arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶

بهرام قاسمی: خواهان تنش با عربستان نیستیم/ احداث دیوار از سوی ترکیه برای امن کردن مرزهای دو کشور است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ برنامه ترکیه برای احداث دیوار در نقطه صفر مرزی نبوده بلکه در دل خاک این کشور است. ما از هر اقدامی که مرزهای دو کشور را امن‌تر کند و به سمت ثبات ببرد استقبال می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ برنامه ترکیه برای احداث دیوار در نقطه صفر مرزی نبوده بلکه در دل خاک این کشور است. ما از هر اقدامی که مرزهای دو کشور را امن‌تر کند و به سمت ثبات ببرد استقبال می‌کنیم.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری پیش از طهر امروز خود ضمن ابراز تاسف از زلزله خراسان شمالی در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با ریاض در حالی که طرف عربستانی را متهم به دروغگویی کرده‌اید، گفت : پاسخ ما به بد اخلاقی‌ها و برخی سخنان ناروا دولتمردان سعودی همین هست که ما خواهان تنش نیستیم و افزایش تنش را نمی‌خواهیم و آمادگی گفت‌وگو با این کشور را داریم. امیدواریم آنها متوجه اشتباهات خود شوند و فضا را با جبران خطاهای گذشته برای گفت وگو و تفاهم ایجاد کنند ولی تفاهم به دلیل تایید همه رفتار و گفتار دولت‌ها چه در سطح منطقه و چه در بحث یمن به طور ویژه نیست.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه احداث دیوار توسط ترکیه در مرز دو کشور و ارزیابی ایران از این موضوع گفت:‌ مقامات ترک ما را در جریان ایده‌ای که در این خصوص دارند قرار دادند. این دیوار در نقطه صفر مرزی نیست و در دل خاک ترکیه است. ما از هر اقدامی که مرزهای دو کشور را امن‌تر کند و به سمت ثبات ببرد استقبال می‌کنیم و امیدواریم در نهایت در یک چارچوب هماهنگ در این خصوص بیشتر صحبت شود ولی به هر حال ثبات مرزها هم برای ما و هم ترک‌ها مهم است و باید دو کشور تلاش‌های لازم را برای این هدف داشته باشند.
 
او در مورد رویکرد آمریکا درباره بحث برجام و مساله تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای توسط ترامپ و رویکرد جدید کنگره درباره ایجاد تحریم‌ها و رویکرد ایران در قبال این مساله گفت : در مورد دو روز آینده من الان حرفی نمی‌زنم و بعد از دو روز خواهم گفت چه اتفاقی خواهد افتاد.
 
قاسمی ادامه داد: آمریکایی‌ها نیاز به توصیه ندارند و خودشان باید بدانند که ایران در برجام چه جایگاهی دارد و چگونه برخورد کرده است. این توافق چند جانبه است و تصور می‌کنم رفتار و سیاست آمریکا باید معقول و واقع بینانه باشد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات روحانی از ایده جدید برداشته شدن تحریم‌های غیر هسته‌ای و چشم انداز مذاکرات حقوق بشری با اتحادیه اروپا گفت: این موضوع ادامه مباحث قبلی است و ایده جدید و کار دشواری است. آقای روحانی هم گفتند در این جهت تلاش می‌کنم. این نوع تحریم‌ها ریشه در مسایل خاص و مشخصی و پیچیدگی‌های خاصی دارد . با توجه به جایگاه ایران و مواضع آن در منطقه و جهان هیچ کاری در دیپلماسی ناشدنی نیست و می‌شود با حسن نیت و از طریق کانال‌های دیپلماسی همان طور که در سال‌های گذشته اقدام کردیم این کار پیش ببریم.
 
او در مورد کار با آمریکا گفت: بخشی به آمریکا بر می‌گردد بخشی به ساز و کار کشور ها .ولی این نیاز به راهکار جدید دارد و اینکه از کجا باید شروع کرد. قضاوت در باره آن زود است. این بحث و ایده جدیدی است و باید روی آن کار شود و شاید بعدها بشود در مورد سخن گفت.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایلنا در مورد نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی‌ گفت: مواضع جمهوری اسلامی در مورد نقض حقوق بشر در زندان‌های فلسطینی روشن است و نشانگر خوی ددمنشانه رژیم صهیونیستی است. این اعتصاب هم سنبل مقاومت است و نشان دهنده این است که تا ظلم وجود دارد مقاومت و ایستادگی در اشکال مختلف وجود دارد. تاریخ این را به ما آموخته که تا ظلم هست، مبارزه هم وجود دارد و در سرزمین اشغالی فلسطین هم این اتفاق وجود خواهد داشت و تا اشغالگری رژیم صهیونیستی هست این رویه پایان نخواهد داشت.
 
او در مورد کشته شدن بیست گردشگر ایرانی در ترکیه گفت : من این خبر را نشنیدم. البته مسافران ایرانی قبل از سفر باید تمهیدات لازم و احتیاط لازم را به عمل بیاورند. اما این خبر را نشنیدم. شاید خبر به این شکل که  شما گفتید نباشد.
نظرات بینندگان