arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

فصلی نو در شفاف سازی شرکت ها در بورس / ادامه ی ریزش شاخص کل بورس

در پایان معاملات سه شنبه 23 خرداد ماه 1396 ، شاخص کل بورس 137 واحد کاهش داشت و به رقم 79426 واحد رسید. در این راستا، نمادهای خپارس با 10 واحد ، بترانس با 6 واحد ، ولساپا با 4 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و شبندر با 19 واحد ، همراه با 17 واحد ، کگل با 15 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 202 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ مهدی نوروزی :در پایان معاملات سه شنبه 23 خرداد ماه  1396 ، شاخص کل بورس 137 واحد کاهش داشت و به رقم 79426 واحد رسید. در این راستا، نمادهای خپارس با 10 واحد ، بترانس با 6 واحد ، ولساپا با 4 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و شبندر با 19 واحد ، همراه با 17 واحد ، کگل با 15 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 202 میلیارد تومان رسید.
 
در بازار فرابورس شاخص کل ( آیفکس ) 1 واحد کاهش یافت و به رقم 896 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 167 میلیارد تومان رسید .
 
بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای پکرمان ( گروه صنعتی بارز ) با رقم تقریبی 8 میلیارد و 500 میلیون تومان ، بترانس ( ایران ترانسفو ) با رقم تقریبی 6 میلیارد تومان ، ثاژن ( سخت آژند ) با رقم تقریبی 5 میلیارد تومان ، ذوب ( ذوب آهن اصفهان ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 700 میلیون تومان ، فولای ( صنایع فولاد آلیاژی یزد )  بارقم تقریبی 3 میلیارد و 100 میلیون تومان  ، ثعمرا ( توسعه و عمران شاهد ) با رقم تقریبی 3 میلیارد تومان است .
 
در بازار چه خبر بود ؟
 
بعد از افت 306 واحدی شاخص کل بورس در روز گذشته ، انتقادات بسیاری در خصوص بازگشایی نمادها به صورت دسته جمعی در مچینگ قیمت در حجم های کمتر از حجم مبناهای تعریف شده  مطرح است  که از این نمونه می توان به نمادهای حفاری ( حفاری شمال ) ، پکرمان ( گروه صنعتی بارز ) ، فاسمین ( کالسیمین )  اشاره کرد .
 
در خصوص بازگشایی نماد معاملاتی پکرمان ( گروه صنعتی بارز ) ذکر این نکته جالب است که سهام این شرکت تنها با حجم معاملات اندک 14000 برگه سهم در حدود قیمت 5 درصدی مثبت بازگشایی شد و در معاملات امروز بارها در قیمت 3296 ريال صف فروش سنگینی را تجربه کرد .
 
اگرچه بازگشایی نمادها از خواسته های مهم اهالی بازار سرمایه است اما چنین بازگشایی هایی آن هم در چنین روز منفی از بازار که با افت شدید برخی از این نمادها همراه شد ، به دور از انتظار بود.
 
با اینحال در ابتدای معاملات امروز بازار سرمایه انتشار شفاف سازی هایی در خصوص افت قیمت برخی از نمادها در سامانه کدال جالب توجه است .
 
در رویه های گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار معمولا شفاف سازی ها ، زمانی توسط سازمان بورس از شرکت ها خواسته می شد ، که قیمت سهام این شرکت ها به شکل چشمگیری افزایش می یافت .
 
در شفاف سازی هایی که امروز در سامانه کدال منتشر شده است ، شرکت مس شهید باهنر با نماد فباهنر در خصوص کاهش قیمت سهام این شرکت در بورس در روزهای گذشته توضیحاتی ارائه کرد که چنین شفاف سازی موجب شد قیمت سهام این شرکت افزایش یابد و نهایتا در قیمت 3190 ريال صف خرید شود.
 
همچنین در شفاف سازی بعدی از این دست ، شرکت کاشی پارس با نماد کپارس عنوان داشته است که در خصوص نوسانات و تغییرات قیمتی سهام این شرکت هیچ گونه تغییر یا کاهشی در سود اعلامی پیش بینی شده سال 96 توسط این شرکت صورت نپذیرفته است .
 
لذا سهام شرکت کاشی پارس که در روزهای گذشته با افت قیمت در بازار مواجه شده بود با انتشار همین شفاف سازی در ساعاتی از بازار با کم شدن هیجانات فروش در این سهم در قیمت های مثبت نیز معامله شد .
 
گرچه در انتهای معاملات ، کپارس به سمت قیمت های منفی پیش رفت اما انجام چنین اقداماتی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار  و تلاش در کامل کردن پروسه شفاف سازی ها از سوی این نهاد  حتی زمانی که قیمت سهام شرکت ها افت بالایی را تجربه می کنند ، نشان می دهد که سازمان بورس و اوراق بهادار گام های مثبت جدیدی را در راستای صیانت از حقوق سهامداران خرد آغاز کرده است .
 
در ادامه بازار ، نماد معاملاتی فولای ( صنایع فولاد آلیاژی ایران ) که در قیمت 2668 ريال صف فروش داشت با تقاضای قیمت در این نماد ، ضمن جمع آوری صف فروش این سهم تا قیمت های مثبت نیز پیش رفت .
 
نماد ذوب ( ذوب آهن اصفهان ) با تقاضای قیمت همراه شد و بعد از حجم معاملات بیش از 52 میلیون برگه سهمی در قیمت 727 ريال صف خرید شد.
 
همچنین نماد معاملاتی ثعمرا ( توسعه و عمران شاهد ) با حجم معاملات بیش از 16 میلیون برگه سهم در قیمت 1932 ريال صف خرید پرحجمی را تشکیل داد.
 
در معاملات روز گذشته ثعمرا تعداد 12 میلیون 900 هزار برگه سهم در قیمت 1800 ريال ( قیمت های منفی ) از کد شرکت سرمایه گذاری شاهد  به کد یک یا چند شخص حقیقی  انتقال یافت .
 
از اینرو از مسئولان بورسی انتظار می رود در راستای وظایف قانونی خود و جلوگیری از سوداگری های احتمالی در بازار سرمایه ، شفاف سازی های لازم را در این خصوص نیز انجام دهند .
 
نمادهای معاملاتی قشیرح ( حق تقدم قند شیروان قوچان و بجنورد ) در قیمت 995 ريال ، سخزر ( سیمان خزر ) در قیمت 4576 ريال ، ختراک ( ریخته گری تراکتورسازی ایران ) در قیمت 3592 ، سبجنو ( سیمان بجنورد ) در قیمت 6692 ريال ، کسرام ( پارس سرام ) در قیمت 3556 ريال ، حتاید ( تاید واتر ایران ) در قیمت 3967 ريال صف فروش داشتند .
 
نمادهای معاملاتی شپلی ( پلی اکریل )  ، بنیرو ( نیرو ترانس ) ، ثاباد ( توریستی و رفاهی آبادگران ایران ) و چکارن (کارتن ایران ) از جمله نمادهایی بودند که  با صف خرید به معاملات امروز خود پایان دادند .
 
در پایان معاملات امروز نمادهای خاذین ، خودرو ، رتکو ، غنوش ، شاراک ، وتوصا ، صایتل ، ولبهمن ، غدیس ، کاسپین ، پخش به تابلوی معاملات بازگشتند و در مقابل  شركتهاي گروه صنعتي بوتان(لبوتان) ،كارت اعتباري ايران كيش (ركيش) جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي، شركت بين المللي محصولات پارس(شپارس) جهت برگزاري جلسه هيات مديره به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه،  حق تقدم شركت سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات (ومعادنح) با توجه به پايان مهلت پذيره نويسی ،  بانك حكمت ايرانيان (حكمت ) ، شرکت گسترش صنايع انرژي آذرآب (فنرژی) جهت برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق العاده صاحبان سهام ،اوراق مشاركت شركت هلدينگ توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه  به منظور پرداخت سود علي الحساب ماهانه اوراق ،  اوراق مشاركت شركت ليزينگ رايان سايپا ، اوراق مشاركت شهرداري شيراز و مشهد به منظور پرداخت سود علي الحساب سه ماهه اوراق متوقف شدند .
نظرات بینندگان