arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۶

رایزنی محرمانه رئیس سیا با دولت سوریه برای آزادی خبرنگار آمریکایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسانه‌های آمریکا از رایزنی رئیس سیا با یکی از مقام‌های ارشد دولت سویه برای آزادی فردی که ادعا می‌شود خبرنگار است و توسط دولت سوریه دستگیر شده، خبر داده‌اند.

به گزارش انتخاب، روزنامه «نیویورک‌تایمز» گزارش داده مقام‌های امنیت ملی آمریکا از روزهای آغازین روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در جستجوی راه‌هایی برای آزادی یک روزنامه‌نگار آمریکایی برآمده‌اند که گمان‌ می‌رود توسط دولت سوریه دستگیر شده باشد.

«نیویورک‌تایمز» مدعی شده «آستین تایس» از پنج سال پیش هنگام انجام وظیفه ناپدید شده و تلاش‌های دیپلمات‌ها و محققان برای آزادی او تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

اکنون، مقام‌های کاخ سفید با توجه به حساسیت اوضاع تصمیم به ایجاد کانالی مخفیانه برای آزادی او کرده‌اند. با توجه به مخدوش بودن روابط آمریکا و دولت سوریه، گزینه‌های پیش روی کاخ سفید محدود بوده است.

«مایک پامپئو»، رئیس سیا اوایل ماه فوریه سال جاری به صورت تلفنی با «علی مملکوک»، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه که خود هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، گفت‌وگو کرد. این، بالاترین سطح تماس بین مقام‌های دولت آمریکا و سوریه طی سال‌های گذشته بوده است.

چند مقام آمریکایی گفته‌اند بعد از حمله آمریکا به مواضع دولت سوریه در ماه آوریل، رایزنی‌‌ها و تعاملات میان «پامپئو» با «مملوک» هم قطع شد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، «تایس»، قبل از اتمام سال آخر تحصیلاتش در دانشکده حقوق «جورج‌تاون»، به سوریه سفر کرد و از آن زمان برای چند رسانه، کار روزنامه‌نگاری انجام داد تا اینکه آگوست سال 2012 دستگیر شد.

ادعای روزنامه آمریکایی در حالی مطرح شده که دولت سوریه، دستگیری «تایس» را تأیید نکرده است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان