arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۸ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

اعلام سرطان‌زا بودن آلدئید موجود در شامپوها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دانشمندان دانشگاه کمبریج دریافته‌اند گروهی از مواد شیمیایی موجود در شامپوها، مشروبات الکلی و اگزوز خودروها می‌توانند سرطان‌زا باشند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا،این مواد شیمیایی موسوم به "آلدئیدها" در مقادیر بسیار کوچک در بدن تولید می‌شوند اما می‌توان آنها را در همه‌ جای محیط یافت.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آلدئیدها ممکن است توانایی بدن در تثبیت دی‌.ان‌.ای را کاهش داده و موجب ابتلا به سرطان شود.

دانشمندان در این تحقیق از سلول‌های انسانی استفاده کردند که به لحاظ ژنتیکی مهندسی شده بودند. آن‌ها از سلول‌های مهندسی شده برای بررسی این موضوع استفاده کردند که آیا آلدئیدهای موجود در هوای آلوده و منابع دیگر موجب بروز سرطان می‌شوند یا خیر.

محققان دریافتند این مواد شیمیایی می‌توانند ساز و کارهای دفاعی بدن را بشکنند؛ این ساز و کارها شامل سلول‌های سالمی‌اند که هنگام تقسیم، به ترمیم آسیب وارده به دی‌ان‌ای کمک می‌کنند.

بدن دارای دو نسخه از ژن BRCA2 است و این ژن، پروتئینی تولید می‌کند که به ترمیم دی‌ان‌ای آسیب‌دیده کمک می‌کند. چنانچه این آسیب ترمیم نشود، می‌تواند موجب سرطان شود.

بر اساس یافته‌های جدید، آلدئیدها موجب کاهش این پروتئین در سلول‌ها می‌شوند و این موضوع به نوبه خود سلول‌ها را تضعیف می‌کند.

افرادی که ژن BRCA2 در آن‌ها مشکل دارد، در معرض ابتلا به سرطان‌های پستان، تخمدان، پروستات و لوزالمعده هستند.

دانشمندان دانشگاه کمبریج این دستاورد علمی را مهم توصیف کردند اما به گفته آن‌ها،‌ هنوز تا کارکردهای فوری برای عموم فاصله دارد.

جزئیات این مطالعه در journal Cell منتشر شد.
نظرات بینندگان