arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۳۹۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

جوابیه شرکت بورس در مورد یک خبر

بورس تهران سال‌هاست كه جهت كمك به شفاف‌تر شدن فضاي بازار براي سرمايه‌گذاران، افزون بر ارقام شاخص كل، روزانه بيش از 10 نوع شاخص عملكرد ديگر بالاخص شاخص هم وزن را در بازار اوراق بهادار محاسبه و منتشر مي‌كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مديرمسوول محترم سايت خبری انتخاب
 
با سلام و احترام

با توجه به انتشار جوابیه ای با کد خبر 349271 در تاریخ 22/3/96 در سایت خبری انتخاب در خصوص آمار سازی، مقتضی است بر اساس مفاد قانون مطبوعات جوابیه پیوست در اسرع وقت اطلاع رسانی شود.

برخلاف ذهنيت نگارنده خبر در سايت انتخاب، شاخص‌هاي گوناگوني كه همه روزه در بورس تهران محاسبه و اعلام مي‌شوند، نمايانگر عملكرد سرمايه‌گذاران، سهامداران و بازيگران بازارسهام هستند، نه شاخص سنجش عملكرد مديران اجرايي بورس تهران. همان گونه که طبق فرمول‌هاي محاسباتي در همه بازارهاي سرمايه جهان، شاخص‌ها معياري براي سنجش عملكرد كل بازار در دوره‌هاي گوناگون به حساب مي‌آيند و به طور طبيعي تحت تاثير عوامل برون‌زا و درون‌زا و هم‌چنين بروز ريسك‌هاي سيستماتيك و غيرسيستماتيك نوسان مي كنند.

بورس تهران سال‌هاست كه جهت كمك به شفاف‌تر شدن فضاي بازار براي سرمايه‌گذاران، افزون بر ارقام شاخص كل، روزانه بيش از 10 نوع شاخص عملكرد ديگر بالاخص شاخص هم وزن را در بازار اوراق بهادار محاسبه و منتشر مي‌كند. علاوه براين، آمار مولفه‌هاي اثرگذار و بعضا مهم‌تري نظير حجم و ارزش معاملات و ارزش بازار  هم به صورت لحظه‌اي در بازار اوراق بهادار منتشر و منعكس مي‌شود. تعدد آمارهاي منتشر شده و به روز بودن آنها در کشور ما به جرات می توان گفت با هیچ جایی قابل مقایسه نیست.

از طرف ديگر براساس قوانين و عرف موجود در همه بازارهاي سرمايه جهان، بورس‌ها، نهادهايي خصوصي و مجري و تسهيل كننده معاملات سهام و تامین کننده نیازهای مالی شرکت ها هستند نه بيشتر. شايد بهتر باشد كه متذكر شويم؛ در بازارسرمايه ايران هم، از آذرماه سال 1384 به اين سو، يعني درست از زمان تصويب قانون بازار اوراق بهادار در مجلس شوراي اسلامي، نهادهاي ناظر و مجري در بازار سرمايه ايران از يكديگر تفكيك شدند و شركت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان يك نهاد خصوصي و از طريق سهامداران بخش خصوصي حوزه‌هاي خدماتي و اجرايي بازار اوراق بهادار را برعهده گرفته است. در حال حاضر در تركيب سهامداران بورس اوراق بهادار تهران، عمدتا نهادهاي تخصصی بخش خصوصي حضور دارند و اساسا طبق قوانين جاري و مصوب مجلس، دولت‌ها در اداره بازارسهام كمترين نقش را دارند. بنابراين تصور اين موضوع كه بورس يك نهاد زير مجموعه دولت است، با واقعيت‌هاي موجود در قوانين جاري كشور همخواني ندارد.  

از سوي ديگر همان طور كه اشاره شد طبق قانون بازار اوراق بهادار در 12 سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان يك نهاد عمومي غير دولتي، وظيفه نظارت بر بازارسرمايه را با اقتدار برعهده گرفته و در همين دوره كوتاه توانسته است دستاوردهاي بزرگي را در حوزه ارتقا شفافيت و سلامت بازار سرمايه كسب كند، بنابراين اگر در مورد ادعاي  دستكاري شاخص، دليل يا مستندي وجود دارد قطعا بهتر است به سرعت آن‌ها را در اختيار نهاد ناظر بازارسرمايه براي بررسي قرار گیرد تا رسيدگي شود، بورس تهران هم چنان‌كه همواره در عمل نشان داده قطعا از شفاف‌تر شدن فضاي بازاراوراق‌بهادار استقبال خواهد كرد.

در پايان صميمانه از توجه آن رسانه به حوزه بازارسرمايه تشكر مي‌كنيم و انتظار داریم که در این حوزه تخصصی به منظور جلوگیری از ایجاد شائبه و تشویش اذهان عمومی و کاهش اعتماد به بازار سرمایه که یک نهاد ملی است به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای با آن برخورد شود. ضمنا این شرکت آمادگی دارد که هرگونه سوال و ابهامی که آن سایت خبری محترم در خصوص عملکرد بورس تهران دارد پاسخ بدهد.
نظرات بینندگان