arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶

مطهری: برخی فراکسیون‌های سه‌گانه به تعهدات خود عمل نکردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نتیجه انتخابات هیأت رئیسه مجلس گفت: برخی فراکسیون‌های سه‌گانه به تعهدات خود عمل نکرده و باعث تغییرات در نتیجه انتخابات نسبت به فهرست مورد توافق شدند.

به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت، علی مطهری در حاشیه نشست علنی امروز (چهارشنبه، 10 خردادماه) مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان به صورت کامل به فهرست توافق شده ازسوی 3 فراکسیون اصلی مجلس رأی ندادند، گفت: تغییرات زیادی در ترکیب هیأت رئیسه نسبت به لیست توافق شده فراکسیون ها صورت گرفت که نشان می دهد برخی فراکسیون ها رفتار فراکسیونی نداشتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه برخی از فراکسیون های سه گانه رفتار و تعهد فراکسیونی نداشته و به توافق عمل نکردند، عنوان کرد: البته این اتفاق تا حدودی طبیعی است چرا که نمایندگان همواره تا حدی به توافق فراکسیون ها عمل کرده و نظر خود را نیز لحاظ می کنند از این رو در تمام دوره های انتخابات هیأت رئیسه این اتفاق می افتد و غیرطبیعی نیست.

علت توافق فراکسیون امید و ولایی خروج از بن بست و کاهش اختلافات در جلسات رأی اعتماد به وزرا بود

وی در ادامه در خصوص موافقت فراکسیون امید برای ارائه لیست مشترک با فراکسیون ولایی اظهار داشت: قصد داشتیم بن بست بشکند و تا جایی که امکان دارد انتخابات هیأت رئیسه مجلس با توافق انجام شود تا این اقدام مقدمه ای برای رأی اعتماد به وزرا شده و فراکسیون ها اختلاف کمتری با هم داشته باشند که از این طریق همکاری بهتری با دولت صورت گیرد.

مطهری ارائه لیست مشترک با فراکسیون ولایی برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس را مقدمه ای برای ایجاد همکاری مجلس با دولت برای رأی اعتماد به وزرا دانست و افزود: فراکسیون ولایی روی نایب رئیسی تأکید داشت از این رو علیرغم اینکه قرار گرفتن 2 نفر از این فراکسیون به ضرر شخص من تمام می شد، اما پیشنهاد دادیم که نایب رئیس معرفی کنند تا رقابت در این حوزه باشد اما برای معرفی رئیس و 9 نفر دیگر توافق صورت گیرد.

هماهنگی 60 درصدی میان سه فراکسیون سیاسی مجلس مقدمه خوبی برای برگزاری جلسات رأی اعتماد بود

این نماینده مردم در مجلس دهم نحوه انتخاب نمایندگان را عهدشکنی ندانست و ادامه داد: نمایندگان تا حدی فراکسیونی رأی می دهند و تا حدی هم نظر شخصی را اعمال می کنند لذا همین میزان توافق و هماهنگی میان سه فراکسیون که حدود 60 درصد بود، مقدمه خوبی برای برگزاری جلسات رأی اعتماد به وزراست که هماهنگی های بیشتری انجام شود.

تصمیم فراکسیون‌ها صرفا رقابت میان کاندیداهای نواب رئیسی بود

وی در پاسخ به این سوال که چرا فراکسیون ها روی تک گزینه دکتر لاریجانی به عنوان رئیس مجلس موافقت کردند، گفت: صرفا قرار فراکسیون ها بر این بود که برای نواب رئیس کاندیداهای مختلف معرفی شود اما در خصوص اعضای دیگر، لیست مشترک داده شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص عدم انتخاب نماینده اهل سنت و خانم برای حضور در هیأت رئیسه علیرغم توافق های صورت گرفته، خاطرنشان ساخت: این قضیه دلیل خاصی نداشت و نظر نمایندگان بر این بود و علیرغم اینکه یک خانم و یک نماینده اهل سنت از فراکسیون امید و یک نماینده اهل سنت دیگر از فراکسیون مستقلین برای حضور در لیست رأی آوردند اما این افراد نتوانستند نظر اکثریت صحن علنی را به خود اختصاص دهند./
نظرات بینندگان