arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه در حال فردا( یکشنبه) برگزار می شود که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی پیش بینی می کنند مانند دور اول، حزب رئیس جمهور پیشتاز رقابت ها خواهد بود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، در حالی که حزب 'جمهوری در حرکت' امانوئل مکرون توانست دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه را ازآن خود کند ومی رود تا فردا، اکثریت قاطع را در پارلمان کسب کند، برخی روزنامه های فرانسه نتایج و عواقب چنین موفقیتی را بررسی کرده اند.
 
روزنامه راست گرای فیگارو حصول احتمالی 400 تا 440 کرسی پارلمان توسط حزب رئیس جمهور و متحد میانه رو آن را یک پیروزی «کوبنده» برای این حزب و «انفجار» در درون سایر احزاب سیاسی رقیب نامیده و نوشته است که آرزوی امانوئل در حال تحقق یافتن است.
بی شک می توان گفت که یکی از پیامدهای پیروزی حزب رئیس جمهور، وضعیت رقت بار حزب راست سنتی 'جمهوریخواهان' است که به نوشته فیگارو، هیچگاه موفق نشد به اختلافات درونی چندین ساله خود فایق آید و اکنون میان دو سنگ آسیاب حزب 'جمهوری در حرکت' رئیس جمهور و 'جبهه ملی' راست افراطی، گرفتار شده است.
 
لوفیگارو وضعیت حزب سوسیالیست بعد از انتخابات پارلمانی یکشنبه آینده را بدتر از حزب جمهوریخواهان ارزیابی کرده و نوشته است که یکی از قدیمی ترین احزاب سیاسی فرانسه که نتوانست خود را با «واقعیت های سیاسی جدید» مطابقت دهد، بزودی به گورستان فراموشی سپرده خواهد شد و جایش را به حزب ' فرانسه نا فرمان' چپ رادیکال خواهد داد.
این روزنامه فرانسوی هشدار داد که بیش از پنجاه درصد فرانسویان در دور نخست انتخابات پارلمانی شرکت نکردند و این تلنگری به مقامات فرانسوی است.
 
روزنامه چپ گرای اومانیته نیز به احتمال پیروزی هفتاد تا هشتاد درصدی حزب امانوئل مکرون در پارلمان اشاره کرده و نوشته است که غیبت بیش از پنجاه درصد رأی دهندگان در حوزه های رأی دهی یکی از دلایل این پیروزی بوده است.
به نوشته اومانیته، این پیروزی، پیروزی یک جنبش سیاسی است که بیش از یک سال از عمر آن نمی گذرد اما می رود که برای اولین بار، یک اکثریت پارلمانی مطلق را در دستان یک فرد متمرکز کند. آنهم در حالی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری، امانوئل مکرون نتوانسته بود بیش از 24 درصد آراء را بدست بیارد.
 
روزنامه لیبراسیون به نوبه خود می نویسد امتناع بیش از پنجاه درصد رأی دهندگان از شرکت در انتخابات هفته گذشته که در تاریخ جمهوری پنجم بی سابقه است، می رود تا اکثریت مطلق پارلمانی را به حزب امانوئل مکرون بسپارد.
یکی از نتایج زیان بار این اکثریت، که لوفیگارو از آن به عنوان 'اکثریت استالینی' یاد کرده است، این خواهد بود که هیچگونه اپوزیسیونی نتواند در پارلمان سربلند کند و این درست همان آرزویی بود که امانوئل مکرون برای تطبیق برنامه های خود از طریق پارلمان، انتظار تحقق آن را داشت.
روزنامه لوموند هم به موازات سایر روزنامه ها، پارلمان آینده فرانسه را یک پارلمان بدون اپوزیسیون می بیند و نسبت به بلندپروازیها و جاه طلبی های حزب برسر اقتدار و رئیس جمهور هشدار می دهد.
لوموند هم مانند لوفیگارو، ابتدا یادآوری می کند که علیرغم پیروزی گسترده حزب امانوئل ماکرون در تمامی حوزه های انتخاباتی، نباید از یاد برد که بیش از پنجاه درصد افراد واجد شرایط، حاضر نشدند رأی بدهند.
سرمقاله نویس لوموند در ادامه می نویسد البته نباید حزب رئیس جمهور را بخاطر اکثریت مطلقی که بدست خواهد آورد سرزنش کرد اما پرسش اصلی این است که حزبی با این اقتدار چگونه خواهد توانست به تعهدات اصلاح گرایانه و نوسازی رئیس جمهور جامه عمل بپوشاند ؟
 
لوموند در پایان می نویسد یک پرسش اساسی دیگر هم در برابر حزب با اکثریت مطلق مطرح خواهد بود و آن اینکه، چگونه میتوان الزام بحث و تبادل نظر مخالف و دمکراتیک در چنین پارلمانی را رعایت کرد در حالیکه با یک اکثریت مطلق، میتوان نظرات مخالف را نادیده گرفت ؟
دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه یکشنبه هفته گذشته برگزار شد و حزب وابسته به امانوئل مکرون( جمهوری در حرکت) موفق شد تا در دور نخست انتخابات پارلمانی پیروز شود.
براساس ارزیابی‌ها بیش از ۵١٬٢ درصد دارندگان حق رای در دور اوّل انتخابات پارلمانی از حضور در حوزه های رای‌گیری خودداری کردند. این میزان در تاریخ فرانسه بی سابقه است.
دور دوم انتخابات پارلمانی در روز ١٨ ژوئن برگزار می‌شود.
 
دردور اول انتخابات پارلمانی فرانسه، ائتلاف حزب «جنبش دمکراتیک» و حزب نوپای «جمهوری در حرکت» به رهبری «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری جدید فرانسه نزدیک به 32.2 تا 39.9 درصد آرا را کسب کرد که این به معنی کسب بین 390 تا 445 کرسی از 577 کرسی پارلمانی است.
آمار مشارکت در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه قریب به 49 درصد اعلام شده که یکی از پایین ترین نرخ های مشارکت در دهه های گذشته است.
براساس قانون انتخابات فرانسه، چنانچه در هر حوزه انتخابیه، هیچ نامزدی موفق به کسب 50 درصد مجموع آرا نشود، دو نامزد نخست آن منطقه به همراه دیگر نامزدهایی که آرای آنها بیش از 12.5 درصد باشد، به دور نهایی راه پیدا می کنند.
نظرات بینندگان