arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۲۷۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

جوابیه شرکت بورس به یک گزارش و توضیحات «انتخاب» / آقایان! این دولت، دولت شفاف سازی است نه آمارسازی

شرکت بورس اوراق بهادار تهران با ارسال جوابیه ای در مورد یکی از گزارش های «انتخاب» در خصوص "دستکاری های گسترده در شاخص کل بورس"، شبهه مطرح شده در مطلب فوق را مسکوت گذاشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت بورس اوراق بهادار تهران با ارسال جوابیه ای در مورد یکی از گزارش های «انتخاب» در خصوص "دستکاری های گسترده در شاخص کل بورس"، شبهه مطرح شده در مطلب فوق را مسکوت گذاشت.

جوابیه شرکت بورس اوراق بهادار تهران، بدون اشاره به اصل حرف گزارش منتشرشده در سایت، صرفا بر دو موضوع تاکید کرده است؛ یکی "سوگیری یا ناآگاهی" تنظیم کنندگان گزارش و دیگری، مروری بر وظایف بورس. 

در این خصوص، نکات زیر قابل ذکر است:

1. جوابیه شرکت بورس تهران، با ادبیاتی عجیب به صورت کاملا غیرکارشناسی نوشته شده است. اینکه به جای پاسخ دادن به شبهه مطرح شده، تعاریف ساده و بدیهی از وظایف بورس ارائه شود، کمکی به رفع شبهه نمی کند. واضح است که گزارش سایت انتخاب، اتفاقا روی "وظایف بورس" حساسیت نشان داده است. طبیعی است چنین ادعای مضحکی که "شاخص سازی در زمره وظایف بورس است!" توسط کسانی که حتی اطلاع زیادی از وظایف بورس ندارند هم مطرح نمی شود اما جوابیه شرکت بورس تهران طوری تنظیم شده که گویا گزارش سایت انتخاب چنین ادعایی را مطرح کرده! اتفاقا بحث بر سر همان "وظایف بورس" است و سوال مطرح شده نیز آن است که چرا شاخص کل بورس دستکاری شده به نظر می رسد؟ سوالی که از سوی شرکت بورس تهران بی پاسخ مانده است.

2. گزارش منتشرشده در انتخاب، به معنای نفی زحمات شرکت بورس و اوراق بهادار تهران نیست. به عکس، حساسیت وظیفه این شرکت به ویژه در شرایطی که عملکرد اقتصادی دولت زیر ذره بین مردم و نیز سرمایه گذاران خارجی قرار دارد، کاملا قابل درک و از این منظر در مواردی، عملکرد بورس قابل تقدیر است.

3. نقد مطرح شده در سایت انتخاب، از سوی یک رسانه حامی دولت تدبیر و امید مطرح شده که نه می توان آن را با گزارش های زنجیره وار و تخریبی برخی رسانه های مخالف دولت که هدفی جز سنگ اندازی ندارند مقایسه کرد و نه در زمره مدح گویی هایی کورکورانه قرار می گیرد. هدف از چنین نقدهایی کمک به بخش های مختلف دولت برای اصلاح نقایص موجود و در نتیجه بهبود خروج  آنهاست.

4. بی تردید مدیرعامل محترم شرکت بورس و اوراق بهادار تهران که سابقه همکاری با دولت سابق را نیز داشته است، به خوبی بر این واقعیت اشراف یافته اند که شیوه کار دولت تدبیر و امید با دولت سابق به کلی متفاوت است. دولت تدبیر و امید به ویژه در حوزه اقتصاد مبنای عمل خود را "شفاف سازی" قرار داده است. وزیر محترم اقتصاد یکی از اولویت های این وزارتخانه را شفاف کردن بدهی های دولت و اعلام رقم دقیق عنوان کرده بودند. از این منظر، شفاف سازی فعالیت های بورس به گونه ای که شبهه ای برای موافق و مخالف ایجاد نشود، انتظاری طبیعی و در راستای سیاست های دولت است. طبیعی است که سیاست های اقتصادی دولت سابق 4 سال است که به تاریخ پیوسته و در این دولت جایی برای آمارسازی، شاخص سازی و ارائه اعداد و ارقام نادرست برای دلخوشی مدیران بالادستی و نیز موج سواری و پوپولیسم وجود ندارد.

5. بر خلاف آنچه حتی برخی دلسوزان دولت تصور می کنند، بیان واقعیت ها در بورس حتی اگر نشان دهنده پسروی بورس در برخی مقاطع باشد در درازمدت به سود جامعه اقتصادی کشور است. پوشاندن ضعف ها زیر آمارهای نادرست باعث می شود ضرر و زیان های یک سیستم اقتصادی دیده نشود و به تبع آن تلاشی هم برای جبران آن صورت نخواهد گرفت. بورس دماسنج اقتصادی کشور است و باید اثرات تصمیم ها و اتفاقات بزرگ کشور در آن با شفافیت بازتاب داده شود تا هم تصمیمات درست اخذ شود هم اعتماد بیش از پیش سرمایه گذاران را جلب کند.
6. به نظر می رسد
 تعریف شاخص کل بورس در حال حاضر دارای مشکلاتی است که ممکن است عدد خوبی برای محاسبه برآیند کلی معاملات بورس نباشد. با تعریف فعلی، قیمت پایانی شرکت هایی با سرمایه بالاتر در تعیین عدد شاخص کل تاثیر بسیار زیادی دارند. مثلا در یکی از همین روزهای اخیر، در حالی که حدود 80 سهام شرکت ها در قیمت های منفی معامله می شدند مثبت شدن قیمت پایانی چندین نماد تاثیرگذار، ناگهان شاخص کل بورس را هم مثبت کرد. از این منظر، تغییر فرمول محاسبه شاخص کل، پس از بررسی های کارشناسانه امری ضروری به نظر می رسد. هرچند اگر با همین تعریف فعلی هم مسئولین بورس راه دستکاری را مسدود کنند، بی تردید نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

متن جوابیه شرکت بورس و اوراق بهادار تهران به شرح زیر است:

ریاست محترم سایت خبری انتخاب
با سلام و احترام،

با توجه به انتشار مطلبی با کد خبر 349142 در تاریخ 21 خرداد ماه 1396 در سایت انتخاب در خصوص شاخص که با سو گیری یا ناآگاهی تهیه و منتشر شده است، لذا مقتضی است بر اساس قانون مطبوعات جوابیه پیوست در اسرع وقت اطلاع رسانی شود.

کلیه معاملات در بورس بر اساس مقررات مربوطه انجام می شود و بورس اوراق بهادار تهران بر اساس این مقررات در بازار سرمایه بر انجام معاملات نظارت می کند.

قیمت سهام در بازار بر اساس عرضه و تقاضای کلیه فعالین تعیین می شود و شاخص بورس و تغییرات آن  متاثر از معاملات فی ما بین کلیه سرمایه گذاران است. این معاملات در چارچوب مقررات و دامنه مجاز نوسان قیمت صورت می¬پذیرد.

فلذا دستکاری شاخص توسط بورس اوراق بهادار تهران که در هیچ کجای مقررات و اساسنامه شرکت جز وظایف بورس نیست، و در هیچ کجای دنیا هم تغییرات شاخص جز عملکرد بورس به حساب نمی آید، شایبه ای بیش نیست.

با سپاس
حمید روح بخش

نظرات بینندگان