arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۳۸۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶

چند نكته براي پس از انتخابات

كساني كه به كانديدايي رأي مي دهند هرچند اداره امور خود را برعهده می گذارند به لحاظ قانوني نیز ملزم به تبعيت از تصميمات و راهبري هاي او مي شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هر جامعه اي براي اداره امور خود نيازمند ميزان قابل قبولي از قدرت است. قدرت منابع مختلفي دارد يكي از اين منابع برخاسته از رأي و اراده عمومي مردم است كه داراي دو خصيصه ذاتي است.

١- مشروعيت دارد و قانوني است، و صاحب آن صلاحيت اداره امر يا اموري از جامعه را برعهده مي گيرد.
٢- محبوبيت دارد، و از نفوذ برخوردار است.

كساني كه به كانديدايي رأي مي دهند هرچند اداره امور خود را برعهده می گذارند به لحاظ قانوني نیز ملزم به تبعيت از تصميمات و راهبري هاي او مي شوند.

در فرهنگ تشيع وَلايت (محبت) با وِلايت (حكومت) پيوستگي دارد، يعني حاكمي كه مورد محبت مردم است اطاعت از او عملي مي شود و نيز حكومتي كه مورد اطاعت مردم است به شرطي كه مورد محبت مردم و علاقه آنان واقع شود ثبات و ماندگاري پيدا مي كند.

امروز كه به واسطه حضور 41 ميليوني مردم هوشيار ايران، دو انتخابات حماسي رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا به وقوع پيوسته توجه به چند نكته حائز اهميت است:
١- اين حضور و مشاركت گسترده بالاي 70 درصد از واجدين شرايط براي كشوري چون ايران كه در معرض تندبادهاي شديدي در منطقه قرار گرفته بسيار مهم است. مردم با حضورشان اثبات كردند كه در قبال امنيت و ثبات سياسي كشورشان حساس و مسئوليت پذيرند اين يكي از مؤلفه هاي مهم اقتدار ملي است.

٢- اين حضور گسترده به بسياري از نگراني هاي مردم از آينده كشور پايان داد و عزم آنها را در دفاع از ميهن شان و آمادگي براي همراهي با نظام شان مهياتر ساخت.
٣- حضور پرشور و ماندگار، اقتدار مشروعي را به دولت بخشيد تا به واسطه رأي آنان نسبت به اصلاح امور جامعه همت گمارد و موانع پيشرفت كشور را يكي پس از ديگري با كمك مردم از ميان بردارد.

٤- حفظ اعتماد ده ها ميليوني مردم و تلاش براي اميدوارساختن بخش ديگري كه به اين دولت رأي نداده اند نيازمند استمرار مشي اعتدال است. خطر افراطي گري در هر دو جناح به يكسان وجود دارد و رئيس جمهور منتخب با پشتوانه رأي 24 ميليوني بايد بتواند منطق اعتدال را با تدبير همچنان صيانت كند و اميدها را در جامعه به واسطه عملكرد شايسته همچون دوره قبل و بلكه بيشتر زنده نگهدارد.

٥- ساختار سازمان اداري كشور و مقررات غيرشفاف از مهمترين موانع توسعه ملي است. حال كه دولتي با خواست اكثريت مطلق مردم به قدرت رسيده است بايد درصدد رفع موانع برآيد. اين دولت بايد نشان دهد كه مردم و مشكلات جامعه براي او اصل است و بدون پرداختن به حواشي، شناسايي و بكارگيري كارآمدترين نخبگان در سراسر كشور را هدفگذاري نمايد.

حق طبيعي هر دولتي است كه با نيروهاي وفادار و علاقمند به خود كار كند. اما بايد بدانيم كه جذب رابطه اي و رفاقتي براي عرصه هاي مديريتي، سم مهلكي براي دولت و نظام و اعتماد مردم است و دولت آينده بايد از هم اكنون از فرصت موجود براي سازماندهي جديد مديريت كشور استفاده كند و كارها را به دست كاردان ترين نيروهاي خود كه توانايي آنها به اثبات رسيده بسپارد چون ديگر زماني براي آزمون و خطا باقي نيست.

سيدشهاب الدين چاوشي- عضو هيأت علمي دانشگاه
نظرات بینندگان