arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

ناخرسندی جهاد اسلامی از سند جدید حماس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جنبش جهاد اسلامی در اولین واکنش رسمی به سندی که حماس در اول مه جاری منتشر کرد، انتقاداتی به این سند مطرح ساخت.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، زیاد نخاله، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که جنبش جهاد نسبت به آنچه که در سند سیاسی حماس مطرح شده است، احساس خوشایندی ندارد.

وی گفت که این سند نشانگر پیشرفت در مواضع حماس است، اما این رویکرد حماس به بن بست منتهی می‌شود.

نخاله سند حماس را "غیرواقع بینانه" توصیف کرد و گفت، جهاد مواضع همسویی با بسیاری از بندهای مطرح شده در این سند از جمله تاکید بر اینکه فلسطین وطن مردم فلسطین است و عدم به رسمیت شناختن اسرائیل و تاکید بر حق بازگشت و ماندن بر سر گزینه مقاومت و سلاح آن دارد اما جهاد از این مساله استقبال نمی‌کند که حماس تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ را پذیرفته است.

وی گفت که این امر به اصول فلسطینی‌ها لطمه وارد کرده و مجددا مسیر نامعلومی را ایجاد می‌کند که برنامه‌های مرحله‌ای سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در مسیر آن قرار گرفت.

نخاله نکته طرح شده در بند ۲۰ مبنی بر اینکه پذیرش کشور فلسطین در مرزهای ۶۷ بر اساس توافق ملی صورت گرفته است، رد کرد و گفت: این ساختاری ناموفق است و بیانگر واقعیت نیست.

معاون دبیرکل جهاد اسلامی خاطرنشان کرد: پذیرش کشور در مرزهای چهارم ژوئن به عنوان مرزهای کشور فلسطین به منزله این است که اسرائیل به صورت ضمنی به رسمیت شناخته شده است؛ اسرائیلی که ۸۰ درصد از اراضی فلسطین را تصرف کرده است و این بدین معناست که ما در مقابل راهکار تشکیل دو کشور هستیم که سازمان آزادی بخش آن را پذیرفت اما اسرائیل اجرای آن را قبول نکرد. چه معنی می‌دهد که این سند برخاسته از توافق ملی باشد آیا کسانی چون جهاد و دیگران که مخالف راهکار تشکیل دو کشور هستند، ملی نیستند. به همین دلیل می‌گوییم که این سند ناموفق بوده است و به احساسات نیروهای جبهه مقاومت لطمه وارد می‌کند و ما می‌گوییم که این سند بیانگر واقعیت نیست چراکه حماس می‌گوید که برنامه‌هایش متفاوت از برنامه‌های فتح است اما حماس همان رویکرد فتح را در خصوص راهکار تشکیل دو کشور اتخاذ می‌کند و از توافق حرف می‌زند.

نخاله تصریح کرد: سند حماس در زمانی مناسب مطرح نشد و این سند راه را مقابل هرگونه بازنگری سیاسی فلسطینی‌ها در روند سازش و در پیش گرفتن استراتژی جدیدی بر مبنای برنامه‌های مقاومت و آزادسازی می‌بندد.

این در حالی است که اسماعیل رضوان از رهبران جنبش حماس گفت: تدوین سند سیاسی حماس از سال‌ها قبل آغاز شده بود.

وی افزود: سند سیاسی جدید حماس بر گزینه مقاومت تاکید دارد و صحبت از مرزهای ۶۷ در چارچوب توافق مطرح شده است.

نظرات بینندگان