arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

فروش شیرخام در لبنیات سنتی ممنوع است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فروش شیر خام به طور کلی و به ویژه در مراکز عرضه لبنیات سنتی در شهرها ممنوع است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فروش شیر خام به طور کلی و به ویژه در مراکز عرضه لبنیات سنتی در شهرها ممنوع است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، خسرو صادق نیت روز شنبه در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود خطر بیماری تب مالت همچنان فروش شیر خام در برخی مراکز عرضه لبنیات سنتی ادامه دارد، توضیح داد: عرضه و فروش شیر خام در مراکز فروش لبنیات سنتی به طور کلی ممنوع است.
 
وی افزود: مراکز عرضه لبنیات سنتی فقط می توانند فرآورده های لبنی و محصولات فرآوری شده از شیر را مانند ماست ارائه کنند، وزارت بهداشت و ماموران بهداشتی وزارت بهداشت بر این مراکز نظارت مستقیم دارند و اگر در هر یک از این مراکز تخلفی مشاهده شود از جمله اینکه اقدام به فروش شیر خام کنند، به سرعت با آنها برخورد می شود.
صادق نیت گفت: مردم مطلع باشند که عرضه و فروش شیر خام ممنوع است و اگر در جایی چنین تخلفی را مشاهده کردند، از طریق شماره تماس 190 یا 1490 به وزارت بهداشت اطلاع دهند تا به سرعت با متخلفان برخورد شود.
 
بیماری تب مالت یا بروسلوز یک بیماری میکروبی (باکتریایی) مشترک بین انسان و دام است که می تواند از طریق شیر و محصولات لبنی یا گوشت آلوده به انسان منتقل شود. تب، سردرد، عرق فراوان، لرز، خستگی، بی اشتهایی، بی حالی، ضعف عمومی، کاهش وزن، درد مفاصل و کمر دردهای شکمی و بزرگ شدن کبد و طحال از علایم بیماری تب مالت است.
آمار موارد ابتلا به بیماری تب مالت در سال های اخیر متفاوت بوده و در سال 93 تا 20 هزار نفر نیز اعلام شده است.
 
علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نسبت به افزایش این بیماری هشدار داده بود و گفته بود که برخی مراکز عرضه لبنیات سنتی برای فروش بیشتر خود، عوامفریبی می کنند و درباره لبنیات صنعتی حرف های غیر علمی و عوامانه می زنند.
او گفت: لبنیات صنعتی دو نوع است یک نوع لبنیات عاری از هر نوع میکروب که لبنیات استریلیزه است که مدت زمان نگهداری آن طولانی تر است و یک نوع هم لبنیات پاستوریزه است که میکروبهای مفید و غیر بیماری زا در آن باقی می ماند اما مدت نگهداری آن کمتر است.
 
به طور کلی، کارخانه های تولید محصولات لبنی، شیرهایی را برای تولید محصولات خود از دامداران پذیرش می کنند که درصد و میزان میکروب های آن در حد مجاز واستاندارد باشد، به همین علت گاهی شیرهای مرجوعی از کارخانه و شیرهایی که در مراکز صنعتی تولید محصولات لبنی قابل پذیرش نیست، به چرخه فروش در برخی مراکز عرضه لبنیات سنتی وارد می شود که بی توجهی به این موضوع و رعایت نکردن اصول بهداشتی می تواند، موجب بروز و گسترش برخی بیماری ها از جمله تب مالت شود.
 
پیش از این محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره تب مالت به خبرنگار ایرنا گفته بود: تب مالت بیماری خیلی مرگ آوری نیست و میزان مرگ ناشی از این بیماری سالانه حدود 100 نفر است.
به گفته وی مهمترین اقدام برای کنترل و کاهش تب مالت در کشور این است که میزان پوشش واکسیناسیون دامها و کیفیت واکسن آن در کشور با همکاری سازمان دامپزشکی افزایش یابد.
 
گویا افزود: واکسن تب مالت تولید داخل است و در موسسه رازی تولید می شود و سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول داده است با حمایت مالی از این موسسه زمینه تولید بیشتر و با کیفیت تر واکسن تب مالت را فراهم کند تا جایی که امکان صادرات این واکسن نیز فراهم شود.
 
وی گفت: اقدام مهم دیگر برای کاهش این بیماری نظارت جدی تر بر مراکز عرضه و نگهداری دام و به خصوص آغل های نگهداری دام است زیرا تحقیقات نشان می دهد حتی تنفس در آغل آلوده می تواند باعث انتقال تب مالت شود.
گویا اضافه کرد: توصیه وزارت بهداشت به مردم این است که از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از لبنیات سنتی و فله این اقلام را از مراکز مورد تایید دانشگاههای علوم پزشکی تهیه کنند.
 
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری تب مالت بیش از آنکه کشنده باشد،یک بیماری مزمن، موذی، آزاردهنده است، درمان این بیماری طولانی است و افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، از کار و زندگی می افتند و دوران سختی را سپری می کنند.
 
وی افزود: نوع بیماری تب مالت که در ایران وجود دارد، موذی ترین، سخت ترین و بدترین نوع تب مالت در دنیاست که به آن بروسلوز مدیترانه ای گفته می شود و درمان کامل آن کار ساده ای نیست.
نظرات بینندگان