arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

لزوم مقابله با سوداگری در بازار سرمایه / سازمان بازرسی و مجلس به هوش باشند!

در بازار فرابورس شاخص کل ( آیفکس ) 3 واحد افزایش یافت و به رقم 903 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 417 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ مهدی نوروزی: در پایان معاملات چهارشنبه 31 خرداد ماه  1396، شاخص کل بورس 131 واحد کاهش داشت و به رقم 78736 واحد رسید. در این راستا، نمادهای شبهرن با 9 واحد ، وخاور با 6 واحد ، جم با 4 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و شپنا با 28 واحد ، وغدیر با 21 واحد ، وبملت با 14 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 202 میلیارد تومان رسید.
 
در بازار فرابورس شاخص کل ( آیفکس ) 3 واحد افزایش یافت و به رقم 903 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 417 میلیارد تومان رسید.
 
بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای شلیا ( مواد ویژه لیا ) با رقم تقریبی 12 میلیارد و 500 میلیون تومان ، ارفع ( آهن و فولاد ارفع ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 600 میلیون تومان ، مبین ( پتروشیمی مبین ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 100 میلیون تومان ، فالوم ( آلومتک ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 100 میلیون تومان ، فسرب ( ملی سرب و روی ایران )  بارقم تقریبی 3 میلیارد تومان  ، آپ ( آسان پرداخت پرشین ) با رقم تقریبی 3 میلیارد تومان است.
 
در بازار چه خبر بود ؟
 
روند نزولی بازار سرمایه در حالی همچنان ادامه دارد که از ابتدای این هفته تا به  امروز، شاخص کل بورس در حدود 727 واحد کاهش داشته است.
 
اینکه حمایت مستمر از بازار سرمایه به عنوان جایگاهی برای تامین مالی بلند مدت بنگاه های اقتصادی از مهمترین خواسته های فعالین بازار سرمایه است ، بر کسی پوشیده نیست.
 
در کنار این امر مهم ، برای ایجاد بازاری پویا ، لزوم مقابله با سوداگرانی که زمینه اخلال در بازار سرمایه را ایجاد می کنند از مهمترین وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار است.
 
اینکه به علت نبود نقدینگی و رکود نسبی در بازار سرمایه، این افراد سودجو فرصت را غنیمت شمرده و با تزریق نقدینگی به سهام شرکت هایی با سرمایه پایین ، سودهای کلانی را به جیب می زنند موضوع مهمی است که به نظر می آید از نگاه سازمان بورس مخفی مانده است.

برای نمونه ورود یک فرد سفته باز در نماد شلیا و رشد قیمتی حدود 430 درصدی سهام شرکت آنهم تنها در 42 روز معاملاتی و تلاش برای اقدام مشابه قبل از توقف نماد غاذر ( کشت وصنعت پیاذر ) از جمله بیشمار مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.

به عنوان یک سوال بسیار مهم ، چرا سازمان بورس از شناسایی کدهای معاملاتی که در قیمت های پایین تر سهم های مذکور را به مقدار زیاد خریداری کردند و در کوتاه مدت  با معاملات و تبلیغات هدفمند به  سودهای نجومی دست یافتند اجتناب می کند ؟!

اتفاقی که درسال 1394 درخصوص نماد معاملاتی آکنتور ( کنتورسازی ) انجام شد و سازمان بورس نیز ، نسبت به آن کاملا بی تفاوت بود.

سرانجام این عملکرد سازمان مذکور در خصوص نماد آکنتور ، منجرب به ثروت های کلان برای عده ای خاص در کوتاه مدت و سرگدانی امروز تعداد زیادی از سهامداران این شرکت است که در قیمت های بسیار بالا سهام مذکور را خریدند و نکته جالب تر این است که سازمان بورس هیچ مسئولیتی را در خصوص معاملات آن روزهای آکنتور قبول نمی کند.

این عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار می تواند از سوی سازمان بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی مورد کندوکاو قرار بگیرد تا در راستای احقاق حقوق سهامداران و حمایت از بازار سرمایه کشور و جلوگیری از پولشویی های گسترده در این  بازار ،  از تکرار وقایع مشابه  در بازار سرمایه جلوگیری به عمل آید.

در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی  تکنو  به تابلوی معاملات بازگشت و در مقابل نمادهای معاملاتی سشمال جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه ، فملی با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هرسهم متوقف شدند.

نظرات بینندگان