arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶

استقبال یک اصلاح‌طلب از ایده «دولت در سایه» سعید جلیلی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت گفت:معمولا در دنیا تشکیل دولت در سایه جنبه مثبت دارد یعنی با هدف کمک به حل مشکلات و معضلات کشور، جناح اقلیت چنین مجموعه ای را شکل می دهد و مسائل و مطالبات عمومی را دنبال می کند تا جناح حاکم به رفع مشکلات و پاسخگویی به مطالبات بپردازد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از نامه نیوز، بخش هایی از این مصاحبه را بخوانید؛
 
آقای جلیلی از حامیان آقای رئیسی دنبال ایده دولت در سایه است در حالیکه این ایده جدیدی نیست و در گذشته چندین مرتبه پیگیری شد اما بعد از چند جلسه نمایشی ادامه پیدا نکرد، آیا به نظر شما امروز می تواند نتیجه دیگری بدهد؟
 
اگر این اتفاق بیفتد من موافق هستم که دولت و مجلس در سایه تشکیل شود. اینها در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته مرسوم است. اقلیت حق دارد ضمن رصد اوضاع جامعه، انسجام خود را حفظ کند. علاقه مندم واقعا آنها اجرایی شدن ایده دولت در سایه را دنبال و این مجموعه را راه اندازی کنند چون به پویایی و تعالی مملکت و نظام کمک خواهد کرد.
 
لازمه تشکیل دولت در سایه وجود احزاب در عرصه سیاسی کشور است، آیا «دولت در سایه» در نبود احزاب فراگیر نیز می تواند ایده موفقی از کار در بیاید؟
 
بالاخره باید روی این کار شود. آنها باید در قالب حزب پاسخگو و تابلودار برنامه خود را پیگیری کنند. دیگر دوره آنکه اشخاص بخواهند در عرصه سیاست باشند و بهره های سیاست را ببرند اما به کسی پاسخ ندهند تمام شده است. شخصیت های سیاسی باید در قالب تشکل های رسمی و تابلودار وارد شوند تا جامعه نیز تکلیف خود را با آنها بداند. هم اکنون شخصیت ها در قالب جبهه کار سیاسی انجام می شود این اشکال است و باید رفع شود. دیگر وقت آن شده که نظام انتخاباتی ما کاملا به سمت نظام حزبی برود و این دو نظام همپوشانی و یکدیگر را کامل کنند. من معتقدم اگر دوستان اصولگرا در قالب جبهه مردمی ایده دولت در سایه را دنبال کنند باز گامی به جلو است تا احزاب سراسری و فراگیر و قدرتمند شکل بگیرند.
 
به نظر شما دولت در سایه ای که آقای جلیلی دنبال آن است در جهت مثبتش کارکرد خواهد داشت یا بیشتر به ابزاری برای مانع تراشی و تخریب دولت مستقر تبدیل می شود؟
 
اینکه چه کارکردی پیدا کند گذر زمان نشان می دهد. معمولا در دنیا تشکیل دولت در سایه جنبه مثبت دارد یعنی با هدف کمک به حل مشکلات و معضلات کشور، جناح اقلیت چنین مجموعه ای را شکل می دهد و مسائل و مطالبات عمومی را دنبال می کند تا جناح حاکم به رفع مشکلات و پاسخگویی به مطالبات بپردازد.
نظرات بینندگان