arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۲ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

تعداد هواداران داعش در سوئد به هزاران نفر رسیده‌ است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس سرویس امنیت سوئد می‌گوید طی سال‌های گذشته تعداد افراد هوادار داعش در این کشور رشد فزاینده‌ای داشته و سرویس‌های امنیتی را با چالشی تاریخی مواجه کرده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم ، «آندرس تورنبرگ» رئیس سرویس امنیت سوئد می‌گوید که طی سالیان گذشته تعداد (هواداران)‌ شبه‌نظامیان تکفیری در این کشور به هزاران تن افزایش یافته است.
 
این سخنان در شرایطی بیان شده است که سوئد همچنان به خاطر حادثه 7 آوریل گذشته که یک کامیون دزدیده رفته، جمعیت حاضر در یک خیابان شلوغ را زیر گرفته و سپس وارد یک فروشگاه زنجیره‌ای شد و بر اثر آن 5 تن جان خود را از دست داده و 15 نفر دیگر مجروح شدند، در شوک به سر می‌برد. پلیس سوئد در آن ماجرا یک فرد تبعه ازبکستان را به عنوان عامل این حمله بازداشت کرد.
 
رئیس سرویس امنیتی سوئد با این حال می‌گوید تنها تعداد محدودی از شبه‌نظامیان تکفیری تمایل و ظرفیت لازم را برای اجرای حملات دارند. وی تبلیغات داعش را عامل شکل‌گیری این معضل دانست.
 
وی در گفتگو با خبرگزاری ملی سوئد گفت که «ما هیچگاه چنین چیزی را پیشتر تجربه نکرده بودیم».
 
نورنبرگ می‌گوید که این تعداد (هزاران نفر) از جمله شامل کسانی می‌شود که صرفا با شبه‌نظامیان ابراز همدردی و همراهی کرده، و آنهایی است که پیام‌های این گروه را منتشر کرده و برای آن نیرو و منابع مالی جذب می‌کنند.
 
به گفته وی، «رشد افراطی‌گرایی، چالشی در مقایسی تاریخی است».
 
طبق اعلام سرویس امنیتی سوئد، شهرهای استکهلم، مالمو و اوربرو مناطق اصلی تمرکز شبه‌نظامیان هستند.
 
دولت سوئد برای مقابله با این شرایط قوانین را سفت و سخت‌تر کرده است و وعده داده است که بودجه پلیس و نهادهای امنیتی را افزایش دهد. دولت همچنین در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقداماتی دیگر همچون افزایش تعداد دوربین‌های مداربسته است.
 
با این حال، تورنبرگ، رئیس سرویس امنیتی سوئد گفته است که نهادهای امنیتی با محیطی جدید مواجه شده‌اند، جایی که حملات نیازمند ماه‌ها برنامه‌ریزی و آماده‌سازی نیستند.
 
وی می‌گوید: «امروزه، اگر تصمیم بگیری کاری کنید، می‌توانید دو عدد چاقو خریداری کنید یا یک کامیون را اجاره کرده و جمعیت را زیر بگیرید».
نظرات بینندگان