arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

خطر زوال عقل در صورت افت ناگهانی فشار خون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
میانسالانی که به علت افت فشار موقت در هنگام برخاستن دچار سرگیجه می‌شوند، با خطر زوال عقل در دو دهه بعدی زندگی‌شان روبه‌رو هستند.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، نتایج جدیدترین تحقیقات نشان داده است، بین سرگیجه ناشی از افت فشار در دوران میانسالی و خطر زوال عقل در دوران کهنسالی ارتباط مستقیم وجود دارد.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده، میانسالانی که به علت افت فشار موقت در هنگام برخاستن دچار سرگیجه می‌شوند، با خطر زوال عقل در دو دهه بعدی زندگی‌شان روبه رو هستند.

به گفته محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، تکرار دفعات فشار خون پایین ناگهانی می‌تواند به دلیل کاهش جریان خون به مغز صدمات بلندمدتی به‌جا گذارد.

پژوهشگران برای دستیابی به نتایج دقیق‌تر، حدود 12 هزار نفر را که در میانگین سنی 54 بودند، 20 سال تحت نظر قرار دادند و در این مدت مشخص شد، افرادی که در طول این 20 سال با افت فشار ناگهانی مواجه بودند، 40 درصد بیش از دیگران مستعد زوال عقل هستند و همه این‌ها در اثر کاهش جریان خون به مغز در پی افت فشار خون است که صدمات زیادی به مغز وارد می‌کند.

تحقیقات همچنین نشان داد، این افراد 15 درصد در معرض ریسک بالای زوال شناختی قرار دارند.

آندرا رولینگز، سرپرست تیم تحقیق در گروه اپیدمیولوژی در دانشکده بلومبرگ می‌گوید: «تحقیقات برای درک این مسئله که آیا فشار خون پایین خود نشانه یک بیماری مهم دیگری است یا اینکه افت ناگهانی فشار خون به تنهایی موجب بروز زوال عقل می‌شود، ادامه دارد و نتیجه بررسی‌ها در مجله پزشکی منتشر می‌شود».
نظرات بینندگان