arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
پاسخ «انتخاب» به واکنش های سراسیمه ی «سانسور اظهارات دکتر روحانی»

دو استدلال ساده در مورد «تحریف بی رحمانه» و «سانسور ٢٠٠ كلمه ای» سخنان رئیس جمهور/ وقتي روحانی در دفترش هم مظلوم است + سند و فیلم

انتشار فیلم و خبر مستند «انتخاب» در مورد سانسور سخنان رییس جمهور توسط دفتر رییس جمهور، با مضمون «کم کاری برخی مقامات دولت در حمایت از دستاوردهای دولت» با واکنش ضعیف معاون فعلی دفتر رییس جمهور مواجه شد!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتشار فیلم و خبر مستند «انتخاب» در مورد سانسور سخنان رییس جمهور توسط دفتر رییس جمهور، با مضمون «کم کاری برخی مقامات دولت در حمایت از دستاوردهای دولت» با واکنش ضعیف معاون فعلی دفتر رییس جمهور مواجه شد!
 
به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ پرویز اسماعیلی یکی از مجاهدان مشهور شنبه ی دولت یازدهم بود. او سخنگوی ستاد انتخاباتی قالیباف بود که در سال 92 و در یکی از واکنش های تند و تیز خود به سخنان دکتر روحانی، اظهارات رییس جمهور فعلی را «زشت» ، «توهین» و «تخریب» دانسته بود و حتی براساس اظهارات حسین دهباشی، در پی آن بود تا فیلمی انتقام جویانه با عنوان وهن آمیز «من خائن نیستم» بسازد. او در واکنش به نقد محترمانه و مستند «انتخاب» سعی کرد، بی آنکه به سانسور سخنان رییس جمهور بپردازد، فرار رو به جلو کند.
 
دو استدلال ساده در مورد «تحریف بی رحمانه» سخنان رییس جمهور/ تعداد کلمات انتقادی رییس جمهور: 200 کلمه؛ تعداد کلمات «انتقادات روحانی» توسط دفتر رییس جمهور: 5 کلمه/ تعداد کلمات انتقادی فیلم منتشره توسط کانال دفتر: 0 کلمه !برای مشاهده متن کامل یکی از مصاحبه های تند رییس ستاد وقت قالیباف علیه دکتر روحانی، روی تصویر کلیک کند
 
اسماعیلی که این واکنش خود را در کانال 200 نفره خود منتشر کرده، سعی داشته از کانال متعلق به ستاد دکتر روحانی نیز بهره ببرد و این واکنش نامفهوم و سطح پایین خود را در این کانال نیز بازنشر کند.
 
معاون دفتر ریاست جمهوری چه گفت؟
 
اسماعیلی اما در واکنش به فیلم و خبر منتشره در «انتخاب» نوشت: «برای اثبات سانسور اخبار رییس جمهور در دفتر رییس جمهور، از فیلم کاملی که همان شب در سایت دفتر رییس جمهور منتشر شده، استفاده نمی کنند» وی پس از این عبارت، از هشتگ «آموزش خبرنگاری» استفاده کرده است.
 
گرچه «انتخاب» به دلیل درخواست برخی از بزرگان و عزیران، تمایل نداشت نسبت به واکنش سخیف و فرار رو به جلوی آقای  اسماعیلی واکنش نشان دهد، اما استفاده مکرر ایشان از تهمت «دروغ» و برخی اتهامات دیگر که توسط ایشان و دیگر اعضای تیم رسانه ای دولت، مکرراً استفاده می شود، تصمیم گرفته شد تا پاسخی کوتاه به این تحریف تاریخی صورت پذیرد.
 
 اما سانسور کجاست؟

دو موضوع متفاوت در مورد سانسور سخنان رییس جمهور وجود دارد.
 
اول . متاسفانه فیلم منتشره در کانال دفتر رییس جمهور (که مقایسه آن با نسخه اصلی، در زیر نیز آمده است) ، وقتی رییس جمهور در ابتدای سخنانش، از گروهی صحبت می کند که در حمایت از دستاوردهای دولت به میدان آمدند (از ثانیه 36 به بعد) درست همان جایی که نقد بی سابقه روحانی خطاب به مقامات دولتش مطرح می شود، سانسور نیز آغاز می شود!
 


این درحالیست که در فیلم کامل منتشره ، از دقیقه 16:42 ثانیه، می توان به اصل سخنان رییس جمهور رسید. یعنی دقیقا همان جایی که توسط کانال دفتر رییس جمهور سانسور شده است.
 
به این جملات توجه کنید: 
 
 «ما در 4 سال دولت یازدهم، به دلایلی یک مقدار سختگیری نکردیم. الان وقت ندارم وگرنه توضیح می‌دادم. همه افراد در دولت بدون استثنا زحمت کشیدند. کسی نیست که زحمت نکشیده باشد و از دولت دفاع نکرده باشد. اما همه هم یک‌جور نبودند، مختلف بودند. بعضی‌ها با همه توان آمدند. ما روستایی هستیم، به قولی بعضی‌ها گیوه را ورکشیدند و به میدان آمدند، آستین‌ها را بالا زدند و به میدان آمدند. اما بعضی‌ها پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود و ور نکشیدند. لخ‌لخ کردند. یک مقدار راه آمدند و مسیر را آمدند و زحمت کشیدند. سعی‌آنان مشکور. یک عده وقتی به دولت حمله می‌شد، با همه قدرت آمدند دفاع کردند، با همه وجودشان دفاع کردند چون دفاع از دولت، دفاع از ملت است. اشتباه نشود، این بحث وکیل‌الدوله و... لاطائلات است. دولت منتخب ملت است. ما چیزی نداریم جز رای مردم. دولت و ملت نداریم، ملت است که دولت را انتخاب می‌کند. همه چیز برای ملت است. کسی که از دولت دفاع می‌کند، از رای مردم دفاع می‌کند، از اکثریت دفاع می‌کند، از ملتش دفاع می‌کند. بعضی‌ها سختشان بود دفاع کنند، خیلی نرم حرف می‌زدند و آرام. اگر در تنگنای 30 خبرنگار قرار می‌گرفتند، در آن تنگنا یک کلمه‌ای می‌فرمودند. حرف نمی‌زدند و سینه سپر نمی‌کردند. نمی‌شود؛ ما یک بار سنگینی بر دوش داریم. هرکسی که آماده است که این بار را بر دوش بگیرد، باید داوطلب باشد. باید با خدایمان عهد ببندیم. من کاملا برایم روشن بود. می‌دانستم چقدر این انتخابات سخت خواهد بود و به دوستانمان هم گفته بودم. با خدایم عهد کردم، گفتم خدایا، جانم، حیثیتم و آبرویم را با تو معامله می‌کنم و به میدان می‌آیم.» 
 
دو استدلال ساده در مورد «تحریف بی رحمانه» سخنان رییس جمهور!/ تفاوت انتقادات 200 کلمه ای روحانی با «فیلم» و «خبر رسمی» دفتر ریییس جمهور؛ 5 کلمه، صفر کلمه! + سند و فیلم 
تصویر فیلم تحریف شده اظهارات دفتر روحانی در کانال دفتر رییس جمهور که مقایسه ی این فیلم تقطیع شده با نسخه ی اصلی، در بالا آمده
 
عجیب تر می شود اگر بدانید در پاراگراف بالا (که متن با رنگ آبی و قرمز متمایز شده) ، متن قرمز رنگ ، از فیلم منتشره سانسور شده است و تنها متنی که بخش آبی رنگ را در بردارد، در فیلم دیده می شود!  این بخش نیز مربوط به مقدمه چینی سخنان رییس جمهور است. در واقع، رییس جمهور در ابتدای سخنان خود، یک نقد کلی به بخشی از دولت ابراز داشته و سپس، با یک حمایت کلی و یک مقدمه چینی، سخنانی بی سابقه در نقد برخی مقامات دولت خود به زبان می آورد؛ یعنی درست همان بخشی که حذف شده است!
 
مقایسه متن اظهارات رییس جمهور با متن ارسالی از سوی دفتر رییس جمهور
 
متن دفتر رييس جمهور : رییس جمهور با بیان اینکه در 4 سال دولت یازدهم به دلایل مختلف نسبت به مسئولان و نمایندگان ‏دولت در استان ها سخت گیری نکردیم، گفت: همه افراد زحمات بسیاری کشیدند و هیچ کس نیست که ‏از دولت دفاع نکرده باشد، اما در این بین همه یکسان نبودند بلکه بعضی افراد با همه توان به میدان ‏آمده و زمانی که به دولت حمله می شد با همه وجود دفاع می کردند.‏دکتر روحانی افزود: دفاع از دولت، دفاع از رأی مردم و اکثریت مردم است.‏رییس جمهور گفت: ما بار سنگینی بر دوش داریم و هر کس آمادگی دارد این بار را بر دوش بکشد باید ‏داوطلب شود.

متن پیاده شده سخنان روحانی: ما در 4 سال دولت یازدهم، به دلایلی یک خورده سخت گیری نکردیم. الان وقت ندارم مگرنه توضیح می دادم. همه ی افراد در دولت بدون استثنا زحمت کشیدند. کسی نیست که زحمت نکشیده باشد و از دولت دفاع نکرده باشد. اما همه هم یک جور نبودند، مختلف بودند. بعضی ها با همه ی توان امدند. ما روستایی هستیم، به قولی بعضی ها گیوه را ور کشیدند و به میدان امدند، استین ها را بالا زدند و به میدان آمدند. اما بعضی ها پاشنه ی گیوه شان خوابیده بود و بر نکشیدند. لخ لخ کردند. یک مقدار راه امدند و مسیر را آمدند و زخمت کشیدند. سعی انان مشکور. یک عده وقتی به دولت حمله می شد، با همه ی قدرت امدند دفاع کردند، با همه ی وجودشان دفاع کردند. چون دفاع از دولت، دفاع از ملت است. اشتباه نشود، این بحث وکیل الدوله و .. لاطائلات است. دولت منتخب ملت است. ما چیزی نداریم جز رای مردم. دولت و ملت نداریم، ملت است که دولت را انتخاب میکند. همه چیز برای ملت است. کسی که از دولت دفاع میکند، از رای مردم دفاع میکند، از اکثریت دفاع میکند، از ملتش دفاع میکند. بعضی ها سخت شان بود دفاع کنند، خیلی نرم حرف میزدند و ارام. اگر در تنگنای 30 خبرنگار قرار میگرفتند، در آن تنگنا یک کلمه ای می فرمودند. حرف نمی زدند و سینه سپر نمی کردند. نمی شود؛ ما یک بار سنگینی بر دوش داریم. هر کسی که اماده است که این بار را بر دوش بگیرد باید داوطلب باشد. باید با خدایمان عهد ببنیدیم. من کاملا برایم روشن بود. می دانستم چقدر این انتخابات سخت خواهد بود  و به دوستان مان هم گفته بودم. با خدایم عهد کردم، گفتم خدایا، جانم حیثیتم و ابرویم را با تو معامله می کنم و به میدان می آیم.
 
تحریف یا سانسور؟
 
متاسفانه با وجودی که این سانسور، کاملاً واضح و غیرقابل دفاع بود، برخی من جمله آقای پرویز اسماعیلی سعی کردند با تمسخری سطحی و فرار رو به جلو، از اقدام غیرقابل دفاع خود ، عبور کند!
 
اما آن چیزی که «انتخاب» تمایلی به بیان آن نداشت، نه تاکید بر «سانسور سخنان رییس جمهور»، بلکه «تحریف سخنان دکتر روحانی» است. در مقایسه ساده میان دو متن «دفتر رییس جمهور» و «متن پیاده شده سخنان روحانی» در بالا و همینطور قیاس «فیلم منتشره در کانال دفتر رییس جمهور» با «فیلم کامل» (که تفاوت آن با دو رنگ آبی و قرمز، در بالاتر آمده است) حکایت از آن دارد که چیزی که در مورد این بخش از سخنان بی سابقه رییس جمهور اتفاق افتاد، نه یک سانسور ساده که یک تحریف غیراخلاقیست.
 
در متن «دفتر رییس جمهور» و «فیلم منتشر توسط دفتر رییس جمهور» تنها چیزی که مشاهده می شود، تشکر دولت از کلیت دولت، مقامات و عناصر دولتی است که حتی با جمله «هیچ کس نیست که ‏از دولت دفاع نکرده باشد»، به اوج می رسد! و بدتر آنکه، همه نقد رییس جمهور به مدیران خود در این 5 کلمه خلاصه می شود «اما در این بین همه یکسان نبودند» ! ، حال آنکه جملات قاطعانه رییس جمهور در نقد برخی مدیرانش (همانطور که در بالا مشخص شده) 200 کلمه است که توسط دفتر رییس جمهور، به 5 کلمه تقلیل یافته است!
 
تاسف بارتر آنکه ، در فیلم منتشره در کانال دفتر رییس جمهور، همه 200 کلمه سانسور شده و حتی حضرات، حاضر به انتشار همان 5 کلمه نقد رییس جمهور به مدیرانش نیز نشده اند! البته طبعاً تحریف در متن، کاری ساده تر است تا در یک فیلم؛ یا اگر در فیلم هم محتمل باشد، نیاز به هزینه گزاف در تدوین دارد، که ظاهراً فرصت آن را نداشته اند.
 
از آنجا که سانسور بی رحمانه و 200 کلمه ای و تقلیل آن به 5 کلمه مبهم و کلی، باعث تغییر مضمون سخنان رییس جمهور شده است، بی شک می توان رفتار خلاف شرع و اخلاق دفتر رییس جمهور در دیدار با وزرا را نه یک «سانسور ساده» که یک «تحریف بی رحمانه» خواند. حال باید از جناب اسماعیلی پرسید، بهتر نیست به جای هشتگ «#آموزش_خبرنگاری» ، از هشتگ هایی چون «#چگونه_تحریف_کنیم؟» استفاده کنند؟!
 
مخاطبان سخنان رییس جمهور که خود، «فریاد قاطع روحانی» را شنیدند!
 
این اقدام نابخردانه و غیراخلاقی دفتر رئیس جمهور، آنهم علیه رییس جمهوری که خود پرچمدار اخلاق اسلامی و اعتدالی در کشور است، حکایت از آن دارد که مخاطبان این سخنان، «فریاد قاطع رییس جمهور» را از عمق جان شنیده اند، اما برای گریز از آن، نه به حل مشکل در دولت، که عبور از آن و نادیده انگاری آن تن داده اند.
 
اما چیزی که بیش از تک تک کلمات و سطور این نوشتار، خواننده و نگارنده را متاسف و متاثر می کند، عمق مظلومیت دکتر روحانی در دولت یازدهم است که علی الظاهر نمونه های مشابه بسیاری را تحمل کرده است!
 
نظرات بینندگان