arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

العبادی: طرح انزوای قطر به ضرر مردم عادی است/ صدام در دوران محاصره عراق زندگی مرفهی داشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در آستانه سفر العبادی به سه کشور عربستان, ایران و کویت در خلال بحران قطر مساله ارتباط این سفر با رابطه عراق و عربستان مورد بحث قرار گرفته است.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه خبری اقلیم کردستان، «روداو» حیدرالعبادی روز دوشنبه تور سه روزه‌ای را به عربستان، ایران و کویت آغاز خواهد کرد. ریاض سفر عبادی به پایتخت سعودی را در روز دوشنبه تایید کرده است.

به گزارش این خبرگزاری این دیدارها در خلال بحران قطر و قطع رابطه عربستان و هم پیمانان این کشور با دوحه صورت خواهد گرفت. العبادی گفته با طرح منزوی کردن دوحه مخالف است اما دوحه را نیز به برنامه‌ریزی برای تجزیه عراق به مرزهای فرقه‌ای متهم کرده است.

عادل‌الجبیر روز جمعه در لندن از سفر روز دوشنبه العبادی به ریاض خبر داد و بر حمایت عربستان از مبارزه علیه داعش و اتحاد عراق تاکید کرد.

العبادی روز پنجشنبه گفته بود که در ابتدا قصد یک تور منطقه‌ای را  کشورهای خلیج فارس داشته اما این تور به کشورهای همسایه عراق محدود شده است.

او در پاسخ به سوالی در خصوص بحران قطر با ریاض و احتمال تاثیر آن بر سفر به ریاض گفت: او با هر نوع طرح برای انزوای یک کشور مخالف است. علت این رویکرد ناشی از یک واقعیت است و آن رنج عراق در سال‌های متمادی از طرح انزوا در دهه ۱۹۹۰ است که بر زندگی میلیون‌ها عراقی تاثیر گذاشته است.

او همچنین با مثالی از خانواده صدام حسین دیکتاتور سابق عراق که زندگی مرفهی در شرایط اسف‌بار مردم کشور داشتند، گفت: رژیم‌های غاصب از این طرح‌ها متاثر نمی‌شوند و طرح محاصره و تحریم تنها مردم عادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

او همچنین گفته به دنبال  اطلاعاتی از سوی ریاض و دوحه در خصوص ادعای‌شان علیه یکدیگر است.

ایاد علاوی معاون رییس جمهور عراق روز گذشته نظر متفاوتی داشت و در کنفرانسی در قاهره حمایتش را از طرح انزوای قطر اعلام کرد و دوحه را به ایجاد مرزهای فرقه‌ای در عراق متهم کرد.

علاوی در گفت‌وگو با رویترز مدعی شده بود که قطر در عراق پروژه‌ای مشابه آنچه ایران اعمال کرده دارد و قصد دارد عراق را به دو منطقه اهل تسنن و شیعه تقسیم کند. متاسفانه برخی کشورهای عربی هم در مقابل این اقدام قطر سکوت کردند.

او گفته زمان آشتی با قطر برای حل بحران رسیده است و بعد از هر رویارویی باید آشتی کرد.

سفر العبادی به ریاض درست در میانه این بحران صورت خواهد گرفت. او گفته یک سال پیش دعوت‌نامه‌ای از ریاض دریافت کرده بود اما اصرار داشت که ابتدا سعودی‌ها اقداماتی را برای تنش‌زدایی نظیر سفر یک مقام عالی رتبه سعودی به عراق صورت دهند.

عادل الجبیر در ماه فوریه به عراق سفر کرد. این اولین سفر یک مقام عالی رتبه عربستانی به عراق از دهه ۱۹۹۰ تاکنون بوده است.

الجبیر در این سفر قول انتصاب سفیر عربستان در بغداد را داده بود.

«هوشیار زیباری» وزیر خارجه سابق عراق که بیشترین مدت وزارت را در این کشور داشته بعد از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ گفته بود که آمریکایی‌ها نقش مهمی در نزدیکی عراق و عربستان بازی کردند.

عربستان سعودی روابطش را در سال ۱۹۹۰ در پی حمله عراق به کویت با این کشور قطع کرد. به مدت ۲۵ سال روابط دو کشور قطع بود اما عربستان در نهایت در سال ۲۰۱۵ سفارتش را در عراق بازگشایی کرد.

تقریبا ۶ ماه بعد روابط وارد فاز جدیدی شد. دولت عراق یک روز بعد از اینکه وزیر خارجه عربستان گفت گروه‌های شبه نظامی شیعه موسوم به الحشد الشعبی باید متوقف شوند از عربستان خواست که دست از دخالت در امور داخلی کشورش بردارد .

نظرات بینندگان