٣٠ کرسی، حزب کارگر ٢٢٩ کرسی، حزب ملی اسکاتلند، ٥٤ کرسی، حزب لیبرال‌دموکرات ٩ کرسی، حزب دموکراتیک وحدت‌طلب (ایرلند شمالی) هشت کرسی، حزب شین فین (ایرلند شمالی) چهار کرسی و حزب «پلاید کامری» (ولز) سه کرسی در اختیار دارند.
نظرات بینندگان