arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۰۴۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

تظاهرات در اعتراض به نحوه رسیدگی دولت انگلیس به سانحه آتش سوزی برج گرنفل لندن /عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صدها معترض انگلیسی دیروز با برپایی گردهمایی ها و تظاهرات به نحوه رسیدگی دولت محافظه کار بریتانیا نسبت به فاجعه آتش سوزی در برج 24 طبقه گرنفل لندن اعتراض کردند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از عصر ایران معترضان که بیشتر آنها از خانواده ها و آشنایان افراد مفقود شده در فاجعه آتش سوزی هفته گذشته در برج گرنفل بودند با اشغال ساختمان شهرداری محله " کنزینکتون" لندن و با تجمع در میدان پارلمان در مرکز شهر و نیز مقابل مقر نخست وزیری در خیابان داونینگ لندن نسبت به نحوه رسیدگی دولت محافظه کار "ترزا می" به این فاجعه بزرگ اعتراض کردند.
 
معترضان دولت محافظه کار را از چند زاویه متهم می کنند؛ از جمله اینکه دولت با سیاست های صرفه جویانه اقتصادی بودجه ایمنی را کاهش داده و برای مثال به دلیل سیاست های صرفه جویانه نزدیک به 10 ایستگاه آتش نشانی در شهر لندن تعطیل شده است و یا اینکه نخست وزیر روز پنج شنبه با حضور در محل آتش سوزی با صدمه دیدگان حادثه دیدار نکرده و تنها با آتش نشان ها گفت و گو کرده است.
 
معترضان همچنین دولت محافظه کار را متهم می کنند که به صورت تبعیض آمیز با این بحران مواجهه کرده است چون غالب ساکنان این برج مسکونی از افراد مهاجر و پناهجویان خاورمیانه ای و مسلمان بوده اند و به همین خاطر نحوه امدادرسانی به این فاجعه کند پیش رفته و دولت بریتانیا در این رابطه اهمال کاری کرده است.
 
انتقادها به نحوی بالا گرفت که برخی معترضان در جریان تظاهرات دیروز در برخی مراکز در لندن خواستار استعفای ترزا می نخست وزیر بریتانیا شده اند.
 
معترضان همچنین در مقابل ساختمان شهرداری محله کنزینکتون با پلیس مواجه شدند. گروهی چند ده نفره از معترضان دیروز با وارد شدن به ساختمان شهرداری کنزینکتون این مکان را اشغال کردند اما بلافاصله پس از این اقدام نیروهای پلیس در محل حضور یافته و ساختمان را تخلیه کردند.
 
گفتنی است محله کنزینکتون در غرب لندن یکی از گران قیمت ترین مناطق لندن است اما برج مسکونی گرنفل که در قلب این منطقه واقع شده از ساختمان هایی است که با بودجه دولتی بریتانیا ساخته شده و افراد ساکن در آن از طبقه تهیدست بوده اند. این ساختمان در سال های گذشته محل اسکان بسیاری از پناهجویان خاورمیانه ای بوده است.
 
گزارش های حاکی است در صورت پیدا نشدن نزدیک به 70 مفقود سانحه آتش سوزی بامداد سه شنبه در این برج مسکونی لندن، تلفات این حادثه ممکن است به بیش از 100 نفر افزایش یابد.
 
این ساختمان سال گذشته ترمیم و بازسازی شده است و 15 میلیون پوند بابت بازسازی آن هزینه شده اما به نظر می رسد در این بازسازی استانداردهایی مورد غفلت قرار گرفته است. دولت بریتانیا اعلام کرده به محض پایان یافتن عملیات جستجو برای یافتن اجساد احتمالی مفقود شده در آتش سوزی، کار بررسی علت اصلی این حادثه را آغاز خواهد کرد.
 
تظاهرات در اعتراض به نحوه رسیدگی دولت انگلیس به سانحه آتش سوزی برج گرنفل لندن /عکس
 
شرکت بازسازی کننده این ساختمان با رد اتهامات مطرح شده درباره اهمال کاری های این شرکت اعلام کرده که در بازسازی این ساختمان همه موارد ایمنی و استانداردهای لازم را رعایت کرده است. در روزهای گذشته بسیاری از رسانه ها از احتمال تاثیر داشتن عایق نمای این ساختمان در گسترش آتش سوزی در طبقات مختلف این برج 24 طبقه خبر داده اند.
 
آتش سوزی اخیر در لندن از فاجعه بارترین سوانح دهه های اخیر در این کشور بوده است و لندن دهه هاست که چنین فاجعه ای را تجربه نکرده است.
نظرات بینندگان