arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

«پلاسكو» انگليسی سوخت اما فرو نريخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بعد ازحدود ١٠ ساعت تلاش، بالاخره آتش‌نشانان لندنی موفق شدند برج ٢٤ طبقه مسکونی گرنفل را که در آتش می‌سوخت، خاموش کنند. آتش‌نشانان بعد از ساعت‌ها تلاش موفق شدند آتش برج گرنفل را مهار کنند. این در حالی است که براساس آمار پلیس، ٧٤ نفر زخمی شدند و شش نفر کشته، اما حال ٢٠ نفر وخیم اعلام شده ‌است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از شرق، با مهار آتش‌سوزی، کار بررسی برای مشخص‌شدن علت دقیق حادثه آغاز شده است. این آتش‌سوزی ساعت ١:٣٠ بامداد به وقت محلی اتفاق افتاده‌ و به ساکنان گفته ‌شده‌ است که در آپارتمان‌های خود بمانند. هرچند از تعداد کشته‌های این حادثه آمار دقیقی در دست نیست، اما گفته می‌شود برخی از ساکنان خود را از طبقات به پایین پرت کرده‌اند.
 
شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی به نقل از شاهدان اعلام کرده‌ است: ساختمان برج مسکونی «گرن فل» لندن که آتش‌سوزی در آن در ساعات اولیه (چهارشنبه) رخ داد و بيم فرو ريختن آن وجود داشت.
 
اورژانس لندن نیز اعلام کرده‌ بیش از ۵۰ نفر به دلیل مجروحیت ناشی از این آتش‌سوزی مهیب در بیمارستان‌ها تحت درمان قرار گرفته‌اند. گفته شده که این حادثه تعدادی کشته نیز داشته است. خبرنگار راشاتودی که در محل حادثه حضور دارد نیز در گزارشی اعلام کرد: گفته شده این آتش‌سوزی از طبقه چهارم این برج مسکونی به بخش‌های دیگر گسترش پیدا کرده‌ است.
 
همچنین در گزارش‌ها آمده که علت آتش‌سوزی در این برج ۲۴ طبقه که پیش‌تر در خبرها ۲۷ طبقه اعلام شده بود، اتصال برق بوده‌ است. خبرنگار این شبکه خبری افزود: همچنین بیم آن می‌رود که افرادی هنوز در داخل این ساختمان مشتعل باشند. مأموران آتش‌نشانی با بیش از ۴۰ دستگاه خودرو اطفای حریق از پایگاه‌های مختلف شهر برای کمک به ساکنان و فرونشاندن آتش به محل اعزام شده‌اند.
 
بعضی از شاهدان عینی از شنیدن فریاد کمک‌خواهی از داخل ساختمان خبر داده و گفته‌اند که افرادی را در برابر پنجره‌ها دیده‌اند. یک شاهد عینی از کشته‌شدن کسانی در طبقات فوقانی ساختمان سخن گفته است. درحال‌حاضر، قطعات مشتعل و خاکستر از بدنه ساختمان به اطراف پراکنده می‌شود. اکثر طبقات ساختمان دستخوش آتش‌سوزی شده و این نگرانی وجود داشت که ممکن است کل این برج مسکونی به‌زودی فروبریزد. شهردار لندن نیز دراین‌باره اظهار کرده‌ که پس از وقوع این آتش‌سوزی مرگ‌بار پرسش‌هایی به وجود آمده و باید پاسخ داده شود.
 
صادق‌خان، شهردار لندن گفته‌ است: در مورد آتش‌سوزی در این برج مسکونی که ديروز اتفاق افتاد و چندین کشته برجا گذاشته باید به پرسش‌هایی پاسخ داده شود. برخی از ساکنان این ساختمان اظهار کرده‌اند که در زمان وقوع آتش‌سوزی به آنان توصیه شده از آپارتمان‌های خود خارج نشوند، درحالی‌که پیش از این در مورد خطر وقوع آتش‌سوزی مهیب در آن برج هشدار داده شده بود.
 
شهردار لندن افزود: در سراسر شهر لندن تعداد بسیاری برج مسکونی وجود دارد و آنچه نمی‌توان تصور کرد موقعیتی است که ایمنی مردم به دلیل توصیه‌های نابجایی که دریافت کرده‌اند یا عدم رعایت استانداردهای ایمنی در معرض خطر قرار بگیرد. به گزارش بی‌بی‌سی، صادق‌خان پیش‌تر این آتش‌سوزی را «حادثه بزرگ» اعلام کرده و از تجهیز امکانات شهری برای مقابله با آن خبر داده بود. گفته می‌شود از زمان آغاز این حادثه بیش از ٤٠٠ آتش‌نشان به محل اعزام شده‌اند همچنین ٥٠ مهندس آتش‌نشانی نیز در محل حضور دارند.
 
اما گرفتارشدن در آتش‌سوزی تنها چیزی نیست که ساکنان این آسمان‌خراش جهنمی را تهدید می‌کند؛ در در هنگام اتفاي حريق احتمال ریزش این برج به صورت کامل وجود داشت و این در حالی بود که گفته ‌شد هنوز افرادی در این ساختمان حضور دارند. دليل احتمالی که کارشناسان برای این آتش‌سوزی اعلام کرده‌اند نقص در سیستم برقی ساختمان است، اما اعلام شده هنوز نمی‌توان نظر قطعی در این خصوص داد و ابتدا باید آتش‌سوزی به طور کامل مهار شود تا کارشناسان بتوانند اقدامات لازم برای مشخص‌شدن علت حادثه را انجام دهند.
 
گفته شده پیش از این نیز مردم شکایاتی در این خصوص مطرح کرده‌ بودند و اعلام شده ‌بود ممکن است حادثه‌ای ناگوار این برج را تهدید کند. این برج ٢٥ساله یک‌بار نیز مورد رسیدگی فنی قرار گرفت، اما ساکنان همچنان از سیستم ایمنی آن راضی نبودند. براساس آخرین اخبار منتشرشده، پلیس لندن تاکنون مرگ شش نفر را تأیید کرده است. همچنین احتمال افزایش تلفات حادثه وجود دارد. آتش‌نشان‌ها در حال جست‌وجو در طبقات برج هستند. صادق‌خان، شهردار لندن، افزود: تاکنون تمرکز بر عملیات امداد و جست‌وجو بوده است.
 
همچنین برای ساکنان این برج مسکونی و ساختمان‌های اطراف سرپناه‌هایی در نظر گرفته شده‌ است. گفته می‌شود این برج سال گذشته با ١٠ میلیون پوند هزینه بازسازی شده‌ است اما در همان زمان ساکنان برج درباره نقص سیستم ایمنی آن شکایت کردند. بسیاری آتش‌سوزی در برج گرنفل را با آتش‌سوزی ساختمان پلاسکوی تهران مقایسه کردند. دی ماه سال گذشته نیز برج ١٧ طبقه پلاسکوی تهران بر اثر یک حادثه دچار آتش‌سوزی شد اما در همان دقایق اولیه بود که ساختمان پلاسکو که ٥٤ سال پیش در تهران ساخته شده و نماد تهران مدرن بود فروریخت و ١٨ آتش‌نشان و تعدادی از کسبه پلاسکو جان خود را از دست دادند.
 
هرچند در آن حادثه شهردار تهران ساعاتی بعد در محل حاضر شد اما به دلیل طولانی‌شدن عملیات و استفاده‌نکردن از متخصصان انتقادات زیادی به او وارد شد.با وجود این قالیباف از عملکرد خود دفاع کرد اما عدم توجه به ایمنی این ساختمان و فرمانده بی‌تجربه‌ای که در رأس عملیات بود، از جمله انتقاداتی بود که به قالیباف وارد شد. صادق‌خان شهردار لندن نیز مانند شهردار تهران از همان لحظات اولیه سعی کرد مدیریت بحران را برعهده بگیرد.
 
اما یک تفاوت در این وضعیت وجود داشت آن هم نحوه اطلاع‌رسانی بود. صادق‌خان در توییت‌هایی که در حساب‌کاربری‌اش می‌نوشت مرتب به اشکالات موجود اشاره می‌کرد و به شهروندان این امیدواری را می‌داد که باید مقصر نگه‌داشتن مردم درخانه‌ها و مشکلات دیگر مشخص شود و پاسخ‌گوی اعمال خود باشد. اما بعد از حادثه پلاسکو برخی اعضای شورای شهر به دلیل اینکه قالیباف مسئولیت حادثه پلاسکو را برعهده نگرفت و حتی حاضر به پاسخ‌گویی نشد به او انتقاد کردند.
 
برج ٢٤ طبقه گرنفل در ١٩٧٠ ساخته شده و سال گذشته نیز نوسازی شده‌ بود. اما ساختمان پلاسکو با گذشت ٥٤ سال از زمان ساختش نوسازی و حتی به سیستم امنیتی تجهیز نشده‌ بود. همچنین در ساختمان پلاسکوی تهران به دلیل نگهداری بسیار زیاد مواد قابل‌اشتعال بعد از اینکه ساختمان دچار آتش‌سوزی شد، انفجاری نیز رخ داد که همین انفجار باعث فروریختن ساختمان شد. این در حالی است که در برج گرنفل فقط آتش‌سوزی رخ داد و انفجاری اتفاق نیفتاد و شاید پایین‌بودن تلفات با آن وسعت آتش‌سوزی به دلیل نبود مواد قابل‌اشتعال در محل بوده ‌است. نکته بعدی نحوه مدیریت بحران بود که در لندن وجود داشت.
 
حضور شهروندان تهرانی در حادثه پلاسکو یکی از مهم‌ترین دلایل دیررسیدن نیروهای امداد عنوان شد و بارها از طریق صداوسیما از مردم خواسته شد که به محل نروند اما حجم جمعیتی که در محل بود آنقدر زیاد بود که حتی مانع حرکت ماشین‌های امداد می‌شد. درحالی‌که در حادثه لندن این وضعیت کنترل شد و در مسیر تردد شهروندی دیده نمی‌شد و سلفی هم گرفته نمی‌شد.
 
مهم‌ترین تفاوت‌های  این دو حادثه در آن بود که با وجود اینکه آتش‌سوزی لندن حدود سه برابر پلاسکو طول کشید و  تقریبا همه ساکنان  در آن حضور داشتند تعداد تلفات  بسیار کمتر از پلاسکو بود  و مهم‌تر آنکه در حادثه گرنفل هیچ آتش‌نشانی زیر آور نماند و کشته نشد.
نظرات بینندگان