arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

جابری‌انصاری: مذاکره‌ مستقیم با عربستان نداریم/ موضوع بازدید از سفارت‌خانه‌ها در دستور کار است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر خارجه تاکید کرد: هیچ ارتباط و مذاکره مستقیمی بین ایران و عربستان وجود ندارد و در موارد ضروری از مجاری دیپلماتیک و غیر مستقیم اقدام می‌شود.

به گزارش انتخاب، حسین جابری انصاری در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با آخرین تحولات مربوط به روابط قطر با کشورهای عربی و اقدامات ایران در این زمینه و احتمال انجام رایزنی و سفرهایی در این خصوص در دستور کار مقامات ایرانی، گفت: بلافاصله بعد از اتفاقی که در قطر افتاد ایران یک دیپلماسی فعال را در پیش گرفت. وزیر امور خارجه تماس‌های متعددی را با تعدادی از همتایان خود در سطح منطقه و بین‌الملل انجام داد. هدف‌گیری این تماس‌ها دعوت به آرامش و خویشتن‌داری و اداره این شرایط بر اساس تدبیر، منطق و عقلانیت بود.

وی با بیان این‌که ما به دنبال فرصت‌طلبی لحظه‌ای نیستیم تاکید کرد: ما نگاه دراز مدت داریم‌. رفت و آمدهایی هم بین کشورهای منطقه و ایران انجام شده و در جریان است. الزاما هم همه تحرکات اعلام نمی‌شود چرا که ما به تحرک بدون سر و صدا و جنجال معتقدیم.

جابری انصاری گفت: شرایط منطقه شرایط حساسی است. برخی اوقات اقتضا می‌کند که خارج از نگاه دوربین‌ها تحرکات انجام شود. در همین چارچوب تحرکاتی در جریان است و بعد از این هم در جریان خواهد بود.

معاون ظریف اظهار کرد: نگاه ما به تحولات حتی منفی، مثبت و از نوع فرصت‌سازی است نه فرصت‌طلبی و در چارچوب منافع کشورهای منطقه است. تحرکات‌مان هم در همین مسیر در جریان است و امیدواریم که پیامد تحولات اخیر به ایجاد فضای مثبت‌تری نه فقط برای حل این مشکلات اخیر بلکه حل اختلافات مزمن ایجاد شده در چند سال اخیر در منطقه منجر شود.

وی در رابطه با موضوع عربستان و سفر هیاتی از عربستان به ایران برای بازدید از سفارت این کشور و هم‌چنین سفر هیات ایرانی به عربستان در رابطه با  موضوع حج گفت: مذاکرات حج در جریان است و حضور هیات کنسولی ایران در فصل حج برای تدبیر و پیگیری حقوق اتباع ما به طور کلی بین وزارت حج عربستان و سازمان حج و زیارت ایران بود. البته جزییات آن مساله از مجاری دیپلماتیک در حال پیگیری هست. طبیعی است که باید توافق کامل در مورد جزییات این مساله بین دو طرف حاصل شود. برای این‌که امکان تدبیر امور اتباع ایران در فصل حج به شکل منطقی فراهم شود.

جابری انصاری در ادامه موضوع بازدید از سفارت‌خانه‌های ایران و عربستان را در دستور کار دو طرف عنوان کرد و گفت: این موضوع هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. هرگونه اقدامی به شکل متقابل، برابر و بر اساس توافق روی جزییات توسط دو کشور انجام خواهد شد و منوط به این است که توافق بین دو کشور در ارتباط با جزییات و به شکل کاملا متبادل صورت گیرد.

وی با بیان این‌که قوه قضاییه نیز درباره موضوع حمله به سفارت عربستان روند خود را طی می‌کند گفت: بازدید از سفارت‌خانه‌ها بین دو کشور ایران و عربستان مطرح است. اگر این موضوع نهایی شود اعلام خواهد شد.

معاون وزیر خارجه با تاکید بر این‌که هیچ مذاکره مستقیمی بین هیات‌های دو کشور و وزارت خارجه ایران و عربستان وجود ندارد افزود: از مجاری دیپلماتیک و به شکل غیرمستقیم ضرورت‌ها رفع می‌شود.
نظرات بینندگان