arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶

پاسخ به ابهامات استخدام‌های جدید شهرداری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در جلسه امروز شورای شهر تهران به ابهامات استخدام‌های جدید در شهرداری و نحوه واگذاری فروشگاه شهروند و شهر آفتاب پاسخ داده شد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، حبیب کاشانی در سیصد و چهل و هشتمین جلسه شورا با انتقاد از عملکرد برخی از شهرداران مناطق گفت: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی به اتمام رسید، مردم انتخاب خود را داشته‌اند اما چرا برخی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی اتفاقی در شهرداری رخ داده است.

وی ادامه داد: ما به عنوان اعضای شورا و نیز مدیران شهرداری باید تا لحظه‌ای که در جایگاه خود هستیم نسبت به انجام وظایفمان کوشا باشیم و تا آخرین لحظه برای کسب روزی حلال تلاش کنیم.

کاشانی با اشاره به عدم حضور شهردار منطقه ۱۹ در جلسه ملاقات مردمی روز چهارشنبه گفت: در جلسه ملاقات مردمی روز چهارشنبه متأسفانه شهردار منطقه ۱۹ در شهرداری منطقه حضور پیدا نکرد و این در حالی بود که برخی از شهرداران مناطق دیگر نیز در محل کار خود حاضر نبودند و نسبت به برگزاری جلسه ملاقات مردمی بی تفاوت.

خزانه‌دار شورا افزود: این رویه نادرستی است و اگر شهرداری و مدیرانش نمی‌توانند به وظایفشان عمل کنند بگویند تا شورا این امر را اعلام کند.

در این جلسه همچنین رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با بیان اینکه ۴۲۰۰ نفر در شرکت مترو بدون برگزاری آزمون و مصاحبه استخدام شده‌اند، گفت: از تیرماه سال ۹۲ تغییرات وسیعی در حوزه معاونین و مدیران شرکت بهره‌برداری مترو ایجاد شده به نحوی که در برخی موارد افراد غیرمتخصص و دارای مدرک تحصیلی غیرمرتبط جایگزین افراد متخصص و با تجربه شده‌اند.

وی با بیان اینکه شرکت مترو دارای آیین‌نامه استخدامی است و باید بر اساس آیین‌نامه اقدام می‌شد، تأکید کرد: از تیرماه سال ۹۲ تغییرات وسیعی در حوزه معاونین و مدیران شرکت بهره‌برداری مترو ایجاد شده به نحوی که در برخی موارد افراد غیرمتخصص و دارای مدرک تحصیلی غیرمرتبط جایگزین افراد متخصص و با تجربه شده‌اند، این موضوعی نیست که بتوانیم دربارهٔ آن به تفاهم برسیم.

همچنین در این جلسه طرح صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران مطرح و موادی از آن بررسی و تصویب شد و بررسی سایر بندها به جلسه آتی موکول شد.

 محمد سالاری نیز در سیصد و چهل و هشتمین جلسه شورا با اشاره به اخباری مبنی بر جذب نیرو در شهرداری تهران گفت: خبرهای گوناگونی پیرامون جذب نیرو از سوی شهرداری تهران شنیده می‌شود. فارغ از صحت و سقم این اخبار شهرداری تهران می‌بایست هر چه سریعتر در این زمینه شفاف سازی کند.

رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران افزود: برخی تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها در شهرداری پیرامون پروژه‌ها و دارایی‌های شهر بدون اطلاع شورا صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: پردیس متروی تهرانپارس با مساحت چندین ده هکتاری خود یکی از دارایی‌های ارزشمند شهر به شمار می‌رود و می‌بایست پیرامون آن در شورا تصمیم‌گیری شود. در چنین مواردی که دارایی‌های شهر در ازای مطالبات به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌شود می‌بایست هم شورای شهر فعلی و هم شورای شهر آتی در جریان قرار گیرند.

همچنین رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: معاون شهردار تهران باید گزارشی از نحوه واگذاری شهروند به بانک شهر ارائه دهد.

ناصار امانی معاون شهردار تهران در پاسخ به انتقادهای مطرح شده گفت: هیچ استخدام جدیدی در شهرداری صورت نگرفته و تنها تبدیل وضعیت کارمندان از قردادی به ثابت و نیز از شرکت‌های قردادی به شرکت هادیان شهر صورت گرفته است.

وی در پاسخ به تذکرات اعضا پیارمون موضوعاتی نظیر واگذاری شهروند به بانک شهر و استخدام نیروهای جدید گفت: هیچ استخدام جدیدی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تبدیل وضعیت کارمندان بر طبق آزمون برگزار شده سازمان اداری و استخدامی در دستور کار است و نیز تبدیل قرارداد ۷ هزار نفر از کارمندان به قرارداد هادیان شهر. با این حال قویا استخدام نیروهای جدید را تکذیب می‌کنم.

امانی با در تشریح تبدیل وضعیت ۷ هزار نفر از کارمندان نیز گفت: در این امر نیز در بودجه سال جاری پیش بینی‌های لازم صورت گرفته و این امر مصوبه دارد. بر این اساس کارمندانی که با شرکت‌هایی نظیر مهیمن پوش قرارداد داشته‌اند و زیر مجموعه شهرداری بوده‌اند قراردادشان به هادیان شهر تبدیل وضعیت شده و ازاین به بعد یک شرکت طرف قرارداد با کارمندان خواهد بود.

امانی همچنین پیرامون استخدام ۴۲۰۰ نفر در مترو نیز گفت: بیش از ۲ هزار و اندی از این افراد در قالب شرکت‌های که با مترو قرارداد داشته‌اند فعالیت می‌کرده‌اند و شرکت مترو خود طرف قرار داد این افراد شد.

معاون شهردار همچنین در خصوص واگذاری شهروند به بانک شهر گفت: هنوز در تعیین قیمت واگذاری شهروند و شهر آفتاب به بانک شهر به توافق نرسیده‌ایم و هر زمان که قیمت نهایی شد هماهنگی‌های لازم با هیئت اجرایی صورت خواهد گرفت.

امانی همچنین پیرامون واگذاری پردیس متروی تهران پارس گفت: تهاتر املاک یکی از راه‌های تأمین بودجه غیر نقد است که این امر در بودجه سنواتی شهرداری آمده است.

در جلسه امروز شورای شهر تهران همچنین رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص حذف شعارهایی که مبنای انقلاب اسلامی است، گفت: «مرگ بر آمریکا» فقط یک شعار نیست بلکه استراتژی نظام است و مایه تاسف است که رئیس دولت از حذف شعار «مرگ» سخن گفته است.

 مجتبی شاکری با اشاره به اینکه اخیراً ۳موضعگیری مهم در عرصه سیاست رخ داده که هم جنبه حقوق شهروندی دارد و هم به نوعی حق‌الناس است و در عین حال جنبه راهبردی نیز دارد، در ابتدا به موضوع سند ۲۰۳۰ و واکنش رئیس‌جمهور نسبت به انتقادات مطرح شده دربارهٔ این سند اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس‌جمهور به قم، برخی مراجع عظام تقلید تذکرات اعتراضی خود را دربارهٔ محتوای سند ۲۰۳۰ به دولت دادند. رهبر انقلاب نیز که قبلاً نظر خود را در جمع معلمان برای تعهد ۱۵ساله اجرای این سند اعلام کرده بودند که: «امضای بی‌سروصدا…، مطلقاً مجاز نیست؛ از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم؛ آنها باید مراقبت می‌کردند، نباید اجازه می‌دادند این کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا این‌جور اِعمال نفوذ کند.» اما با این حال گویا لجوجانه رئیس‌جمهور اصرار دارد بی هیچ توضیح نظر مقام معظم رهبری را در عملانکار کند.

وی با بیان اینکه تکرار مواضع رئیس‌جمهور در قبال سند ۲۰۳۰ به نوعی نقض حقوق شهروندی است، توضیح داد: در این سند ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف آموزشی فرعی دنبال شده است که به واسطه آن پدیده «شهروند جهانی» می‌خواهد طی فرآیندی با تعاریف مدنظر حاکمیت لیبرال غرب شکل بگیرد و در جریان تحقق این اهداف آموزش‌هایی ارائه می‌شود که از نظر مبانی فرهنگی و دینی ما سمت و سوی درستی ندارد؛ هر چند داوری مقام معظم رهبری در این رابطه کفایت می‌کند و نیاز به توضیحات بیشتر وجود ندارد.

شاکری تصریح کرد: از رئیس‌جمهور می‌خواهم که به دنبال پنهان کردن آموزه‌های غلط این سند نباشد و گزارش ۳۰ کارگروهی را که در رابطه با اجرای سند ۲۰۳۰ تشکیل شده است اعلام کند. این سند در سال ۹۴ امضا و در آذر ۹۵ رونمایی شده و مسئله مربوط به دولت است و ربطی به معلمان و دانش‌آموزان ندارد. خوب است رئیس‌جمهور به جای لعن و نفرین منتقدان دربارهٔ جلوگیری از اجرای این سند که مستقیماً با فرهنگ شهروندان در ارتباط است و از این جهت شورای شهر نیز باید به آن حساسیت داشته باشد، چاره‌جویی کند تا این تلقی پیش نیاید که دولت قصد دارد با وارونه نمایی سند مذکور را به هر شکل ممکن اجرا کند.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بر اساس تعهدات قرارداد ننگین کرسنت، با اعتراض و شکایت ترکیه به نرخ قراداد فروش به این کشور روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز به نرخی که عملاً مجانی حساب می‌شود، از سرمایه ملت خارج و تحویل ترکیه می‌شود، به عنوان یک شهروند ادامه این روند را نقض حقوق شهروندی و مصداق حق‌الناس توصیف کرد و گفت: قوه قضاییه باید بدون مماشات و با درایت و به جای اینکه پرونده‌ها را مسکوت نگهداری کند، آنها را مورد داوری و رسیدگی قرار دهد تا مشخص شود مسببان این هدررفت منابع از سرمایه ملت، چه کسانی هستند و چرا مصون از داوری هستند.
 
وی ادامه داد: برخی سه برابر کردن یارانه نقدی را به زیان مردم می‌دانند و معتقدند در نهایت به گرانی و فشار به مردم منجر می‌شود اما در مقابل خروج تقریباً مفت روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب از منابع گازی کشور به ترکیه را به هیچ می‌انگارند.

شاکری در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر حذف شعار «مرگ»، گفت: این اظهارات قبلاً هم توسط افراد دیگری در کشور بیان شده بود. واقعاً برای من جان‌سوز و جان‌خراش است که از حذف شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر استکبار» و نظایر آن که دستاورد مکتب امام خمینی (ره) است و انقلاب اسلامی بر پایه این مفهوم برگرفته از مبنای قرآنی، شکل گرفته است، سخن به میان می‌آید.
 
وی با بیان اینکه امام راحل آمریکا را شیطان بزرگ نامید و تنفر از آن را مقدس خواند ومقام معظم رهبری آن را ابلیسم مجسم لقب داده است، تأکید کرد: حذف شعار مرگ بر آمریکا، پنهان کردن اصلی‌ترین دشمن ملت ایران و به کژراهه کشیدن شعار استکبارستیزی کشور است و اینکه حذف شعار مرگ گفته شد ولی صدایی به اعتراض بلند نشد، مایه تاسف است.

شاکری یادآور شد: در این رابطه حرف بسیار دارم. امیدوارم همه جانبازان و خانواده شهدا نسبت به این اظهارات رئیس‌جمهور که در راستای از بین بردن استراتژی جمهوری اسلامی است، اعلام موضع کنند.

نظرات بینندگان