arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۵۱۲۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶

سوختگی شدید و عوارض ناشی از آن مهمترین دلیل مرگ معدنچیان یورت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان گفت: سوختگی شدید و عوارض ناشی از آن ،ضربه مغزی ناشی از شکستگی جمجمه و نارسایی تنفسی ناشی از قرار گرفتن در فضای محبوس معدن، از مهمترین دلایل مرگ معدنچیان یورت بود.

به گزاش انتخاب به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، حسین‌ زارعی در مروری بر اقدامات پزشکی قانونی در حادثه انفجار معدن یورت افزود: سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع رسیدگی به مرگ های غیرطبیعی و تعیین علت فوت و صدور جواز دفن، ضمن تشخیص هویت در این نوع از مرگ ها است.

وی ادامه داد: در بیشتر حوادث دسته جمعی، بلایا و سوانحی که رخ می دهد، پزشکی قانونی ضمن بررسی اجساد به جای مانده با اقدامات و آزمایش های تخصصی و کارشناسی هویت آنها را تعیین و اجساد را به بستگان تحویل می دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان گفت:یکی از حوادثی که به تازگی پزشکی قانونی نسبت به شناسایی اجساد آن اقدام کرد حادثه انفجا معدن یورت استان گلستان بود که در روز چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه رخ داد و طی آن 43 تن از هموطنان جان خود را از دست دادند.
زارعی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این حادثه اظهار کرد: پس از وقوع این حادثه تیم ستاد بحران پزشکی قانونی استان تشکیل و برای بررسی و معاینه اجساد به محل وقوع حادثه اعزام شد.

وی افزود: پس از گذشت 12 ساعت از حادثه در ساعات نیمه شب 22 جسد در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفت و با وجود امکانات محدود معاینه اولیه تمامی اجساد تا بامداد روز 14اردیبهشت به انجام رسید و مجددا صبح روز چهاردهم پس از اخذ شرح حال از خانواده و معاینه نهایی و احراز هویت اجساد با شرح حال اخذ شده و مشاهده اولیای دم پس از هماهنگی با ستاد سازمانی در خصوص علت فوت جواز دفن آنها اقدام شد.

به گفته زارعی در مرحله بعد 13 جسد و پس از آن 7 جسد به پزشکی قانونی ارجاع شدند که شرایط نامناسب و علائم فساد داشتند و پس از انجام 2نوبت معاینه کامل و اخذ شرح حال از خانواده ها هویت 15 تن محرز و جواز دفن به نام آنان صادر شد.

وی تاکید کرد: نمونه خون متوفیان نوبت دوم در خصوص وجود گاز مونوکسید کربن بررسی شدکه نتیجه همه آنها مثبت بود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان یادآور شد: در نوبت دوم خانواده های مفقودین فراخوان شد و نمونه های لازم از افراد مورد نظر مطابق با دستورالعمل و هماهنگی با واحد ژنتیک پزشکی قانونی مشهد گرفته شد.

زارعی ادامه داد: به دلیل عدم احراز هویت 5 تن باقی مانده نمونه‌ها برای بررسی از نظر DNA به پزشکی قانونی مشهد ارسال شد و پس از حدود 2روز هویت تمامی اجساد با آزمایش های انجام شده مشخص و جواز دفن ها صادر شد.

وی در خصوص شناسایی آخرین جسد کشف شده در این انفجار نیز گفت : جسد شماره 43 نیز در روز 23 اردیبهشت از معدن خارج شد که پس از انجام معاینه و نیز تایید انگشت نگاری هویت وی محرز و جسد به نیروی انتظامی تحویل داده شد.

معدن زغال سنگ زمستان یورت شهرستان آزادشهر واقع در شرق استان گلستان مقارن ظهر چهارشنبه 13 اردیبهشت منفجر شد.
نظرات بینندگان