arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶

ایرانیان در 102 کشور پای صندوق‌های رأی رفتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که در 102 کشور و 310 شعبه برای ایرانیان مقیم خارج از کشور و از کشور نیوزیلند آغاز شد، اکنون در کشورهای اروپایی با استقبال پرشور ایرانیان در حال برگزاری است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با اخذ رای از یک ایرانی مقیم نیوزیلند کلید خورد و هموطنان ایرانی در این کشور واقع در اقیانوس آرام، نخستین افرادی بودند که پای صندوق رای رفتند تا رئیس جمهوری کشور را انتخاب و سکان هدایت اجرایی کشور را به وی بسپارند.
 
***آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در انگلیس
رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در کشور انگلیس از ساعت هشت صبح امروز (جمعه/ 11.30 دقیقه به وقت ایران) در 11 شعبه اخذ در هفت شهر این کشور از جمله لندن، آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از لندن، در مجموع 12 صندوق در 11 شعبه رأی در کشور انگلستان مستقر شده که از این تعداد شش صندوق در پنج شعبه در مناطق مختلف شهر لندن ( شامل دو صندوق در محل بخش کنسولی سفارت) و شش صندوق دیگر در شهرهای دیگر انگلیس شامل منچستر، بیرمنگام، نیوکاسل، گلاسکو، لیدز و کاردیف مستقر شده اند.
روند رای گیری تا ساعت 18 به وقت محلی ادامه خواهد یافت.
 
***حضور پرشور ایرانیان مقیم اتریش و اسلواکی در پای صندوق های رای
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران از ساعت هشت صبح به وقت محلی اروپای مرکزی (10 و 30 دقیقه ایران) با حضور پرشور ایرانیان مقیم اتریش و اسلواکی در پای صندوق های اخذ رای آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از وین، شعبه های رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت هشت صبح امروز در شهرهای وین پایتخت اتریش، گراتس دومین شهر پرجمعیت این کشور و همچنین براتیسلاوا پایتخت جمهوری اسلواکی آغاز شده است.
هموطنان ایرانی مقیم اتریش و اسلواکی با حضور در پای صندوق های رای نامزدهای مورد نظر خویش را انتخاب می کنند. بالغ بر 35 هزار ایرانی در اتریش و حدود 500 ایرانی عمدتا دانشجو در جمهوری اسلواکی اقامت دارند.
 
***ایرانیان مقیم اسپانیا برای رای به پای صندوق های رفتند
روند اخذ آرا دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 8 صبح در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید و خانه آسیا در بارسلون آغاز شد.
به گزارش ایرنا ، شعبه اخذ رای شهروندان ایرانی که در مادرید بسر می برند ساعت هشت صبح آغاز به کار کرد و هموطنان از ساعت هشت صبح به وقت محلی (10 و 30 دقیقه به وقت تهران) برای به صندوق انداختن رای خود به محل سفارت جمهوری اسلامی ایران و خانه آسیا در بارسلون مراجعه کردند.
 
***آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ایتالیا
رای گیری برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، دقایقی پیش در حوزه های رم و میلان در ایتالیا با حضور گسترده هموطنانمان آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا در رم، رای گیری از ساعت 9 صبح به وقت محلی (11:30 به وقت تهران) در محل سفارت جمهوری اسلامی در شهر رم و سرکنسولگری کشورمان در شهر میلان در شمال ایتالیا آغاز شد و تا ساعت 18 به وقت محلی (20:30 به وقت تهران) ادامه دارد.
ایرانیان مقیم مرکز و جنوب ایتالیا رای خود را در صندوق های رای گیری واقع در سفارت ایران در شهر رم و هموطنان مقیم شمال این کشور نیز رای خود را در حوزه اخذ رای واقع در سرکنسولگری کشورمان در میلان می اندازند.
سفارت جمهوری اسلامی در رم در روزهای اخیر با انتشار اطلاعیه ای از تمامی هموطنان مقیم ایتالیا برای شرکت در این انتخابات دعوت کرد
ایرانیان مقیم ایتالیا با در دست داشتن یکی از مدارک شناسایی معتبر شامل اصل شناسنامه، کارت ملی و یا گذرنامه ایرانی به محل رای گیری مراجعه کرده و رای خود را به صندوق ها می اندازند.
 
***ایرانیان مقیم صربستان به پای صندوق های رای رفتند
به گزارش ایرنا از بلگراد، ایرانیان مقیم صربستان از ساعت هشت بامداد امروز (جمعه) به وقت محلی، با حضور خود در حوزه رأی گیری مستقر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.
ایرانیان از جمله دانشجویان، بازرگانان و پزشکان که تعدادی از آنها از دیگر شهرهای صربستان برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به بلگراد آمده بودند و نیز کارکنان سفارت و دیگر نهادهای جمهوری اسلامی ایران با حضور در سفارت ایران رأی خود را به صندوق ها انداختند.
حسین ملاعبداللهی سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان و رئیس ستاد برگزاری انتخابات در سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد گفت: در این دوره از انتخابات شعبه اخذ رأی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد از ساعت 8 صبح روز جمعه 29 اردیبهشت ماه برای رأی گیری هموطنان ایرانی دایر شد که تا ساعت 18 همین روز حوزه رای کیری باز خواهد بود.
وی همچنین با بیان اینکه افکار عمومی جامعه جهانی و دولت های مختلف، چشم به نحوه مشارکت مردم ایران در این انتخابات دوخته اند و با دقت تحولات مربوط به آن را رصد می کنند، افزود: مشارکت فعال و حداکثری ایرانیان داخل و خارج کشور یک بار دیگر جهان را شگفت زده خواهد کرد و عشق و علاقه مردم را به صیانت از کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی به نمایش خواهد گذاشت.
سفارت ایران در بلگراد از یک ماه پیش با انتشار اطلاعیه ای در پایگاه اینترنتی خود و از طریق پیام های شخصی و دیگر وسایل ارتباطی از همه اتباع ایرانی مقیم صربستان دعوت کرده بود تا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به شعبه اخذ رأی واقع در سفارت ایران در صربستان واقع در بلگراد پایتخت این کشور، مراجعه کنند.
 
***اخذ رای از ایرانیان مقیم نیوزیلند پایان یافت
رای گیری از ایرانیان مقیم نیوزیلند پس از حدود 10 ساعت فعالیت صندوق های اخذ رای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در این کشور پایان یافت.
به گزارش ایرنا، اخذ رای از ایرانیان مقیم نیوزیلند ساعت 9 و 30 دقیقه صبح به وقت محلی (2 بامداد به وقت تهران) در چهار شهر آکلند، کرایست چرچ، ولینگتون و دنیدن آغاز شد و ایرانیان مقیم این کشور نخستین هموطنان در جهان بودند که پای صندوق های رای حاضر شدند.
نیوزیلند شرقی ترین کشور دنیاست و خورشید در جهان ابتدا در این کشور طلوع کرده و روز جدید از این کشور آغاز می شود. افق نیوزیلند هفت و نیم ساعت زودتر از تهران است و انتخابات به همین دلیل در این کشور، نخستین مکانی بود که پایان یافت.
با توجه به اینکه امروز جمعه روز کاری در نیوزیلند بود، تا دو ساعت پس از پایان وقت اداری رسمی نیوزیلند رای گیری از ایرانیان ادامه پیدا کرد.
 
 دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 به صورت همزمان در ایران و در 102 کشوربرگزار می شود.
در این دوره، با انصراف محمدباقر قالیباف و اسحاق جهانگیری از ادامه رقابت انتخاباتی، سیدمصطفی آقامیرسلیم، سیدابراهیم رئیسی، حسن روحانی و سیدمصطفی هاشمی طبا با هم به رقابت می پردازند.
تعداد واجدان شرایط رای دادن در این انتخابات 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر اعلام شده که از این تعداد یک میلیون و 350 هزار و 294 تن رأی اولی هستند.
نظرات بینندگان