arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۳۷۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶

تلاش بیهوده رسانه ثروتمند برای تخریب دولت در حوزه استاندارد/ چرا کیفیت بنزین دیگر دغدغه مردم نیست، اما بهانه مخالفان است؟/ دلواپسان نگران استاندارد بنزین، در دوره 84 تا 92 کجا بودند؟

بهانه دیگری که رسانه میلیاردی مذکور به آن متوسل شده، موضوع ریزش معدن آزادشهر است؛ این رسانه تلاش کرده تا در این حوزه نیز میان استاندارد و سایر دستگاه های دولتی اختلاف افکنی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در شرایطی که سازمان ملی استاندارد ایران با بهره برداری از شرایط بین المللی ایجاد شده در دولت یازدهم، یکی از بهترین دوره های خود در عملکرد داخلی و رتبه جهانی را پشت سر گذاشته، یکی از رسانه های مخالف دولت تلاش کرده است تا کارنامه این سازمان را مخدوش نشان دهد.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛این خبرگزاری عریض و طویل و ثروتمند که بر خلاف مظلوم نمایی و ادعای بی رسانه بودنِ یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، فقط یکی از رسانه های میلیاردی حامی او به شمار می رود، مدعی شده است که استاندارد در حوزه نظارت بر کیفیت خودرو، بنزین و معادن موفق نبوده است.

این ادعا در حالی است که سازمان ملی استاندارد توانسته است نسبت به سال 2013 چهار رتبه در رده بندی جهانی ارتقا یافته و به رتبه 28 برسد. تا جایی که حتی تعلیق یکساله عضویت این سازمان در سازمان جهانی استاندارد در سال 2013 یعنی سال 92 هم نتوانست مانع رشد آن شود.

در حوزه نظارت بر کیفیت بنزین، پس از سال ها، سازمان ملی استاندارد به وظیفه اصلی خود برگشته و نظارت بر استاندارد بنزین را راسا بر عهده گرفته است. این در حالی است که پیشتر و در دولت سابق این نظارت بر اساس یک توافق به خود وزارت نفت سپرده شده بود ولی اکنون سازمان ملی استاندارد با راه اندازی آزمایشگاه های ویژه، خود این وظیفه را بر عهده گرفته است که اثرات آن در بهبود کیفیت بنزین، روشن شدن مرجع قانونی نظارت در این حوزه و نیز رفع تداخل در امور اجرا و نظارت، به خوبی قابل مشاهده است.

 این موضوع تا بدانجا پیش رفته که می توان گفت بر خلاف ادعای کذب رسانه یادشده، کیفیت بنزین دیگر دغدغه و نگرانی مردم به شمار نمی رود و بر خلاف سال های گذشته، هر روز شایعات جدیدی در مورد آن ساخته نمی شود.

رییس سازمان ملی استاندارد با هدف شفاف سازی و ارائه اخبار بدون سانسور، اخیرا با اشاره به انجام نمونه برداری از بنزین 10 شهر کشور در سال گذشته، گفت که پارسال نگرانی خود را نسبت به بنزین توزیع شده در اصفهان اعلام کرده بودیم، اما نمونه گیری های اخیر انجام شده از پالایشگاه و چند جایگاه سوخت این شهر حاکی از کمترین میزان مشکل در بنزین توزیع شده اصفهان است.

به گفته وی، میزان بنزن و گوگرد موجود در بنزین بسیار کاهش یافته و به جز 2 مورد وجود بنزن در برخی جایگاه های تهران و سه مورد گوگرد در جایگاه های اصفهان، البرز و تهران، هیچ مورد خاص دیگری گزارش نشده است. پیروزبخت به صراحت از بهبود وضعیت استاندارد بنزین در سال 95 نه فقط نسبت به 4 سال قبل تر بلکه نسبت به سال 94 تاکید کرد.

اکنون سوالی که بی پاسخ مانده و تخریب کنندگان دولت نیز از پاسخ به آن طفره می روند این است که افراد و رسانه هایی که امروز خود را دلسوز مردم و کیفیت بنزین نشان می دهند در 8 سال دولت های نهم و دهم کجا بودند که حق مردم را پیگیری کنند؟ چگونه است که در 8 سال مذکور که نظارت بر استانداردها عملا تعطیل شده بود، این رسانه های حامی دلواپسان احساس وظیفه نمی کردند اما اکنون که اوضاع قابل مقایسه با دوره مذکور نیست، با مطالب کذب، بهانه تراشی می کنند؟

در حوزه نظارت بر خودرو نیز اتفاق مشابهی رخ داده؛ در گذشته استاندارد تقریبا هیچ نقشی در نظارت بر تولید خودروها نداشت و این وظیفه عملا تعطیل شده بود. اما در 4 سال اخیر، نقش این سازمان در نظارت بر تولید خودرو به وضوح قابل مشاهده است. استاندارد در موارد ضروری به خودروسازان تذکر داده و در جهت ارتقای استانداردها همکاری کرده است. اما از آنجا که رویه سازمان، همکاری با دستگاه های مسئول و در این حوزه خاص، وزارت صنعت است، تلاش کرده با روحیه تعامل بدون آنکه به تولید ملی ضربه وارد شود این استانداردها را ارتقا دهد. این در حالی است که رسانه های مخالف دولت  در روزهای مربوط به تبلیغات انتخاباتی، به دنبال اختلاف افکنی در دولت و ایجاد تقابل بین دستگاه ها هستند که طبیعتا با روش دولت همخوانی ندارد.

بهانه دیگری که رسانه میلیاردی مذکور به آن متوسل شده، موضوع ریزش معدن آزادشهر است؛ این رسانه تلاش کرده تا در این حوزه نیز میان استاندارد و سایر دستگاه های دولتی اختلاف افکنی کند.

پیروزبخت اخیرا درباره حادثه معدن یورت به صراحت نقش استاندارد را توضیح داده و گفته بود: "این سازمان استانداردهای آیین کار و ایمنی در معادن را تدوین کرده و به این لحاظ هیچ کمبودی نداریم و وظیفه اجرای این استانداردها بر عهده کارفرماست و سایر سازمان ها و وزارتخانه های ذیربط متولی نظارت و کنترل اجرای این استانداردها هستند."

گفتنی است سازمان ملی استاندارد به گواه بسیاری از ناظران، بیشترین بهره را فضای به وجود آمده پس از برجام برده است. حضور رییس سازمان در هیات همراه رییس جمهور در سفرهای مهم و تاثیرگذاری مانند ترکیه و روسیه، به عقد قراردادهای دوجانبه در حوزه استاندارد منتج شد. روابط سازمان با همتایان خود در کشورهای دیگر منطقه از جمله عراق و آذربایجان نیز احیا شد. برای نخستین بار پس از 43 سال کیلوگرم ایران برای کالیبراسیون و مشخص شدن درصد خطا به سازمان جهانی اندازه شناسی در پاریس فرستاده شد. طراحی علامت استاندارد حلال از دیگر دستاوردهای مهم سازمان بود.

به جز این موارد، قانون جامع ساختار و وظایف سازمان ملی استاندارد که از تصویب مجلس گذشته و منتظر نظر شورای نگهبان است می تواند جایگاه این سازمان را که هنوز هم با قانون مصوب سال 71 فعالیت می کند، در حوزه های مختلف نظارتی در کشور تبیین و تثبیت کند. بخشنامه اخیر معاون اول رییس جمهور که همه دستگاه های اجرایی کشور را موظف کرد درخصوص ثبت اظهاریه متقاضیان درمورد استاندارد های محصول مورد نظر اقدام کنند، در نوع خود بی نظیر است و مجموع این موارد پیشرفت قابل توجه جایگاه و عملکرد این سازمان را یادآوری می کند. اما برخی رسانه های ثروتمند مخالف دولت هر ابزاری از جمله کذب گویی را وسیله هدف انتخاباتی خود یعنی تخریب دولت کرده اند.
نظرات بینندگان