arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۳۱۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

درخواست وزیر خارجه کردستان عراق از بغداد برای احترام به استقلال اقلیم کردستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه کردستان عراق با درخواست از دولت بغداد برای احترام به اراده مردم کردستان تاکید کرد که اقلیم کردستان ایده همه پرسی پیرامون استقلال خود را به عنوان راهی جهت حل مشکلات و دور کردن عراق و کردستان از فجایع و مصیبت‌ها مطرح کرد.

به گزارش انتخاب، فلاح مصطفی، وزیر خارجه کردستان عراق در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: ما در گذشته رنج‌های بسیاری کشیدیم و ما در حال حاضر نیازمند دستیابی به راه حلی هستیم. استقلال راهی برای برون رفت از بحران‌ها و دستیابی به یک راه حل همیشگی و مسالمت آمیز است.

فلاح مصطفی از دولت فدرال بغداد نیز خواست تا به «‌اراده مردم کردستان احترام بگذارد و وارد مذاکرات جدی برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز درخصوص این مسئله بشود. »

وزیر خارجه اقلیم کردستان گفت: ما بسیار تلاش کردیم که بخشی از عراقِ فدرال کثرت گرا باشیم اما با تاسف بسیار باید بگویم که ما نتوانستیم چنین عراقی را بسازیم چرا که شرکای ما در بغداد آماده تقسیم قدرت و منابع نیستند.

وی افزود: همه‌پرسی در مورد استقلال اقلیم کردستان به نوبه خود یک راه حل و نه مشکل است و ما همواره برای ورود به مذاکراتی پیرامون این مسئله تماس‌هایی برقرار کرده‌ایم.

 این مقام کردستان عراق تصریح کرد: روز ۲۵ سپتامبر آتی که زمان برگزاری همه پرسی است، یک روز ملی برای مردم کردستان خواهد بود. رهبری اقلیم کردستان به همراه طرف‌های سیاسی در اقلیم و تمامی گروه‌هایی که در پارلمان نماینده دارند و همچنین گروه‌هایی که در پارلمان نماینده ندارند تصمیم برگزاری همه پرسی را اتخاذ کرده‌اند و این گروه‌ها این احساس را داشتند که مساواتی وجود ندارد و با آن‌ها به عنوان یک شریک تعامل نمی‌شود.

وزیر خارجه اقلیم کردستان افزود: تنها مردم کردستان هستند که می‌توانند همه پرسی را به حالت تعلیق درآورده و یا آن را لغو کنند و ما به اجرای آنچه که مردم بخواهند ملزم هستیم. ما می‌خواهیم که با این همه پرسی نشان دهیم مردم کردستان تصمیم گرفته‌اند از حق خود برای تعیین سرنوشتشان استفاده کنند.

وی اظهار کرد: اقلیم کردستان تا به این لحظه هیچ گونه مذاکراتی را برای انعقاد قراردادها یا خرید سلاح با هیچ یک ازشرکت‌های جهانی آغاز نکرده است و درهای اقلیم کردستان درمقابل شرکت‌های نفت و گاز از اقصی نقاط جهان باز است.

فلاح مصطفی خاطر نشان کرد: هیچ گونه تلاش‌هایی با شرکت‌ها برای انعقاد قراردادهای تسلیحاتی صورت نمی‌گیرد. مسئله همکاری در زمینه نفت و گاز یک زمینه باز و مطرح بوده و ما شرکت‌های روسی، چینی، آمریکایی، انگلیسی، اروپایی و از کشورهای مجاور  در اقلیم کردستان داریم.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز یک مسئله‌ای است که مسئولان اقلیم کردستان با تمامی کشورها در مورد آن گفت‌وگو می‌کنند. اقتصاد ما آزاد  است و درب‌های ما در مقابل همگان باز است.

مصطفی تاکیدکرد:‌ رهبری اقلیم کردستان خواهان ایجاد پل‌های تماس و روابط اقتصادی مستحکم با تمامی کشورها است.

وی همچنین با اظهار امیدواری نسبت به حمایت ملت‌ها و کشورهای جهان از تحقق استقلال اقلیم کردستان گفت که دولت کردستان عدم توانایی برخی از کشورها را برای بیان حمایت کاملشان تا قبل از اعلام رسمی استقلال کردستان درک می‌کند.

فلاح مصطفی تاکید کرد که موضع گیری‌های بین‌المللی به صورت کلی و موضع روسیه به صورت خاص در حمایت از استقلال کردستان و همچنین گفتگو میان اربیل و بغداد  بوده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان