arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶

نوبخت: آقای رئیسی! چرا ماليات نمي‎دهید؟ / پرداخت کارانه خلاف قانون بود که سايت قاليباف فيلتر شد

نه تنها باید سالانه 750 هزار فرصت شغلی را پاسخ دهیم بلکه باید برای بیکاران فعلی هم فرصت شغلی ایجاد کنیم. بنابراین پیشنهاد ایجاد 950 هزار فرصت شغلی را به مجلس دادیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی دولت گفت: نه تنها باید سالانه 750 هزار فرصت شغلی را پاسخ دهیم بلکه باید برای بیکاران فعلی هم فرصت شغلی ایجاد کنیم. بنابراین پیشنهاد ایجاد 950 هزار فرصت شغلی را به مجلس دادیم.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، محمدباقر نوبخت امروز سه شنبه 19 اردیبهشت در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی دیروز تشکیل شد. در این جلسه مطرح شد حسب پیشنهاد دولت برای اینکه تا پایان برنامه ششم یعنی سال 1400 بتوانیم نرخ بیکاری را یک رقمی کنیم؛ نیازمندیم سالانه 950 هزار فرصت شغلی هستیم. براساس پیش‎بینی سازمانه برنامه و بودجه در سال های پیش رو، هر سال به طور متوسط 865 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار خواهد شد.

وي با اشاره به اينکه از سال 84 تا 91 جمعیت شاغل کشور از 20 میلیون و 618 هزار نفر به 20 میلیون و 628 هزار نفر افزایش یافت؛ ادامه داد: در دولت گذشته کل اشتغال ایجاد شده 10 هزار نفر بود ولي از سال 92 تا سال 95 جمعیت شاغل به 22 میلیون و 500 هزار نفر افزایش پیدا کرد. یعنی حدود 2 میلیون شغل ايجاد شد. اگر با روال گذشته برای سال‎های آینده عمل کنیم هر سال 250 تا 260 هزار نفر به تعداد بیکاران کشور اضافه می شود. ما اعلام کردیم نه تنها باید سالانه 750 هزار فرصت شغلی را پاسخ دهیم بلکه باید برای بیکاران فعلی هم فرصت شغلی ایجاد کنیم. بنابراین پیشنهاد ایجاد 950 هزار فرصت شغلی را به مجلس دادیم.

وی افزود: این پیشنهاد را دولت به مجلس داد و تصویب شد. مجلس نیز اعلام کرد برای 950 هزار ایجاد فرصت شغلی نیاز به سالانه 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است. یعنی اگر بخواهیم 950 هزار فرصت شغلی در سال ایجاد کنیم باید سالانه 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: رقم سرمایه گذاری در سال 1395 ، 334 هزار میلیارد تومان بود. سال گذشته، دولت اين رقم را از سرمایه گذاری در طرح های عمرانی و تملک دارایی، تسهیلات بانکی، بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی، شرکت های دولتی، آورده بخش خصوصی، سرمایه گذاری خارجی تأمین کرد. این منابع باید دو برابر شود تا بتواند سالی 950 هزار شغل ایجاد کرد. 195 هزار میلیارد تومان در سال سرمایه گذاری خارجی باید طبق مصوبه مجلس انجام شود. یعنی 65 میلیارد دلار سالانه از منابع خارجی استفاده کنیم،30 میلیارد دلار از خطوط اعتباری بانک های خارجی، 15 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی و 20 هزار میلیارد تومان قرارداد مشارکت با خارج باشد.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: سال 95 منابع خارجی 6 هزار میلیارد تومان بود. حالا باید این رقم به 195 هزار میلیارد تومان برسد. پس تأمین 950 هزار فرصت شغلی در سال نیازمند سرمایه گذاری 65 دلاری است که کار خیلی مشکلی است. این مسئله در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی بحث شد چون نمی توان به مردم وعده بدون پشتوانه بدهیم. 

وی افزود:اگر وعده بیشتر از رقم 950 هزار فرصت شغلی می دهند؛ یعنی باید رقمی بیش از 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: ما تعهد کردیم سالی 950 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم و نرخ بیکاری را تک رقمی کنیم. ما پاسخ این تعهد را مي‎دهیم. حالا کسی می‎گوید ظرف 4 سال می تواند 6 میلیون فرصت شغلی ایجاد کند؛ درباره این وعده ما نمی توانیم تعهد کنیم. 

نوبخت با اشاره به سایر مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: یک مصوبه این بود که اگر هر کارفرمایی هر کدام از جوانان بیکار را مشغول کار کند، دولت حق بیمه او را می دهد. مصوبه دیگر نیز این بود که تمام حقوق کارورزان را هم دولت می پردازد.
وی افزود: اگر قرار باشد هر کس بیکار باشد یک پولي بگیرد فاجعه بزرگی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌شود. 

ماجراي پرونده دختر وزير

سخنگوی دولت درباره موضع جدید سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده مختومه واردات کالا از سوی فرزند یکی از وزرا یادآور شد: در اين موضوع خیلی شفاف موضع دولت بیان شد؛ هر کسی در هر جایگاهی در دولت بخواهد مرتکب خلاف قانون شود، حتما باید مطابق قانون با او برخورد شود. بنابراین هیچ کس در دولت در محدوده حراستی و حفاظتی برای پاسخگویی وجود ندارد. قانون می‌گوید یک کسی در مظان اتهام بود که در خانه اش کالای قاچاق دارد. این بلافاصله تیتر شد و گفتند که موضوع به یک وزیر دولت ارتباط دارد. چه کسی باید اين را تشخیص دهد؟ ستاد تعزیرات و کلانتری رفت و آن خانه را تفتیش کرد. حالا باید دید مرجع قانون چه می گوید؟ مرجع قانونی گفت قاچاق نیست؛ اين کالا از مرزها آمده و حقوق گمرکی اش را پرداخت کرده است. حالا می گویند کارت بازرگانی برای آن فرد نبوده است. خوب این هم بررسی شود. اگر تخلفی صورت گرفته طبق قانون برخورد شود. اما قبل از اینکه قانون نظرش را بدهد آبروی کسی را نبرند. ما مسلمان هستیم. 

پرداخت کارانه خلاف قانون بود که سايت قاليباف فيلتر شد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرآنلاین که پرسید، سایت کارانه آقای قالیباف فیلتر شد و ستاد انتخابات او این اقدام را منتسب به دولت یازدهم می کند، پاسخ شما چیست؟ گفت: من از وزیر کشور شنیدم که دستگاه مسئول نظارت بر انتخابات که فقط دولتی‎ها عضو آن نیستند؛ به این نتیجه رسیدند که این امر خلاف قانون است و با مقررات حاکم بر انتخابات مغایر است. در مجلس هم اعتراضات زیادی صورت گرفته است و آقای مطهری نایب رئیس مجلس نیز اعلام کرد این کار یک اقدام غیرقانونی است. بنابراین اقدامی که شد از سوی ستاد نظارت بر انتخابات بود. آنچه باعث اين اقدام شد؛ آن بود که کار ايشان خلاف قانون تشخیص داده شد. وجهی ندارد که نامزدی بگوید بیکاران در این سایت ثبت نام کند تا 250هزار تومان دریافت کند.

نوبخت یادآور شد: پيش از اين يک بار شورای نگهبان انتخابات را در حوزه انتخابیه ای باطل اعلام کرد چون نامزد پیروز شب قبل از انتخابات شام داده بود. ما به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری احترام می گذاریم. اما برخی مشاوران کارهایی می کنند که نامزد را قانع می کنند یا بدون اطلاع کارهایی را انجام می دهند. 

وی در پاسخ به سئوال خبرآنلاین که پرسید نامزدهای منتقد دولت در حالی آقای روحانی و آقای جهانگيری را به رقيب هراسی متهم می کنند که خود آنها در واقع دستاوردهای پس از انقلاب را زير سوال می برند، آيا این سياه نمایی نیست؟، گفت: کسي حق ندارد خدمات نظام و دولت را که بخشی از نظام است تخریب کند. اینها به نظام بر می گردد و کار به جایی می رسد که رسانه ملی احساس خطر کند و نشان دهد سال 57 شاخص ها چه بود سال 95 چه بود. 

چرا توليت آستان قدس ماليات نمي‎دهد؟

معاون رئیس جمهور درباره صحبت های حجت الاسلام ابراهیم رئیسی مبنی بر پرداخت چهار برابر مالیات آستان قدس برای کمک به فقرا طبق فرمان امام اظهار کرد: پس چرا مالیاتی نمی پردازند؟ البته قانون برنامه ششم معافيت همه آنهایی که معاف بودند را لغو کرده است. مقام معظم رهبری هم تأکید کردند در اقتصاد مقاومتی منابع را طوری تغییر دهیم که سهم مالیات ها بیشتر شود.

وی درباره کمک دولت به شهرداری تهران نيز ادامه داد: اعتبارات دولتی پرداختی به شهرداری تهران و همه شهرداری ها مشخص است و می توانیم آن را اعلام کنیم. 

نظرات بینندگان